Nowoczesność, technologia i edukacja na najwyższym poziomie – tak w skrócie można opisać Centrum Symulacji Medycznej im. dr. Ryszarda Palczaka w Kielnarowej przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. To przełomowe przedsięwzięcie, nie tylko podnosi standard kształcenia przyszłych pracowników ochrony zdrowia, ale także stawia uczelnię wysoko wśród instytucji oferujących innowacyjne metody nauczania medycyny w Polsce.
Centrum Symulacji Medycznej (CSM) zostało utworzone z inicjatywy władz uczelni jako odpowiedź na rosnące wymagania współczesnej edukacji medycznej oraz konieczność dostosowania się do nowych standardów kształcenia. Pomysł stworzenia CSM zrodził się z potrzeby zapewnienia studentom możliwości nauki na jeszcze wyższym poziomie – z wykorzystaniem najnowszych technologii i w środowisku maksymalnie zbliżonym do realiów pracy klinicznej.
Centrum nosi imię śp. dr n. med. Ryszarda Palczaka – lekarza, dziekana oraz wieloletniego, niezwykle zasłużonego pracownika WSIiZ, którego pasja do dydaktyki i oddanie edukacji medycznej pozostawiły trwały ślad w historii uczelni.
Dzisiejsze otwarcie Centrum Symulacji Medycznej to krok milowy w kierunku nowoczesnego i skutecznego kształcenia przyszłych pracowników ochrony zdrowia. Dzięki niemu możemy przenieść edukację medyczną na zupełnie nowy poziom.
Symulacja medyczna to niezwykle nowoczesna i efektywna metoda nauczania, która pozwala studentom zdobywać doświadczenie kliniczne w realistycznym, ale w pełni bezpiecznym środowisku. To tutaj mogą popełniać błędy, uczyć się na nich – bez ryzyka dla pacjentów. To ogromna wartość edukacyjna i etyczna.
Nasze Centrum oferuje trzy poziomy zaawansowania symulacji:
- Sale niskiej wierności – wyposażone w trenażery, pozwalają ćwiczyć podstawowe umiejętności, takie jak wkłucia, badania fizykalne czy techniki ratunkowe.
- Sale pośredniej wierności – w których studenci uczestniczą w złożonych scenariuszach klinicznych, ucząc się algorytmów postępowania oraz pracy zespołowej.
- Sale wysokiej wierności – wyposażone w zaawansowane symulatory pacjentów, które reagują na podane leki, zmieniają parametry życiowe, wydają odgłosy, a także symulują różnorodne stany nagłe. To w pełni immersyjne środowisko nauki, maksymalnie odwzorowujące warunki szpitalne.
W procesie kształcenia wykorzystujemy również pacjentów symulowanych oraz standaryzowanych, co pozwala na jak najwierniejsze odtworzenie rzeczywistej relacji pacjent–zespół medyczny.
Integralną częścią każdej sesji symulacyjnej są specjalnie przygotowane sale prebriefingu i debriefingu. Prebriefing to moment wprowadzenia studentów w scenariusz i ustalenia zasad współpracy, natomiast debriefing to niezwykle ważna faza podsumowania całej symulacji – moment refleksji, analizy działań, omówienia decyzji i emocji uczestników. To właśnie podczas debriefingu następuje najgłębsze przyswajanie wiedzy – dzięki spokojnej, merytorycznej rozmowie uczestnicy rozumieją, co zrobili dobrze, a co można było wykonać inaczej. Jest to kluczowy element procesu uczenia się poprzez doświadczenie.
Co więcej, nasi studenci uczą się także pracy zespołowej, komunikacji z pacjentem, zarządzania stresem i podejmowania decyzji pod presją czasu – czyli wszystkiego, co czeka ich w prawdziwej praktyce klinicznej.
Dzięki symulacji medycznej nie tylko uczymy skuteczniej – ale uczymy bezpieczniej, etyczniej i bardziej kompleksowo.
Centrum zostało wyposażone w nowoczesny sprzęt medyczny i symulacyjny najwyższej klasy – m.in. fantomy i symulatory pacjentów dorosłych, dzieci oraz noworodków, sprzęt do monitorowania funkcji życiowych, aparaturę ratowniczą i diagnostyczną, stanowiska do resuscytacji, a także sale dydaktyczne z pełnym zapleczem audio-wideo umożliwiającym rejestrację i analizę przebiegu symulacji.
Projekt został sfinansowany ze środków własnych uczelni oraz funduszy zewnętrznych, w ramach projektu „Kadry dla Regionu”.
Centrum Symulacji Medycznej będzie służyć przede wszystkim studentom kierunków medycznych WSIiZ, jednak jego potencjał umożliwia również organizację szkoleń i warsztatów dla przedstawicieli sektora ochrony zdrowia z całego regionu. Tym samym CSM stanie się nie tylko przestrzenią dydaktyczną, ale również ważnym ośrodkiem doskonalenia zawodowego i współpracy środowiska medycznego.