Studia w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie prowadzone są jako studia pierwszego stopnia (licencjackie lub inżynierskie), studia drugiego stopnia (magisterskie) oraz jednolite studia magisterskie.
Uczelnia prowadzi kształcenie w formie studiów:
- stacjonarnych – zajęcia prowadzone są od poniedziałku do piątku
- niestacjonarnych – zajęcia prowadzone są w piątki po południu oraz w soboty i niedziele, średnio 2-3 razy w miesiącu (w piątki planowane są tylko zajęcia w trybie zdalnym).
Studia pierwszego stopnia trwają 6 lub 7 semestrów (w zależności od kierunku i formy studiów). Kończą się obroną pracy dyplomowej i uzyskaniem tytułu zawodowego licencjat lub inżynier (na kierunku Pielęgniarstwo – licencjat pielęgniarstwa). Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia można kontynuować naukę na studiach drugiego stopnia.
Studia drugiego stopnia trwają 3 lub 4 semestry (w zależności od kierunku studiów) i są przeznaczone dla absolwentów studiów pierwszego stopnia. Kończą się obroną pracy magisterskiej i uzyskaniem tytułu zawodowego magister.
Jednolite studia magisterskie realizowane są tylko na kierunku Fizjoterapia i trwają 10 semestrów. Kończą się obroną pracy magisterskiej i uzyskaniem tytułu zawodowego magister.
Organizacja roku akademickiego ustalana jest w drodze zarządzenia i podawana do wiadomości studentów przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Szczegółowy rozkład zajęć podawany jest do wiadomości studentów przed rozpoczęciem semestru.
Zarządzenie o organizacji roku akademickiego 2024/2025
W WSIiZ poszczególne przedmioty rozpoczynają się i kończą w różnych terminach w ciągu całego semestru, a egzaminy i zaliczenia są przeprowadzane zaraz po zakończeniu zajęć z danego przedmiotu (jeszcze w trakcie semestru). Ten sposób egzekwowania wiedzy, podzielony na mniejsze dawki (zamiast dwutygodniowego „maratonu” sesyjnego), daje studentom możliwość bardziej systematycznego i przez to lepszego opanowania materiału z poszczególnych przedmiotów.
Wszyscy nauczyciele akademiccy WSIiZ, zarówno zatrudnieni na etacie jak i zatrudnieni na umowę zlecenia, zobowiązani są do prowadzenia tradycyjnych konsultacji dla studentów. Konsultacje nauczyciele zobowiązani są zaplanować również w soboty i niedziele zjazdowe danego kierunku studiów niestacjonarnych. Co najmniej 1 godzinę konsultacji na każdy realizowany przedmiot nauczyciel powinien zaplanować i przeprowadzić przed egzaminem/zaliczeniem poprawkowym.
Studenci mogą kontaktować się z nauczycielami także dzięki uczelnianemu systemowi poczty elektronicznej, przez system Wirtualna Uczelnia oraz platformę do nauczania zdalnego (Moodle). Na platformie założone są grupy dla wszystkich typów klasycznych zajęć, w tym dla każdej grupy zajęciowej założone jest forum dyskusyjne, tak by ułatwić bieżący kontakt nauczyciela ze studentami. Na platformie nauczyciele zobowiązani są udostępniać materiały dydaktyczne studentom, z którymi prowadzą zajęcia w danym semestrze.
Zgodnie z regulaminem studiów nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia ma obowiązek przedstawić studentom na początku semestru szczegółową metodę oceniania jego pracy oraz wymagania, jakie student będzie musiał spełnić, aby uzyskać zaliczenie z danego przedmiotu. Dodatkowo szczegółowe programy przedmiotów (karty przedmiotów) są udostępniane studentom w systemie Wirtualna Uczelnia.
Zasady oceny pracy studentów określone są w regulaminie studiów WSIiZ. Wszystkie formy zajęć w ramach przedmiotów przewidzianych planem studiów podlegają ocenie. Osiągnięcia studenta odnotowuje się w protokołach egzaminacyjnych i zaliczeniowych oraz w kartach okresowych osiągnięć studenta. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z danej formy zajęć jest osiągnięcie przez studenta wszystkich efektów uczenia się określonych dla tej formy zajęć.
Kluczowymi elementami systemu sprawdzania i oceniania stopnia osiągnięcia efektów uczenia się są karty przedmiotów oraz system weryfikacji stopnia osiągnięcia efektów uczenia się. Karty przedmiotów określają m.in. charakter efektów przewidzianych do osiągnięcia, metody weryfikacji osiągnięcia tych efektów oraz kryteria pozwalające określić, na jakim poziomie efekty te zostały osiągnięte.
Osoba prowadząca zajęcia przekazuje informację o wynikach egzaminu/zaliczenia w formie elektronicznej do dziekanatu (w formie protokołu) – jest to równoznaczne z ogłoszeniem wyników z egzaminu/zaliczenia dla studentów. Po wprowadzeniu ocen do systemu teleinformatycznego Uczelni studenci otrzymują informacje o ocenach za pomocą Wirtualnej Uczelni. Wyniki egzaminu/zaliczenia należy ogłosić nie później niż w ciągu 7 dni od daty egzaminu/zaliczenia, a w przypadku seminarium dyplomowego oraz zajęć e-learning i projektowych – w ciągu 7 dni od ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w semestrze. Egzaminy/zaliczenia w terminie poprawkowym nie powinny odbywać się wcześniej niż przed upływem tygodnia od daty ogłoszenia wyników terminu podstawowego.
Wspieranie studentów w zakresie spraw bieżących obejmuje informacje oraz udzielanie porad w zakresie: stosowania regulaminów, obiegu dokumentów, indywidualnej sytuacji studenta. Dziekanat udziela na bieżąco informacji na temat indywidualnej sytuacji studenta oraz obowiązujących procedur. Prodziekani odpowiedzialni za poszczególne kierunki studiów utrzymują stały kontakt ze studentami w celu monitorowania przebiegu procesu dydaktycznego, identyfikacji ewentualnych nieprawidłowości i służenia pomocą studentom w sytuacjach trudnych. W ramach systemu opieki i kontaktu ze studentami funkcjonują opiekunowie kierunków, których zadaniem jest doradzanie studentom w sprawach bieżących oraz pomoc w rozwiązywaniu spraw nietypowych. Opieka ta realizowana jest w formie spotkań indywidualnych (dyżury dla studentów i kontakt mailowy). Zadaniem opiekunów jest m.in. bieżące zapoznawanie się ze zmianami wprowadzanymi do uczelnianych regulacji oraz przekazywanie informacji o zmianach studentom, nadzorowanie wyboru i rozliczania pracy starosty grupy, sygnalizowanie prodziekanowi zauważonych nieprawidłowości, składanie prodziekanowi semestralnych sprawozdań dot. sytuacji na podległym opiekunowi kierunku.