BIP WSIiZ
Wsparcie w procesie uczenia się

Wsparcie w procesie uczenia się

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie podejmuje szeroko zakrojone działania mające na celu wspieranie studentów w procesie uczenia się, a także w rozwoju społecznym i naukowym. Działania te przyjmują zróżnicowane formy merytorycznego, materialnego i organizacyjnego wsparcia oraz uwzględniają różnorodne formy aktywności studentów. Uczelnia podejmuje także działania informacyjne i edukacyjne w zakresie bezpieczeństwa oraz przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji i przemocy. Wspiera także materialnie i pozamaterialnie samorząd i inne organizacje studenckie. Działania te podlegają okresowym przeglądom przeprowadzanym przy udziale studentów, a ich wyniki są wykorzystywane do doskonalenia wsparcia i jego form.

  • Opieka Prodziekana. Prodziekani odpowiedzialni za poszczególne kierunki studiów utrzymują stały kontakt ze studentami (dyżury dla studentów i kontakt mailowy) w celu monitorowania przebiegu procesu dydaktycznego, identyfikacji ewentualnych nieprawidłowości i służenia pomocą studentom w sytuacjach trudnych. Informacja o terminach i miejscu dyżurów prodziekanów jest dostępna na portalu Uczelni na stronach dziekanatów.
  • Opiekun kierunku. W ramach systemu opieki i kontaktu ze studentami funkcjonują także opiekunowie kierunków (opiekunami są nauczyciele akademiccy –  informacja kto jest opiekunem danego kierunku studiów jest dostępna na portalu Uczelni na stronach dziekanatów), których zadaniem jest doradzanie studentom w sprawach bieżących oraz pomoc w rozwiązywaniu spraw nietypowych. Opieka ta realizowana jest w formie spotkań indywidualnych (dyżury dla studentów i kontakt mailowy). Zadaniem opiekunów jest m.in. bieżące zapoznawanie się ze zmianami wprowadzanymi do uczelnianych regulacji oraz przekazywanie informacji o zmianach studentom, nadzorowanie wyboru i rozliczania pracy starosty grupy, rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez studentów, a w razie potrzeby – zgłaszanie prodziekanowi zauważonych nieprawidłowości.
  • Wprowadzenie do studiowania. Dla nowo przyjętych studentów I roku jeszcze przed rozpoczęciem zajęć organizowane są specjalne spotkania organizacyjno-informacyjne, a na początku 1. semestru nauki przeprowadzane są szkolenia: informatyczne, dziekanatowe oraz e-learning, podczas których studenci poznają infrastrukturę informatyczną Uczelni, zostają zapoznani z zasadami przeprowadzania egzaminów/zaliczeń oraz z najważniejszymi zarządzeniami i regulaminami obowiązującymi w Uczelni. Również w trakcie 1. semestru nauki, w ramach laboratorium z przedmiotu Technologia informacyjna, studenci przechodzą szkolenie biblioteczne realizowane w formie kursu e-learning, w ramach którego zapoznają się zasadami funkcjonowania uczelnianego systemu biblioteczno-informacyjnego.
  • Egzaminy i zaliczenia rozłożone w czasie. Szczegółowy rozkład zajęć (harmonogram) podawany jest do wiadomości studentów przed rozpoczęciem semestru i udostępniany w systemie Wirtualna Uczelnia. W WSIiZ poszczególne przedmioty rozpoczynają się i kończą w różnych terminach w ciągu całego semestru, a egzaminy i zaliczenia są przeprowadzane zaraz po zakończeniu zajęć z danego przedmiotu (jeszcze w trakcie semestru). Ten sposób egzekwowania wiedzy, podzielony na mniejsze dawki (zamiast dwutygodniowego „maratonu” sesyjnego), daje studentom możliwość bardziej systematycznego i przez to lepszego opanowania materiału z poszczególnych przedmiotów.
  • Konsultacje z nauczycielami. Wszystkie osoby prowadzące zajęcia zobowiązane są do prowadzenia konsultacji dla studentów (reguluje to zarządzenie rektora oraz zapisy umowy dydaktycznej). Dla studentów informacje o terminie i miejscu konsultacji podawane są na zajęciach, na stronie jednostki (katedry/zakładu) w której pracuje dany nauczyciel oraz na stronie nauczyciela w portalu Uczelni. Nauczyciele zobowiązani są zaplanować konsultacje dla studentów również w soboty i niedziele zjazdowe danego kierunku studiów niestacjonarnych. Co najmniej jedną godzinę konsultacji na każdy realizowany przedmiot nauczyciel powinien zaplanować i przeprowadzić przed egzaminem/zaliczeniem poprawkowym.
  • Bieżący kontakt z nauczycielami. Studenci mogą kontaktować się z nauczycielami dzięki uczelnianemu systemowi poczty elektronicznej, przez system Wirtualna Uczelnia oraz platformę Moodle. Na platformie założone są grupy dla wszystkich typów klasycznych zajęć, w tym dla każdej grupy zajęciowej założone jest forum dyskusyjne, tak by ułatwić bieżący kontakt nauczyciela ze studentami.
  • Materiały dydaktyczne do zajęć. Aby ułatwić studentom przygotowanie się do zajęć oraz egzaminów i zaliczeń, osoby prowadzący zajęcia zobowiązane są udostępniać studentom materiały dydaktyczne do swoich zajęć. Zgodnie z zarządzeniem rektora materiały należy udostępnić w ciągu 4 tygodni od rozpoczęcia semestru na platformie Moodle. Dzięki takiemu rozwiązaniu studenci mają łatwy dostęp do materiałów z każdego miejsca i urządzenia oraz w dowolnym czasie, a Prodziekani mają możliwość nadzoru nad akcją udostępniania materiałów. W trakcie zajęć w salach komputerowych prowadzący wykorzystują do dystrybucji materiałów również dysk sieciowy tzw. „wspólny” (do którego poza salami komputerowymi studenci mogą uzyskać dostęp korzystając z usługi FTP) lub „dysk wspólny” udostępnionej w ramach systemu Wirtualna Uczelnia (zakładka Dysk wspólny).
  • Biblioteka i czytelnia. Biblioteka Akademicka ma dwie lokalizacje: budynek główny w Rzeszowie (p. 22) oraz budynek CEM w Kielnarowej (p. 23). W bezpośrednim sąsiedztwie Biblioteki w budynku głównym Uczelni znajduje się strefa Read&Relax Room, która oferuje wolny dostęp do czasopism i księgozbioru podręcznego, stanowiska komputerowe z dostępem do zasobów cyfrowych oraz urządzenie pozwalające na przygotowanie kopii potrzebnych materiałów. Biblioteka oferuje także krótkoterminowe wypożyczenia nocne i weekendowe zasobów czytelni (wybrane materiały można wypożyczyć przed zamknięciem Biblioteki i zwrócić je następnego dnia roboczego do godziny 9:00). W okresie dłuższych przerw świątecznych i w okresie wakacyjnym książki mogą być wypożyczone poza Bibliotekę na dłuższy okres. Księgozbiór Biblioteki uzupełniany jest na bieżąco, dodatkowo wszyscy użytkownicy mają możliwość zaproponowania zakupu książek i ebooków po zalogowaniu się do katalogu Integro poprzez opcję „Zaproponuj zakup”. Biblioteczna baza danych jest w pełni zautomatyzowana, dostęp do informacji o zbiorach możliwy jest ze stanowisk zlokalizowanych w Bibliotece, przez multiwyszukiwarkę Integro oraz przez aplikację mobilną mProlib – szczegóły na stronie Biblioteki.
  • Plany studiów. Plany studiów dla poszczególnych kierunków i poziomów studiów są udostępnione na elektronicznych tablicach ogłoszeń na terenie Uczelni, których zawartość jest także dostępna z dowolnego komputera pod adresem http://dzial-nauczania.wsiz.pl
  • Karty przedmiotów (sylabusy). Szczegółowe programy nauczania dla każdego przedmiotu (karty przedmiotów) są udostępniane studentom w systemie Wirtualna Uczelnia (zakładka Twoje studia / Karty przedmiotów). Karty przedmiotów określają: wymagania wstępne dla przedmiotu (wynikające z następstwa przedmiotów), cele przedmiotu (wynikające z kierunkowych efektów uczenia się), przedmiotowe efekty uczenia się (w podziale na wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne), treści kształcenia (program zajęć), metody weryfikacji poszczególnych efektów uczenia się, kryteria oceny osiągniętych efektów uczenia się, obowiązującą literaturę.
  • Terminy zerowe. Na każdy rok akademicki prodziekani ustalają listę wykładów, w przypadku których kształcenie prowadzone jest pod szczególnym nadzorem i z których planowane są egzaminy w tzw. terminach „zerowych”. Do terminów „zerowych” mogą przystąpić studenci regularnie uczestniczący w zajęciach (nie mniej niż 80% obecności). Terminy „zerowe” są widoczne w harmonogramie zajęć. Ewentualne oceny niedostateczne z terminu „zerowego” nie są wpisywane protokołu, a studenci, którzy otrzymali taką ocenę, przystępują do egzaminu po raz kolejny w oficjalnym terminie podstawowym.
  • System Dodatkowych Zajęć.  Uczelni funkcjonuje System Dodatkowych Zajęć, w ramach którego w określonych sytuacjach mogą być organizowane dodatkowe bezpłatne zajęcia dla studentów: 1) jeśli w ocenie prowadzącego dana grupa ma problemy z opanowaniem materiału, to na wniosek nauczyciela prodziekan może zorganizować dla tej grupy dodatkowe bezpłatne zajęcia z przedmiotu, które przeprowadzane są jeszcze przed pierwszym terminem zaliczenia; 2) z przedmiotów, w ramach których w pierwszym terminie egzaminu/zaliczenia wystąpiło ponad 50% ocen niedostatecznych, prodziekan może zlecić dodatkowe bezpłatne zajęcia, które przeprowadzane są przed terminem poprawkowym. Dodatkowo w ramach Systemu Dodatkowych Zajęć studenci mogą w każdym momencie zwrócić się z wnioskiem do prodziekana o zorganizowanie dodatkowych, bardziej zindywidualizowanych zajęć, w ramach usługi płatnej (wysokość opłat uzależniona jest od liczebności grupy).
  • Biuro Praktyk Zawodowych i koordynatorzy praktyk. W ramach wsparcia studentów w zakresie realizacji obowiązkowych praktyk zawodowych, w Uczelni powołane są osoby odpowiedzialne za organizację praktyk, tj. uczelniany koordynator ds. praktyk zawodowych (będący jednocześnie kierownikiem Biura Praktyk Zawodowych) oraz koordynatorzy ds. praktyk zawodowych odpowiedzialni za praktyki zawodowe na poszczególnych kierunkach studiów (podlegający pod właściwych prodziekanów). Biuro Praktyk Zawodowych prowadzi bazę zakładów pracy, z którymi Uczelnia współpracuje w ramach praktyk zawodowych. Student może też sam zaproponować zakład pracy, w którym chce realizować praktykę – decyzję o możliwości odbywania praktyki w wybranym zakładzie pracy podejmuje koordynator kierunkowy. Biuro Praktyk Zawodowych we współpracy z prodziekanami oraz koordynatorami kierunkowymi przygotowuje, gromadzi oraz weryfikuje kompletność dokumentacji przebiegu praktyk zawodowych.
  • Warsztaty „chcę więcej”. W ramach uczelnianego systemu dawania szans (chcę więcej!) na studiach I stopnia organizowane są m.in. specjalistyczne dodatkowe warsztaty (po 10h w semestrach od 2 do 5). Możliwość zapisu na zajęcia mają studenci z najwyższą średnią ocen na kierunku (zapisy organizują prodziekani odpowiedzialni za poszczególne kierunki studiów). Zaliczenie warsztatu następuje na postawie obecności, a zaliczony przedmiot jest widoczny w Suplemencie do dyplomu.
  • Indywidualna organizacja studiów (IOS). Jeśli sytuacja życiowa uniemożliwia studentowi udział we wszystkich obowiązkowych zajęciach dydaktycznych, za zgodą prodziekana może on korzystać z indywidualnej organizacji studiów (IOS), która polega na realizowaniu obowiązującego na określonym kierunku programu studiów z uwzględnieniem zwolnienia z uczestnictwa w zajęciach ze wszystkich lub niektórych przedmiotów, lub tylko z wybranych form zajęć. Warunki i terminy zaliczania poszczególnych przedmiotów lub form zajęć określa nauczyciel prowadzący dane zajęcia. Realizacja studiów według IOS nie zwalnia studenta od zaliczenia wszystkich przedmiotów i terminowego złożenia egzaminów przewidzianych programem studiów.
  • Wykłady dla chętnych. W Uczelni od lat realizowana jest inicjatywa Wykłady dla chętnych, w ramach której w każdym semestrze wszystkim studentom oferowana jest możliwość udziału w wybranych, szczególnie interesujących wykładach realizowanych na innych kierunkach studiów.
  • Loża biznesu. Co semestr prodziekani poszczególnych kierunków studiów organizują dla studentów spotkania w ramach inicjatywy Loża biznesu, na które zapraszani są praktycy ze środowiska biznesowego. Więcej informacji u prodziekanów odpowiedzialnych za poszczególne kierunki studiów.
  • Obsługą studentów w zakresie ubiegania się o świadczenia pomocy materialnej zajmuje się Dział Świadczeń Studenckich (zlokalizowany w pomieszczeniu Dziekanatu Studiów Polskojęzycznych). Na stronie Stypendia w portalu Uczelni znajdują się informacje o zasadach i warunkach przyznawania różnego rodzaju pomocy materialnej. Studenci znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej mogą ubiegać się o stypendium socjalne oraz zapomogę, a studenci będący osobami niepełnosprawnymi mogą dodatkowo ubiegać się o stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych – stypendia te można otrzymać już na 1 semestrze studiów. Studenci uzyskujący wyróżniające wyniki w nauce mogą otrzymać stypendium Rektora – stypendium to można otrzymać już na 1. semestrze studiów II stopnia oraz od 2. semestru studiów I stopnia i jednolitych studiów magisterskich.
  • Studenci będący osobami niepełnosprawnymi mogą dodatkowo skorzystać z dofinansowania ze środków PFRON. Za inicjowanie, nadzorowanie i koordynowanie zadań dotyczących wsparcia oraz rozwiązywania problemów studentów będących osobami niepełnosprawnymi odpowiada Biuro Pełnomocnika Rektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami, które m.in. pomaga studentom wypełniać potrzebne wnioski i dokumenty związane z dofinansowaniem ze środków PFRON.
  • Koła naukowe. Uczelnia wspiera funkcjonowanie kół naukowych, których co roku działa około 20. Koła naukowe są jedną z podstawowych struktur poza procesem dydaktycznym, w której studenci prowadzą działalność naukowo-badawczą, rozwijają swoje zainteresowania, zdolności liderskie, organizacyjne, umiejętności pracy zespołowej oraz są przygotowywani do udziału w konferencjach naukowych, gdzie prezentują wyniki swoich badań. Aby jeszcze lepiej i sprawniej podejmować i koordynować działania służące rozwojowi kół i promowaniu aktywności naukowej wśród studentów, na Uczelni powoływana jest Rada Kół Naukowych, na czele której wybierany jest Przewodniczący.
  • Konferencja Naukowa „Nauka i pasja kluczem do sukcesu”. Co roku w maju WSIiZ organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukową Nauka i pasja kluczem do sukcesu, której głównym celem jest prezentacja dorobku naukowego młodych naukowców, integracja studenckich środowisk akademickich, zawarcie kontaktów oraz promowanie rozwoju naukowego studentów.
  • Dzień otwarty kół naukowych i organizacji studenckich. Na początku każdego roku akademickiego odbywa się Dzień Otwarty Kół Naukowych, podczas którego koła i organizacje studenckie prezentują swoją działalność. Celem tej inicjatywy jest zachęcenie studentów do angażowania się w różne formy aktywności studenckiej, tak aby wykorzystali czas studiów nie tylko na zdobywanie wiedzy, ale też na gromadzenia cennych doświadczeń i nawiązywanie nowych znajomości.
  • Finansowanie działań umożliwiających studentom rozwój naukowy. Uczelnia wspiera aktywnych studentów poprzez finansowanie działań umożliwiających rozwój naukowy (takich jak wyjazdy na konferencje naukowe, konkursy i szkolenia, publikacje, badania naukowe) oraz udzielanie pomocy przy przygotowywaniu wszelkich wniosków aplikacyjnych (np. wniosków o stypendium ministra). Co roku ogłaszany jest konkurs na studenckie projekty naukowe, artystyczne i popularyzujące naukę oraz sztukę realizowane przez studenckie koła naukowe WSIiZ. Zainteresowanych studentów zapraszamy do kontaktu z Działem Nauki.
  • Akademicki Związek Sportowy. W Uczelni działa Akademicki Związek Sportowy, w ramach którego studenci pod okiem wykwalifikowanej kadry trenują różnorodne dyscypliny sportowe, w tym. piłka nożna, koszykówka, siatkówka, narciarstwo zjazdowe, badminton, szachy, pływanie, judo, kolarstwo górskie, wspinaczka sportowa, biegi przełajowe, tenis, tenis stołowy, unihokej. Średnio co roku w treningach uczestniczy około 120 studentów. Podczas treningów studenci przygotowują się do występów na arenie wojewódzkiej i ogólnopolskiej. Klub Uczelniany AZS WSIiZ Rzeszów co roku bierze udział we Współzawodnictwie Sportowym Szkół Wyższych na Podkarpaciu, będąc zarówno uczestnikiem jak i współorganizatorem zawodów.
  • Klub Akademicki IQ. Celem stymulowania rozwoju talentów uczelniany Klub Akademicki IQ organizuje konkursy artystyczne, w których studenci podejmują rywalizację w walce o nagrody rzeczowe i finansowe. Należą do nich przede wszystkim WSIiZ ma Talent – wydarzenie, podczas którego studenci konkurują prezentując przed jury wybrany repertuar (zespoły muzyczne, prezentacje wokalne i taneczne, pokazy iluzji, gimnastyki i inne) oraz WSIiZ Art-Talent – dedykowany osobom uzdolnionym plastycznie, współzawodniczącym w dziedzinie malarstwa, rzeźby, grafiki czy fotografii. W ramach Klubu Akademickiego IQ studenci mają też możliwość prezentowania swoich prac podczas wystaw twórczości (m.in. grafika, fotografia), organizują gry, quizy intelektualne, spotkania z kulturą.
  • Akademickie Centrum Rozwoju Osobistego i Wsparcia Psychologicznego. W Uczelni funkcjonuje Akademickie Centrum Rozwoju Osobistego i Wsparcia Psychologicznego – pierwsza tego rodzaju placówka na Podkarpaciu. W ramach oferty Centrum odbywają się konsultacje psychologiczne, psychoterapeutyczne oraz seksuologiczne w języku polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Realizowane są one zarówno on-line jak i stacjonarnie. Zgłaszane trudności dotyczą najczęściej: zaburzeń lękowych, zaburzeń związanych ze stresem, zaburzeń nastroju w tym stanów depresyjnych, choroby afektywnej dwubiegunowej, trudności motywacyjnych, trudności w relacjach interpersonalnych, zaburzeń identyfikacji płciowej, trudności w związkach, problemów wychowawczych,  poczucie osamotnienia, brak bliskich relacji rówieśniczych i rodzinnych, zaburzeń lękowych, zaburzeń odżywiania, problemów adaptacyjnych, problemów osobowościowych.
  • Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych. W Uczelni działa Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych (International Student Support Office), którego zadaniem jest wspieranie studentów na wszystkich etapach studiowania w Polsce. Pracownicy Biura Wsparcia Studentów Międzynarodowych pomagają studentom obcokrajowcom w wielu obszarach, między innymi w legalizacji pobytu, nostryfikacji dyplomu, są w stałym kontakcie z Urzędem Wojewódzkim, Kuratorium Oświaty oraz oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. Dzięki temu są w stanie pomóc studentom w załatwieniu kwestii formalnych związanych z pobytem w Polsce oraz studiami. Pracownicy Biura koordynują realizację lub organizują różnorodne programy wsparcia studentów międzynarodowych opisane poniżej.
  • Program „Buddy”. Program koordynowany przez Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych. W ramach programu studenci starszych roczników pomagają studentom I roku studiów odnaleźć się w uczelnianej rzeczywistości, służą wsparciem w kwestiach praktycznych związanych z założeniem konta bankowego, wykupieniem polskiej karty telefonicznej, informują o obowiązkach na Uczelni, pomagają w rozwiązaniu problemów związanych ze studiowaniem. Proces wsparcia zaczyna się w dniu przyjazdu (przylotu) nowego studenta, którego Buddy wita już w pierwszym dniu i towarzyszy mu, służy pomocą i doświadczeniem, aż do rozpoczęcia roku akademickiego.
  • Program Samopomocy Studenckiej. Program koordynowany przez Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych. W ramach programu studenci starszych roczników, we współpracy z seminarzystą cudzoziemcem i jego promotorem, przygotowują korektę językową pracy dyplomowej przygotowywanej w j. polskim.
  • Orientation Week. Na początku pierwszego semestru, nowo przybyli studenci obcokrajowcy biorą udział w warsztatach organizowanych przez Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych w ramach programu Orientation Week. Podczas warsztatów, prócz podstawowych informacji na temat Polski oraz Rzeszowa, studenci otrzymują także wiedzę nt. etykiety akademickiej, kultury organizacyjnej WSIiZ, a także przepisów wewnętrznych obowiązujących na Uczelni. Spotkania z serii Orientation Week podzielone są tematycznie – na początku student otrzymuje najważniejsze informacje związane z życiem akademickim oraz odbywa szkolenie z posługiwania się uczelnianymi systemami informatycznymi (poczta studencka, Wirtualna Uczelnia, aplikacja mobilna, platforma Moodle). Pracownicy Biura są odpowiedzialni za zbieranie informacji od pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych dotyczących zachowania i problemów studentów obcokrajowców, a informacje te są uwzględniane przy tworzeniu programu kolejnych edycji Orientation Week.
  • Poradnia Adaptacyjna. W ramach Biura Wsparcia Studentów Międzynarodowych prowadzona jest Poradnia Adaptacyjna, która wspiera studentów w procesie poznania kultury polskiej oraz polskiego systemu edukacji. Poradnia jest czynna pięć dni w tygodniu w godzinach od 8:00 do 15:00. Dodatkowo studenci mogą korzystać ze specjalnego numeru telefonu w sytuacjach nagłych.
  • Wydarzenia integracyjne. Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych regularnie organizuje wydarzenia dla studentów, które mają na celu integrację i wzajemne poznanie się studentów z różnych kultur i krajów świata. Są to wydarzenia organizowane w czasie tradycyjnych świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc), a także eventy z rodzaju Culture Meeting- Polish Day, Asia Day, podczas których studenci wybranych krajów prezentują swoją kulturę, obyczaje, tańce oraz historię. Wydarzenia te cieszą się ogromną popularnością i są doskonałą okazją do integracji i zawierania przyjaźni. Co roku w czerwcu organizowany jest International Day, tj. plenerowa impreza integracyjna (w kampusie Uczelni w Kielnarowej) dla studentów wszystkich narodowości.
  • Samorząd Studencki. Celem zmotywowania studentów do działania na rzecz Samorządu Studenckiego, Uczelnia zapewnia zniżki dla członków Rady Samorządu (podziału środków dokonuje Przewodniczący Rady zgodnie z oceną aktywności poszczególnych osób). Dla realizacji swoich celów Rada Samorządu Studenckiego ma prawo do korzystania z własności Uczelni, w szczególności: pomieszczeń, sprzętu biurowego, urządzeń łączności (Rada SS dysponuje w pełni wyposażonym, dedykowanym biurem), urządzeń poligraficznych, sprzętu foto i wideo, Klubu Akademickiego, a także pomocy technicznej i prawnej. Pomoc tę Samorząd uzyskuje głównie za pośrednictwem swojego Opiekuna (wyznaczonego przez Władze Uczelni nauczyciela akademickiego), którego zadaniem jest także udrażnianie kontaktu z przedstawicielami właściwych jednostek i pracownikami WSIiZ. Co roku Uczelnia przyznaje dofinansowanie na działalność Samorządu Studenckiego i realizację zaplanowanych przez Samorząd przedsięwzięć (np. Otrzęsiny, Kulturalia). Samorząd Studencki ma swoich przedstawicieli w organach decyzyjnych Uczelni (Senacie, Zespołach ds. Jakości Kształcenia), przez co ma realny wpływ na kształt programu studiów i regulaminu studiów. Opiniuje też regulamin odpłatności oraz regulamin świadczeń dla studentów.
  • Intro.media. Studenci działający w ramach Intro.media (uczelniana grupa medialna, w ramach której połączono siły dotychczasowych mediów studenckich: internetowej telewizji i radia oraz magazynu), otrzymują comiesięczne zniżki w czesnym adekwatne do swojego zaangażowania w działalność publikacyjną oraz organizacyjną. Do dyspozycji studentów jest pokój redakcyjny i sprzęt dziennikarski oraz studio radiowe i telewizyjne. Opiekunem grupy medialnej Intro.media jest wyznaczony przez Władze Uczelni nauczyciel akademicki.
  • Klub Absolwenta WSIiZ. Absolwenci Uczelni mogą przystąpić do Klubu Absolwenta WSIiZ. Członkostwo w Kubie jest bezpłatne. Pozostając członkiem społeczności Klubu absolwenci otrzymują informacje o szkoleniach, spotkaniach integracyjnych, zniżkach, ciekawych ofertach pracy, możliwościach dalszej współpracy z Uczelnią. Bogata oferta od Kolegiów oraz jednostek WSIiZ pozwala na stały kontakt ze społecznością Uczelni i korzystanie np. z konsultacji psychologicznych Akademickiego Centrum Rozwoju Osobistego i Psychoterapii, czy konsultacji językowych. Jako absolwenci studiów I i II stopnia członkowie Klubu mogą skorzystać również z 20% zniżki na studia podyplomowe w Centrum Studiów Podyplomowych WSIiZ.

Uczelnia podejmuje różnorodne działania mające na celu wspieranie studentów w rozwoju zawodowym i wejściu na rynek pracy, w tym o charakterze ciągłym i cyklicznym oraz doraźnym – w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez studentów.

  • Biuro Karier WSIiZ – agencja zatrudnienia i doradztwo zawodowe. Biuro Karier – działając jako agencja zatrudnienia – współpracuje z blisko tysiącem firm, które za pośrednictwem Biura przekazują studentom i absolwentom Uczelni oferty pracy, praktyk oraz staży. Biuro realizuje też działania mające na celu wsparcie studentów w zakresie doradztwa zawodowego (pomoc przy poszukiwaniu pracy, przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych i przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej). Co roku Biuro organizuje Warsztaty CV (dla studentów polsko- i anglojęzycznych), na których studenci dowiadują się jak poprawnie przygotować dokumenty aplikacyjne i jak poprawić swoje CV.
  • Podkarpackie Targi Pracy . Biuro Karier co roku organizuje Podkarpackie Targi Pracy. W kwietniu 2024 r. w Hali Podpromie odbyła się ich 21. edycja. Na każdej edycji targów prezentuje się kilkudziesięciu pracodawców oferujących zatrudnienie w różnorodnych sektorach. Targi odwiedza od 3 do 5 tys. osób poszukujących zatrudnienia (studenci, absolwenci, osoby chcące zmienić pracę).
  • Spotkania z pracodawcami. Aby ułatwić studentom wejście na rynek pracy Biuro Karier organizuje spotkania z pracodawcami, które mają na celu prezentację dostępnych ofert pracy oraz etapów procesów rekrutacyjnych jakie występują w danej firmie. Pracodawcy omawiają obszary działalności firmy, przybliżają studentom specyfikę pracy, stażu, praktyk zawodowych. Spotkania z pracodawcami stwarzają studentom okazję do nawiązania bezpośrednich kontaktów z firmami, dają szansę na poznanie procesów rekrutacyjnych funkcjonujących w danej firmie
  • Program Stażowy „Talenty WSIiZ”. Wspierając studentów w rozwoju osobistym, Biuro Karier pomaga zainteresowanym studentom w realizacji stażu w wybranych jednostkach Uczelni. Program Stażowy „Talenty WSIiZ” umożliwia podjęcia płatnego stażu na Uczelni już podczas studiów. Program zapewnia rozwój kompetencji twardych i miękkich oraz zdobycie cennego doświadczenia zawodowego. Staż może przyjąć różne formy – od włączenia studenta w realizowane na Uczelni projekty, po rozwój naukowy.
  • Platforma Rozwoju Kompetencji. Aby każdy student miał zapewnione wsparcie w rozwoju osobistych kompetencji i wejściu na rynek pracy, w ramach programu studiów na wszystkich kierunkach studiów pierwszego stopnia realizowany jest przedmiot Osobisty model biznesowy. W trakcie zajęć z przedmiotu wykorzystywana jest Platforma Rozwoju Kompetencji, opracowana przez psychologów, doradców zawodowych i socjologów. Platforma służy pomocą w zarządzaniu ścieżką rozwoju kompetencji, istotnych z perspektywy przyszłego stanowiska pracy. Głównym celem Platformy jest dostarczenie wsparcia dla studentów w zakresie:
    • analizy poziomu kompetencji (zawodowych, społecznych, osobistych i menedżerskich),
    • analizy predyspozycji zawodowych,
    • odkrywania zainteresowań i pasji,
    • rozwoju osobistego,
    • identyfikowania własnego potencjału oraz poznawania możliwości jego rozwijania,
    • wyboru ścieżki rozwoju istotnej z perspektywy przyszłego stanowiska pracy/zawodu.

    Student na podstawie rekomendacji z Platformy może wybrać takie działania, które w największym stopniu przyczynią się do jego sukcesu edukacyjnego i rozwoju zawodowego. Z Platformy można skorzystać na każdym etapie kształcenia, w tym na początku studiów i przed wyborem specjalności.

  • Specjalności międzykierunkowe. Uczelnia co roku oferuje studentom szereg ciekawych fakultatywnych specjalności międzykierunkowych (realizowanych za dodatkową odpłatnością), w których udział umożliwia zdobycie dodatkowych umiejętności cenionych na rynku pracy.
  • Dziekanat. Obsługa administracyjna studentów prowadzona jest w dziekanatach w budynku głównym Uczelni. Dziekanat Studiów Polskojęzycznych (p. 27) jest czynny dla studentów od wtorku do piątku w godz. 11:00-15:00 oraz w soboty zjazdowe w godz. 8:00-14:00. Dziekanat Studiów Anglojęzycznych (p. 41) jest czynny dla studentów od wtorku do piątku w godz. 11:00-15:00. Wspieranie studentów w zakresie spraw bieżących obejmuje informacje oraz udzielanie porad w zakresie: stosowania regulaminów, obowiązujących procedur, obiegu dokumentów, indywidualnej sytuacji studenta.
  • Wirtualna Uczelnia. Obsługę administracyjną studentów wspiera system teleinformatyczny Uczelni, w tym Wirtualna Uczelnia, w której student może sprawdzić wszelkie informacje dotyczące swojego toku studiów, w tym harmonogram zajęć, oceny, stan płatności, przyznane stypendia. W WU studenci mają dostęp do zarządzeń, regulaminów, wzorów podań i innych dokumentów. Dostępna jest również wersja systemu na urządzenia mobilne (smart WSIiZ).
  • System e-Usługi. W przypadku szeregu spraw studenckich dotyczących toku studiów i płatności, które nie wymagają wydania decyzji administracyjnych, system e-Usługi pozwala studentom na załatwienie ich bez konieczności odwiedzania dziekanatu. Student składa wniosek w formie elektronicznej, wniosek jest elektronicznie rozpatrywany, a następnie student elektronicznie otrzymuje informację o decyzji.
  • Bezpłatny transport pomiędzy kampusami Uczelni. Uczelnia zapewnia studentom bezpłatny dojazd pomiędzy kampusami Rzeszów – Kielnarowa. Rozkład jazdy autobusów jest dostępny w Wirtualnej Uczelni oraz w aplikacji mobilnej (smart WSIiZ).
  • Szkolenie Bezpieczeństwo i higiena warunków kształcenia. Każdy student WSIiZ w 1 semestrze nauki przechodzi obowiązkowe 4-godzinne szkolenie Bezpieczeństwo i higiena warunków kształcenia kończące się zaliczeniem.
  • Dyrektor ds. Bezpieczeństwa WSIiZ. Działający w Uczelni Dyrektor ds. Bezpieczeństwa WSIiZ projektuje i wdraża systemowe działania o charakterze prewencyjnym, edukacyjnym i organizacyjnym służące zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Uczelni. Do zadań Dyrektora ds. Bezpieczeństwa WSIZ należy m.in.:
    • tworzenie polityki bezpieczeństwa Uczelni,
    • przeciwdziałanie wystąpieniu zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu studentów i pracowników,
    • promowanie zachowań bezpiecznych i metod unikania zagrożeń lub radzenia sobie z nimi,
    • monitorowanie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa studentów i pracowników oraz reagowanie na zgłaszane przez nich zagrożenia dla bezpieczeństwa,
    • udzielanie pomocy merytorycznej osobom dotkniętym zdarzeniem naruszającym bezpieczeństwo.
  • Pełnomocnik Rektora ds. przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i przemocy. W Uczelni powołany jest Pełnomocnik Rektora ds. przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i przemocy. Do zadań Pełnomocnika należy: przyjmowanie skarg od pracowników, którzy w swoim przekonaniu stali się ofiarami mobbingu, dyskryminacji lub przemocy, formalne sprawdzanie skarg pracowników i przekazywanie ich do Rektora z wnioskiem o powołanie przez niego Komisji, monitorowanie zjawisk mobbingu, dyskryminacji i przemocy wobec pracowników i przedkładanie Rektorowi sprawozdań w tym zakresie wraz z rekomendacjami. W sytuacji, kiedy doszłoby do dyskryminacji wobec studenta poza Uczelnią, Pełnomocnik Rektora wraz z Dyrektorem ds. bezpieczeństwa nawiązują kontakt z Pełnomocnikiem Komendanta Wojewódzkiego Policji w Rzeszowie ds. ochrony Praw Człowieka, w celu poinformowania organów ścigania o zaistnieniu tego typu zdarzenia na terenie Podkarpacia. W ramach współpracy z Policją pozyskiwane są m.in. informacje o rejonach i obiektach, w których istnieje zagrożenia pojawienia się zjawiska dyskryminacji.

Czy wiesz, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie należy do czołówki najlepszych uczelni w Polsce? Oferujemy kształcenie praktyczne, dostosowane do trendów panujących na rynku pracy. Badania dowodzą, że nasi absolwenci szybko znajdują dobrze płatną pracę i są zadowoleni ze studiów.

ul. mjr. Henryka Sucharskiego 2

35-225 Rzeszów

Telefon: 17 866 11 11

E-mail: wsiz@wsiz.edu.pl

Zapisz się do newslettera

Skip to content