Naukowcy z Katedry Projektowania graficznego to osoby kreatywne i niebojące się wyzwań. Członkowie tej jednostki tworzą przede wszystkim sztukę i zajmują się działalnością artystyczno-naukową. Biorą oni udział w licznych prestiżowych przeglądach czy konkursach z projektowania graficznego i sztuk wizualnych. Prowadzą działalność badawczą oscylującą wokół dziedzin twórczo-artystycznych takich jak: współczesna sztuka, projektowanie graficzne, dizajn czy druk cyfrowy itp.
Katedra powstała – między innymi – w wyniku rosnącej potrzeby zatrudniania na rynku pracy grafików kreatywnych oraz artystów. Takie stanowisko wymaga dużej wiedzy w zakresie grafiki i ogromnej kreatywności. Absolwenci takich kierunków nauczą się, jak tworzyć grafikę projektową i artystyczną. Najlepsi artyści sztuk projektowych są wielokrotnie nagradzani na licznych konkursach w kraju i na świecie, a ogromna ilość takich wydarzeń świadczy o tym, że jest to zawód przyszłości. Podczas studiów student nauczy się również, jak tworzyć artystyczną grafikę w metodzie cyfrowej. Obecnie zauważa się tendencje, że współcześni twórcy rezygnują z tradycyjnych technik, takich jak: linoryt, drzeworyt czy akwaforta, na rzecz metod cyfrowych. Prace cyfrowe często wygrywają znaczące konkursy z dziedziny grafiki artystycznej. Absolwenci zdobędą wiedzę z zakresu programów graficznych, a także nauczą się kreatywności artystycznej. Taki program zapewni iż studenci i absolwenci z łatwością spełnią potrzeby najbardziej wymagających pracodawców.
Projekty naukowo-badawcze finansowane z subwencji Ministerstwa:
Regeneration – No hunger
Kierownik: dr hab. Patrycja Longawa, prof.WSIiZ
W pierwszej edycji projektu „Regeneration” tematem przewodnim jest zero głodu. Według nowych danych UNICEF-a 735 mln ludzi na świecie cierpi z powodu głodu. Przyczyną takiej sytuacji są między innymi: wieloletnia pandemia, kryzys klimatyczny, czy wojna na Ukrainie. Jako ludzkość powinniśmy okazać się współczuciem i solidarnością z regionami dotkniętymi głodem. Takie regiony jak Azja Zachodnia, Ameryka Łacińska, Karaiby czy Afryka na co dzień borykają się z tym problemem. A najbardziej narażonymi na śmierć z powodu głodu są dzieci. Raport z 2022 roku jasno wskazał, że prawie 30% populacji świata (2,4 miliarda ludzi) nie miało stałego dostępu do żywności.
Sztuki wizualne dają możliwość wypowiedzi na temat problemów dotykających nie tylko jednostki, ale też całe społeczeństwa. Artyści dzięki swojemu talentowi mogą za pomocą swojej pracy zwrócić uwagę odbiorcy na różnego rodzaju niesprawiedliwości czy problemy. Dzięki zawartej w obrazie komunikacji wizualnej apel może mieć międzynarodowy zasięg, a tym samym przekaz trafi do szerszego grona odbiorców.
W projekcie przewidziane są dwie formy artystyczne; plakat i ilustracja.
Partnerem projektu będzie międzynarodowa organizacja projektowania graficznego Worldwide Graphic Designers (WGD)
Finalizacją projektu będzie powstanie publikacji łączącej w sobie elementy sztuk wizualnych, jak i zebranie artykułów dotyczących problemu głodu. Publikacja będzie wydana w formie pliku pdf z nadanym numeru ISBN. Prowadzący, zaproszenie do projektu, oprócz autokomentarza do ich pracy plastycznej wypowiedzą się na temat zapobiegania głodu.
Okres realizacji: 2024
Perceptions IV – light and shadow
Kierownik: dr hab. Patrycja Longawa, prof.WSIiZ
Światło potocznie to promieniowanie widoczne przez ludzkie oko. Obserwując świat widzimy zawsze jakiś układ światła i cienia. Zarówno w sposób dosłowny jak i przenośny. Światło i cień stanowią ważny element sztuk wizualnych.
Autor może sięgnąć po dowolny aspekt związany ze światłem i cieniem. Temat światła czy cienia może być ukazany zarówno dosłownie, jako element budowania nastroju, perspektywy czy kształtu obiektów zawartych w dziele, jak i również w sposób metaforyczny. Światło i cień to symbol dobra i zła, który można ukazać za pomocą komunikacji wizualnej. Autorzy mogą stworzyć zarówno prace kolorowe jak i czarnobiałe są dozwolone. Nie ma ograniczenia co do formy czy tematu, a każde z rozwiązań jest akceptowane, jedyny warunek to nawiązanie do światła (ilustracje) lub cienia (plakaty).
Partnerem projektu będzie międzynarodowa organizacja projektowania graficznego Worldwide Graphic Designers (WGD).
Okres realizacji: 2024
Wystawa Kobieta na plakacie
Kierownik: dr Patrycja Longawa
Wystawa będzie oscylowała wokół sztuki plakatu. Jej celem będzie prezentacja specjalności projektowania graficznego oraz ukazanie motywu kobiety właśnie za pomocą plakatu. Wystawa będzie również miała na celu ukazanie wizji kobiety przez artystów wielu narodowości. Sztuka plakatu różni się nieco od tradycyjnych form plastycznych, dzięki sile komunikacji wizualnej. Autor może sięgnąć po dowolny rodzaj plakatu, społeczny, kulturalny, teatralny, filmowy czy koncertowy itp. Każde z rozwiązań jest akceptowalne i nie ma ograniczenia do formy plakatu, koloru czy techniki. Akceptowane będą zarówno plakaty wektorowe, rysunkowe, malarskie, fotograficzny, typograficzny itp. żaden styl nie będzie odrzucony.
Okres realizacji: 2022
Wystawa Perceptions II – Plants
Kierownik: dr Patrycja Longawa
Autor może sięgnąć po dowolny rodzaj roślinności, począwszy od pejzażu, martwej natury, portretu z elementami roślinnymi itp. Temat roślin może być zarówno wiodącym motywem, jak elementem uzupełniającym. Nie ma też ograniczeń co do rodzaju roślin, mogą to być drzewa, krzewy, kwiaty, trawy, grzyby glony. Zarówno roślinność w środowisku lądowym jak i wodnym jest akceptowalna. Dozwolone jest też tworzenie własnych roślin na potrzeby koncept artu. Mogą to być fantastyczne roślinny z baśni, zaskakujące mutacje futurystyczne, czy roślinny z odległych planet. Każdy z tych rozwiązań jest akceptowany i nie ma ograniczenia do formy. Jedynym warunkiem jest to aby pojawił się motyw rośliny w dowolnej formie.
Okres realizacji: 2022