Wirtualny spacer
Godło Polski

Katedra Kognitywistyki i Modelowania Matematycznego

Nasze badania

W katedrze opracowywane są różne modele matematyczne, które mogą programować procesy zachodzące w świecie rzeczywistym.

Badania w szczególności koncentrują się na matematycznych modelach niepewności opartych na narzędziach matematycznych, w tym zbiorach rozmytych i równaniach relacyjnych oraz ich rozszerzeniach.

Od klasycznych układów typu max–∗ po ich różne uogólnienia, w tym z uwzględnieniem zbiorów zbalansowanych. Obejmują rozwój metod algebraicznych i obliczeniowych służących do wyznaczania rodzin rozwiązań, macierzy zredukowanych oraz zastosowań w optymalizacji i redukcji atrybutów.

Wprowadzono i zbadano własności zbalansowanych operatorów, umożliwiających głębszą analizę informacji przy uwzględnieniu struktury danych. Opracowane metody pozwalają na modelowanie procesów decyzyjnych, analizę zależności wielowartościowych oraz redukcję cech i eliminację zbędnych obiektów w danych empirycznych.

Aktualne prace dotyczą zbalansowanych układów równań relacyjnych, intuicjonistycznych relacji rozmytych oraz analizy złożonych zależności w danych z wykorzystaniem podejścia logiczno-algebraicznego i poznawczego.

Kontakt: zmatusiewicz@wsiz.edu.pl

W katedrze opracowywane są również modele matematyczne, które mogą programować zachowanie tzw. agentów racjonalnych na wzór rojów, np. roju pszczół lub mrówek. W teorii gier racjonalnym agentem jest osoba, firma, ale także urządzenia programowe, które ze wszystkich możliwych działań do wykonania danej czynności mogą wybrać optymalny wynik, kontynuując w ten sposób zachowanie poprzedników.

Kontakt: aschumann@wsiz.edu.pl

Projekty badawcze:

Imperatyw ESG dla świata zarządzania projektami: Sojusz na rzecz rozwoju i wspierania osób dokonujących zmian (ESG4PMChange)

Zespół:

Dr Joanna Wójcik, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego, WSiZ

Dr Joanna Świętoniowska, Kolegium Zarządzania, WSiZ

Współpraca międzynarodowa:

University of Novi Sad (lider, Serbia), WSIiZ, University of Bologna (Włochy), PMI Chapters (Serbia, Włochy, Polska), EnergyNet (Serbia), Revas (Polska), Future Food Institute (Włochy)

Opis:

Projekt koncentruje się na integracji zasad środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG) z zarządzaniem projektami, aby wykształcić nowy profil zawodowy – menedżera projektów ESG. W ramach inicjatywy opracowany zostanie model kompetencji, programy szkoleniowe oraz cyfrowa platforma edukacyjna ESG4PMChange Hub. Celem jest wzmocnienie potencjału kadry akademickiej i praktyków w zakresie wdrażania strategii ESG w projektach biznesowych i społecznych. WSIiZ odpowiedzialne za koordynację badań i budowę systemu certyfikującego.

Zrównoważone zarządzanie projektami poprzez PM² (SPM²)

Zespół:

Dr Joanna Wójcik, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego, WSiZ

Dr Joanna Świętoniowska, Kolegium Zarządzania, WSiZ

Współpraca międzynarodowa:

University of Novi Sad (lider, Serbia), WSIiZ, PANEPISTIMIO THESSALIAS (Grecja), European Academy (Litwa), ADVISE INSTITUTE (Serbia), PM² Alliance (Belgia), Scientific Events – PM² Center (Grecja)

Opis:

Projekt ma na celu opracowanie zintegrowanej metodologii i ekosystemu edukacyjnego w zakresie zrównoważonego zarządzania projektami opartego na metodyce PM². W ramach działań powstaną m.in. przewodnik SPM², program nauczania i cyfrowe centrum zasobów, a także ramy mikrokwalifikacji i certyfikacji kompetencji. Projekt angażuje uczelnie, organizacje branżowe i ekspertów w celu promowania zrównoważonych praktyk w zarządzaniu projektami i włączenia ich do programów kształcenia wyższego oraz zawodowego. WSIiZ odpowiedzialne za koordynację badań i budowę systemu certyfikującego.

Wspieranie transformacji ekologicznej i cyfrowej poprzez edukację i innowacje w regionie wschodnim, Azji Środkowej i Azji (GreenTech Horizons)

Zespół:

Dr Joanna Wójcik, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego, WSiZ

Dr Joanna Świętoniowska, Kolegium Zarządzania, WSiZ

Współpraca międzynarodowa:

University of Novi Sad (lider, Serbia), WSIiZ (Polska), Riga Technical University (Łotwa), Kaunas University of Technology (Litwa), University of Split (Chorwacja), European Academy (Łotwa), uczelnie z Azerbejdżanu, Kazachstanu i Mongolii

Opis:

Projekt wspiera zieloną i cyfrową transformację w regionach sąsiedztwa wschodniego i Azji Środkowej poprzez rozwój kompetencji, programów nauczania i e-learningu. Obejmuje analizę potrzeb rynku pracy, opracowanie ram kompetencji, modelu nauczania opartego na kompetencjach oraz pilotaż kursów i MOOCów w ośmiu uczelniach. WSIiZ odpowiada za rozwój treści biznesowych i szkolenia dla kadry akademickiej. Celem jest wzmocnienie potencjału uczelni i rynku pracy w kierunku zrównoważonego rozwoju i innowacji.

Inspirowanie innowacji, podtrzymywanie etyki

Zespół:

Dr Małgorzata Rataj, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego WSIiZ

Dr Iryna Berezowska, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego, WSiZ

Współpraca międzynarodowa:

Lviv Polytechnic National University

Charles University, Czech Republic

Opis:

Badania koncentrują się na potrzebie lepszego zrozumienia wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w środowiskach akademickich oraz wspierania jej strategicznej i etycznej integracji w szkolnictwie wyższym. Obecne wyzwanie polega na tym, że chociaż studenci w pewnym stopniu korzystają z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, ich zaangażowanie w te narzędzia w trakcie studiów jest często niesystematyczne i brakuje im wystarczającego wsparcia. Na przykład badanie EDUCAUSE (2025) donosi, że 68% respondentów obserwuje wyższe wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród studentów niż wśród wykładowców, podczas gdy instytucje koncentrują się bardziej na szkoleniu wykładowców niż studentów (EDUCAUSE, 2024). Uczelnie oferują obecnie jedynie ograniczoną ilość ustrukturyzowanego doradztwa i wsparcia metodologicznego. Jednocześnie istnieją przykłady dobrych praktyk, ale należałoby je dalej rozwijać i systematyzować, uwzględniając potrzeby różnych kierunków studiów i konteksty lokalne. Projekt ma na celu promowanie świadomego i odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji, tworzenie specjalistycznych materiałów metodologicznych oraz wzmacnianie kompetencji cyfrowych studentów EDUCAUSE (2024).

Projekty naukowo-badawcze finansowane z subwencji Ministerstwa:

Rozmyte zbiory zbalansowane w tworzeniu modeli rzeczywistych

Dr Zofia Matusiewicz, Katedra Kogintywistyki i Modelowania Matematycznego, WSiZ

Opis:

Projekt ma na celu analizę koncepcji zrównoważonych zbiorów rozmytych, w tym również w oparciu o już istniejące rozszerzenia zbiorów. Jednym z głównych celów jest opisywanie różnych operatorów tychże zbiorów oraz ich właściwości. Badania nad zrównoważonymi zbiorami rozmytymi mają na celu otwarcie nowych możliwości praktycznego wykorzystania tej teorii w różnych dziedzinach. Zbiory rozmyte są użytecznym narzędziem w sytuacjach, gdzie dane są niekompletne, dwuznaczne lub podlegają pewnemu stopniu niepewności. Oprócz badania różnych operatorów i właściwości zrównoważonych zbiorów rozmytych, projekt ma na celu otwarcie drzwi do potencjalnych zastosowań w różnych dziedzinach, takich jak systemy decyzyjne, kontrola, analiza danych. Podsumowując, głównym celem projektu jest zbadanie koncepcji zrównoważonych zbiorów rozmytych i ich potencjalnych zastosowań, co może przynieść nowe spojrzenie na elastyczne modelowanie rzeczywistości w warunkach niepewności i niejednoznaczoności danych.


Czasopisma:

Katedra Kognitywistyki i Modelowania Matematycznego

Katedra Kognitywistyki i Modelowania Matematycznego

Czy wiesz, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie należy do czołówki najlepszych uczelni w Polsce? Oferujemy kształcenie praktyczne, dostosowane do trendów panujących na rynku pracy. Badania dowodzą, że nasi absolwenci szybko znajdują dobrze płatną pracę i są zadowoleni ze studiów.

ul. mjr. Henryka Sucharskiego 2

35-225 Rzeszów

Telefon: 17 866 11 11

E-mail: wsiz@wsiz.edu.pl