Dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie

Jan Nowara otrzymał m.in. wyróżnienie za reżyserię „Elektry” Eurypidesa na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych – Klasyka w 1989. W 2002 Grand Prix Festiwalu Klasyki Europejskiej w Rzeszowie otrzymał spektakl wg Adama Mickiewicza – w jego reżyserii, który został zainscenizowany w podziemiach rzeszowskiego Rynku. Jan Nowara otrzymał także nagrody w dziedzinie twórczości telewizyjnej – jako autor programu kulturalnego „Odsłony” – „O teatrze bez końca” (2011) oraz w Konkursie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich – za popularyzację wiedzy, w programie z cyklu „Odsłony” – „O czasie” (2012).
Jego szczególnym zainteresowaniem cieszy się twórczość dramaturgiczna Stanisława Ignacego Witkiewicza, którą interpretował na scenach teatrów w Opolu, Kaliszu i Rzeszowie. Wśród najnowszych prac znajdują się: „Popiełuszko” (misterium poświęcone legendarnemu kapłanowi polskiej „Solidarności”, przeniesione do Teatru Telewizji TVP 1), „Wenus w futrze” Ivesa, „Miłość i gniew” Osborne’a w Teatrze im. W. Siemaszkowej, „Obława” w Teatrze Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, „Szklana menażeria” w Narodowym Teatrze Dramatycznym im. Ilia Chavchavadze w Batumi, „Ermida albo Królewna pasterska” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, której premiera odbyła się w Muzeum-Zamku w Łańcucie oraz „Hiob’51”, poświęcony postaci Łukasza Cieplińskiego w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie.
Jan Nowara zainicjował w 2018 roku w Rzeszowie Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE, którego kolejne edycje odbywały się w Rzeszowie, ale także w Wilnie, Trokach i Koszycach. Za promocję polskiej kultury na arenie międzynarodowej uhonorowany został tytułem „PROMOTOR POLSKI” przez Zarząd Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „TERAZ POLSKA” w 2021 roku.