Naukowcy WSIiZ – dr Bartosz Skóra oraz dr hab. Konrad Szychowski, prof. WSIiZ, we współpracy z dr. hab. Tomaszem Piechowiakiem, prof. UR z Uniwersytetu Rzeszowskiego, badali, w jaki sposób nanocząstka srebra oddziałuje na komórki pochodzące z męskiego układu rozrodczego w warunkach in vitro. Wyniki ich pracy opublikowało prestiżowe czasopismo Chemosphere.

Opublikowana praca po raz pierwszy opisuje, w jaki sposób nanocząstka srebra (AgNPs) o bardzo małej średnicy (5 nm) oddziałuje na komórki pochodzące z męskiego układu rozrodczego (model mysi) w warunkach in vitro. Pobranie AgNPs przez komórki spermatocytów oraz spermatogoniów są poddane działaniu silnego stresu o charakterze pro-oksydacyjnym, co z kolei powoduje zachwianie równowagi redox w komórce, a to skutkuje nadprodukcją reaktywnych form tlenu. Powstałe rodniki rozpoczynają następnie szereg zmian komórkowych z zaangażowaniem wielu ścieżek wewnątrzkomórkowych np. PPARγ/PGC-1α, NRF2/Keap1 i innych, prowadząc do destabilizacji integralności mitochondriów i indukcji śmierci komórek na drodze apoptozy – mówi dr Bartosz Skóra, Adiunkt w Katedrze Biotechnologii i Biologii Komórki WSIiZ.

Nie bez znaczenie jest udowodnienie przez naukowców zdolności AgNPs do powodowania procesu zapalenia w badanych komórkach układu rozrodczego.

Uzyskane wyniki badań dają silne podstawy do weryfikacji wykorzystania AgNPs w życiu człowieka, ze względu na potwierdzone właściwości reprotoksyczne – mówi dr hab. Konrad Szychowski, prof. WSIiZ, Kierownik Katedry Biotechnologii i Biologii Komórki.

Wyniki badań pracowników Katedry Biotechnologii i Biologii Komórkidra Bartosza Skóry oraz dra hab. Konrada Szychowskiego, prof. WSIiZ, powstałe we współpracy z dr. hab. Tomaszem Piechowiakiem, prof. UR z Uniwersytetu Rzeszowskiego i opublikowane w prestiżowym czasopiśmie Chemosphere (IF=8.100; CiteScore=13.3), są efektem półrocznej, intensywnej pracy naukowców. Ze względu na mnogość i zawiłość zastosowanych metod – w pracy wykorzystano m.in. techniki molekularne (Western Blot, RT-qPCR), mikroskopię konfokalną wraz z barwieniem multi-immunofluorescencyjnym, cystometrię przepływową, a także metody biochemiczne bazujące na kolorymetrii i fluorymetrii.

Publikacja wyników badań w tak prestiżowym czasopiśmie przez Pracowników Katedry Biotechnologii i Biologii Komórki WSIiZ była możliwa dzięki ciągłemu udoskonalaniu zaplecza B+R w laboratoriach badawczych, nad którymi opiekę merytoryczną pełnią pracownicy Katedry – Laboratorium Mikroskopii Konfokalnej, Laboratorium Biochemii, Toksykologii i Genetyki Klinicznej, Laboratorium Medycyny Regeneracyjnej oraz Laboratorium Biologii Molekularnej.

Z całością wyników pracy można zapoznać się TUTAJ
B. Skóra, T. Piechowiak, K. A. Szychowski, Engagement of specific intracellular pathways in the inflammation-based reprotoxicity effect of small-size silver nanoparticles on spermatogonia and spermatocytes in in vitro cell models, Chemosphere 2024.