W międzynarodowym rankingu UI GreenMetric Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, po raz trzeci z rzędu, zajęła drugie miejsce wśród polskich uczelni. Ranking uwzględnia rozwiązania ekologiczne oraz z zakresu zrównoważonego rozwoju, a zestawienie objęło 1477 uczelni z całego świata.
W tegorocznej edycji rankingu UI GreenMetric uczestniczyły uczelnie z 95 krajów z całego świata, w tym 15 z Polski. Na szczycie rankingu znalazły się uniwersytety z Holandii i Wielkiej Brytanii. Spośród polskich uczelni najwyżej, bo na 199. miejscu w rankingu, znalazła się Politechnika Gdańska. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie znajduje się na miejscu 242. w rankingu światowym, co dało jej drugie miejsce w Polsce.
Rok | Liczba punktów na 10 000 |
Pozycja na świecie | Pozycja w kraju |
2024 | 7835 | 242. na 1477 uczelni | 2. na 15 uczelni |
2023 | 7150 | 325. na 1183 uczelnie | 2. na 15 uczelni |
2022 | 7000 | 291. na 1050 uczelni | 2. na 11 uczelni |
2021 | 5950 | 411. na 956 uczelni | 3. na 9 uczelni |
Podsumowanie aktywności WSIiZ UI GreenMetric w latach 2021-2024
Utrzymaliśmy 2. miejsce w Polsce – po raz trzeci z rzędu – i zajęliśmy 242. pozycję na świecie, otrzymując największą jak dotąd liczbę punktów (7835 na 10000) przy zaostrzających się z roku na rok kryteriach i wzrastającym zainteresowaniu udziałem w rankingu. Wkładamy wiele pracy w zazielenianie Uczelni realizując szereg projektów edukacyjnych, badawczych, organizacyjnych oraz infrastrukturalnych o szerokim oddziaływaniu społecznym. Konsekwentnie na portalu Uczelni rozwijamy również podstronę „Zielony WSIiZ”, publikujemy Raporty dot. Zrównoważonego Rozwoju WSIiZ, w których prezentujemy działania odnośnie wszystkich 17 celów zrównoważonego rozwoju, a na Zielonym blogu prof. Tadeusz Pomianek i zaproszeni przez niego eksperci dzielą się swoją wiedzą w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym – podkreśla Rektor WSIiZ, dr. hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ.
Dr Małgorzata Gosek, Prorektorka WSIiZ ds. Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju, analizuje atuty Uczelni oraz obszary wymagające dalszej pracy: Nasza Uczelnia weszła na drogę zrównoważonego rozwoju i konsekwentnie podąża nią. Nie tylko kształcimy w tym zakresie, prowadzimy badania i popularyzujemy wiedzą, ale także jako organizacja zmieniamy się. Udział w Rankingu GreenMetric jest okazją do weryfikacji, na jakim etapie tej drogi jesteśmy. W 2024 osiągnęliśmy najlepsze rezultaty w obszarze edukacji i badań oraz zarządzania odpadami (kryteria spełnione w 92%). Bardzo dobrze oceniono nasze wysiłki w kategorii energia i klimat (79%). Dobrze radzimy sobie również w kategoriach infrastruktura i otoczenie oraz transport (w obu przypadkach nieznacznie powyżej 70%). Najwięcej do zrobienia mamy w obszarze zarządzania zasobami wodnymi i to jest naszym wyzwaniem na kolejne lata. Na pewno nie będziemy ustawać w tych wysiłkach, ponieważ leży nam na sercu dobro przyszłych pokoleń i chcemy mieć realny wpływ na zmianę świata.
Co to jest UI GreenMetric?
Ranking UI GreenMetric od 2010 roku ocenia aktywność uczelni związaną ze zrównoważonym rozwojem i ochroną klimatu. Metodologia rankingu czerpie z najlepszych wzorców, między innymi: Times Higher Education, Webometric, HEEACT, QS Ranking, The College Sustainability Report Card.
Klasyfikacja uczelni biorących udział w rankingu opiera się na ich samoocenie w odniesieniu do blisko 100 wskaźników podzielonych na 6 kategorii:
– otoczenie i infrastruktura (np. procent kampusu przeznaczony na tereny zielone, wielkość budżetu na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, przystosowanie kampusu do potrzeb osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi),
– energia i zmiany klimatu (np. ślad węglowy, odnawialne źródła energii, urządzenia zmniejszające pobór energii, programy uczelni na rzecz zmiany klimatu),
– odpady (np. programy 3R: Reduce, Reuse, Recykle – Ogranicz, Użyj ponownie, Odzyskaj, sposób zarządzania odpadami organicznymi, nieorganicznymi i toksycznymi oraz zarządzanie ściekami),
– woda (np. programy ochrony wody, programy recyklingu wody, wykorzystanie urządzeń zmniejszających pobór wody),
– transport (np. procent terenów parkingowych w odniesieniu do powierzchni kampusu, usługi transportowe oferowane przez uczelnię, programy na rzecz zielonego transportu)
– edukacja (np. badania naukowe na rzecz zrównoważonego rozwoju, wydarzenia promujące zrównoważony rozwój, liczba projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju realizowanych przez lub z udziałem studentów).
W przypadku każdego ze wskaźników samoocena musi zostać udokumentowana, np. w postaci zdjęć, filmów lub obliczeń dokonanych w oparciu o wskazane wzory.