Blisko 250 osób wzięło udział w Dniu Azji Środkowej zorganizowanym przez Biuro Wsparcia Studentów Międzynarodowych. Studenci z Azji Środkowej i Iranu mieli okazję zaprezentować uczestnikom wydarzenia tradycje i kulturę swojego regionu.

Wśród widzów obecni byli studenci pochodzący z Białorusi, Polski, Indii, Kazachstanu, Kenii, Turcji, Zimbabwe, Maroko oraz Ukrainy. To już kolejna edycja tego wydarzenia. Dzień Azji Środkowej był nawiązaniem do rozpoczęcia Nowego Roku w tym regionie – mówi Mariia Kravets, Konsultant ds. studenckich z Biura Wsparcia Studentów Międzynarodowych we WSIiZ. 

Wydarzenie rozpoczęło się od krótkiej prezentacji studentów z Iranu, która dotyczyła święta Nouruz czyli perskiego Nowego Roku. Święto przypada na dzień 21 marca czyli dzień przełomu wiosennego. Historia tego święta sięga starożytnej Persji, a swoje znaczenie utrzymało także po przyjęciu na tym obszarze islamu. Poza współczesnym Iranem jest dziś obchodzone między innymi w Tadżykistanie, Afganistanie czy wśród Kurdów.

Kolejnym punktem programu był pokaz tradycyjnych strojów przez studentów z Kazachstanu oraz Pamiru. Stroje narodowe są uosobieniem długiej historii rozwoju i kształtowania się ludności tych regionów. Zmieniając się i ulepszając na przestrzeni wieków, zachowały starożytne tradycje swoich przodków. Cechy kroju, akcesoriów, stylu i rodzajów ornamentów manifestują kulturę materialną i duchową narodu. 

W dalszej części wydarzenia uczelniany kazachski chór „Shanyrak” wykonał piosenkę „Sulu Kyz” czyli „Piękna dziewczyna”. Shanyrak znajduje się na współczesnej wersji herbu Kazachstanu. Jest symbolem dobrobytu rodziny i pokoju. Ciekawostką jest to, że wszyscy bardzo dobrze znamy tę piosenkę. Jak to możliwe? Obydwie piosenki „Sulu Kyz” i „Szła dzieweczka do laseczka” mają tę samą melodię – tłumaczy Mariia Kravets. 

Ponadto uczestnicy zaprezentowali grę na kazachskim instrumencie Dombra oraz tradycyjnym kirgiskim instrumencie o nazwie Komuz. Wydarzenie zakończył występ studenta z Kazachstanu, który wykonał dwie piosenki w swoim ojczystym języku.