Jury przyznało 11 nagród i wyróżnień w 7 kategoriach. Do konkursu zgłoszono 280 podcastów, które oceniło 14 osobowe Jury. Tegoroczna pula nagród wyniosła 85 000 złotych.
Podcast Roku to pierwszy ogólnopolski Konkurs, którego celem jest promowanie jakości, oryginalności i kultury przekazu różnych form dźwiękowych w mediach cyfrowych. Konkurs upamiętnia redaktora Janusza Majkę, związanego przez niemal 40 lat z Polskim Radiem w Rzeszowie, zmarłego w lutym 2021 roku na COVID-19.
Konkurs promuje wysokie standardy dziennikarskie i udane debiuty w mediach internetowych. Dlatego Jury postanowiło przyznać po 3 nagrody w kategorii Debiutanci i Pasjonaci oraz w kategorii Profesjonaliści. Ponadto wręczono 4 wyróżnienia i jedną Nagrodę Specjalną Konkursu.
Na Gali Finałowej pierwszej edycji Konkursu w Rzeszowie nagrody konkursu odebrali:
W kategorii Debiutanci i Pasjonaci:
Decyzją Jury pierwszą nagrodę otrzymała Aneta Chmielińska za podcast „Dzikoprzygody„, Za intymność, wrażliwość i umiejętność zaszczepienia pasji do natury u Słuchaczy w każdym wieku. Za świetne opanowanie monologu jako najtrudniejszej formy do poprowadzenia w podcaście i zachowanie przy tym zdolności do dialogowania ze Słuchaczem.
Drugą nagrodę w tej kategorii dostała Joanna Żelazińska za podcast „Przed obrazem„, Za zbliżenie nas do sztuki i wyjątkową opowieść o tworzeniu sztuki, za umiejętność przenoszenia nas do miejsc, których być może nigdy nie odwiedzimy.
Trzecią nagrodę otrzymali Marcin Nieroda oraz Andrzej Padniewski za podcast „Przyjaciele Kota Wrocka„, Za wykorzystanie podcastu do uruchomienia lokalnego aktywizmu i dbałość o świadomość obywatelską, mówiąc o mieście i ludziach, którzy je tworzą, w lekko komediowej formule, zderzając luz i kpinę z kontrofensywą ‘’urzędniczej powagi.
W kategorii Profesjonaliści:
Pierwszą nagrodę otrzymała Anna Dudzińska za reportaże w podcaście „Raport o stanie świata”, Za stworzenie podcastu w podcaście – kompletnego na poziomie treści i formy, za doskonałą, autorską formułę formy dźwiękowej i perfekcyjnie prowadzoną dziennikarską narrację w reportażach oraz ponadprzeciętne pomysł: wykonanie, realizację techniczną.
Drugą nagrodę dostał Michał Matus, autor podcastu „Nurt Równoległy„, Za walkę z fake newsami i obnażanie skomplikowanych mechanizmów dezinformacji oraz za atrakcyjną i innowacyjną formę podcastu – dziennikarskie śledztwo w odcinkach.
Trzecią nagrodę dla Profesjonalistów odebrali Agnieszka Pospiszyl i Adam Liszka za podcast „My z covidowego„, Za umiejętność otwierania i słuchania ludzi pracujących pod ogromną presją; za doskonały przykład tego, jak dokumentować, poprowadzić temat i bohatera i za wartość bezpośredniej relacji, jako wyraz wdzięczności i uznania dla całego autentycznie zaangażowanego środowiska lekarskiego’.
W obu kategoriach laureatki pierwszych nagród otrzymały czeki w wysokości 20 tysięcy złotych, zdobywcy drugich nagród otrzymali po 10 tysięcy złotych, a trzecich nagród po 5 tysięcy złotych.
Wspólnie z Partnerami Konkursu, Jury, przyznało również następujące wyróżnienia:
Wyróżnienie Radia 357 – w kategorii Magnetyzująca Osobowość dla Konrada Szymańskiego za podcast „Historie z Boiska”, Za głos, którego chce się słuchać, umiejętność zainteresowania każdego odbiorcy, szerokim i barwnym prowadzeniem tematu, za bardzo interesujący, drobiazgowy i rzetelny research, pełen ‘’smaczków’’ dla odbiorcy każdego odcinka i za magnetyzującą osobowość, bez której w mediach nie ma szansy na sukces.
Wyróżnienie Audioteki – w kategorii Dobrze Opowiedziana Historia dla Michała Kukawskiego za „Odpowiednik”, Za bardzo uważny dobór historii ‘’innych’’ i opowiedzenie ich ‘’inaczej’’, za inną perspektywę obserwowania rzeczywistości, autorskie poprowadzenie narracji, umożliwiające ‘’dalekie podróże’’ podczas pobytu ‘’w tu i teraz’’, za uniwersalność opowieści każdego oddcinka, bardzo dobry montaż, udźwiękowienie i wzorowe warsztatowo wykonanie, co sprawiło, że są to właśnie dobrze opowiedziane historie.
Wyróżnienie Patronite.pl otrzymali Bartosz Pawłowski, Małgorzata Kilian, Wioletta Myszkowska, Marcel Kiełtyka, jako autorzy podcastu „Demagog„, Za sprawne budowanie społeczność wokół ważnego tematu i duży potencjał dobrego rozwoju podcastu, za podjęcie potrzebnego, ważnego tematu, budując kompetencje krytycznego myślenia i oferując analityczną perspektywę w przystępny sposób dla stabilnie rosnącej społeczności.
Wszystkim Wyróżnieniom towarzyszyła statuetka Konkursu i czek na kwotę 5 tysięcy złotych.
Konkurs miał również na celu docenić marki, aktywnie angażujące się w podcasty. Dlatego Jury zdecydowało o wyróżnieniu honorowym w kategorii Zleceniodawcy – dla Teatru Ateneum, za podcast ‘’Ateneum, słucham”, za miłość do teatru pięknie ubraną w słowa oraz za umiejętne przybliżanie kultury, połączone z nienachalnym budowaniem wiarygodności marki w podcasie.
Ponadto Jury przyznało, specjalna nagrodę honorową dla Dariusza Rosiaka, autora podcastu „Raport o stanie świata„ – Za budowanie podcastu jako wiarygodnego źródła informacji, oraz za zachetę dla Słuchacza do szukania rzetelnych, mądrych i pięknych rejonów Internetu i mediów digitalowych.
Jury zdecydowało nie przyznać w tej edycji dwóch nagród regulaminowych Konkursu „Dziecko w świecie nowych technologii” i „Uczniowie szkół średnich”.
Kilkaset godzin podcastów przesłuchało 14 osobowe Jury w składzie: Katarzyna Błaszczyk – reportażystka radiowa i współzałożycielka inicjatywy Torba Reportera i Podcastera, Łukasz Błąd – dziennikarz radiowy i wykładowca WSIiZ w Rzeszowie, Natalia Borawska – dyrektor kreatywna i scenarzystka, Aleksandra Dąbrowska – Head of Production Audioteka, Justyna Dżbik-Kluge – dziennikarka radiowo-telewizyjna, Michał Dobrzański – pomysłodawca cyklicznego raportu Słuchacz podcastów w Polsce, realizowanego przez Tandem Media, Karolina Hytrek-Prosiecka – była dziennikarka TVN, ekspert ds. zarządzania informacją, Szymon Jadczak – dziennikarz wp.pl, przedstawiciel think-thanku medialnego Instytut Zamenhoffa, Marcin Łukawski – dziennikarz Radia 357 oraz wykładowca Collegium Civitas, Marcin Myszka – autor najpopularniejszego podcastu w 2020 roku Kryminatorium, Marcin Skonieczny – prezes Patronite.pl, Karol Stryja – właściciel studia The Podcast Makers, Dionisios Sturis – reporter i pisarz oraz Bożena Targosz – prezenterka, lektorka i trenerka medialna.
Organizatorzy Konkursu, Sara Piskor i Tomasz Majka zapowiedzieli powołanie Fundacji imienia redaktora Janusz Majki. Celem statutowym Fundacji, będzie wsparcie podcasterów w kwestiach storytellinegu, marketingu, budowy kanałów internetowych i komunikacji z odbiorcą, researchu, monetyzacji, jakości technicznej, dykcji, wsparcia produkcyjnego. Fundacja będzie nie tylko organizować kolejne edycje Konkursu Podcast Roku, ale też wspierać realizację, profesjonalizację i różnorodność form współpracy podcastów z markami oraz dbać o kulturę słowa i umiejętne opowiadanie historii dźwiękiem.
Pokazaliśmy, że Rzeszów, miasto innowacji, rodzinne miasto Janusza Majki, może stać się gospodarzem nowoczesnego i reprezentatywnego Konkursu, który już zgromadził ogromny potencjał kreatywny 280 Twórców. W niedalekiej przyszłości planujemy dodatkowo rozwijać program mentoringowy dla podcasterów – podkreślał Tomasz Majka.
Członkowie Jury już zgodzili się udostępnić swój czas i doświadczenie. Planujemy uruchomić Program dla Podcasterów wśród Uczniów Szkół Średnich, Program Podcasterów zajmujących się tematyką Europy Wschodniej oraz popracować nad rozwojem kategorii ,,Dziecko w świecie nowych technologii’’ wspólnie z platformą Incredible Inspiration Sebastiana Kulczyka – powiedziała Sara Piskor.
Podczas Gali w Millenium Hall w Hilton Garden Inn Rzeszów, którą poprowadził Jarosław Kuźniar, oprócz wręczenia nagród i wyróżnień odbyła się również debata z mecenasami oraz praktykami mediów internetowych i podcastów.
Partnerem Strategicznym Konkursu jest platforma Incredible Inspirations Sebastiana Kulczyka. Mecenasami Konkursu są: Google Polska, Miasto Rzeszów, Audioteka, Tandem Media, Lancerto, Best Construction. Fortum oraz Marma Polskie Folie.
Partnerami konkursu są: Radio 357, Patronite.pl, Instytut Zamenhofa, Kuźniar Media & Voice House, Torba Reportera i Podcastera, Najlepsze Polskie Podcasty, Fundacja Pomocy Szkole im. ks. St. Konarskiego w Rzeszowie, agencja PR Molecule Group, Kancelaria Prawna BWW, Millenium Hall oraz Hilton Garden Inn w Rzeszowie.
Patronat honorowy nad konkursem objęły wszystkie największe podkarpackie uczelnie wyższe, z którymi współpracował Janusz Majka: Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Rzeszowski, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa.
Wszystkie informacje o Konkursie dostępne są na stronie https://podcastroku.pl/ oraz w mediach społecznościowych.