Studenci WSIiZ pochodzący z Zimbabwe, Iranu i Uzbekistanu poprowadzili zajęcia dla uczniów IX Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Rzeszowie. Lekcje odbyły się w ramach projektu Adaptacja kulturowa. Jego celem jest dostarczenie młodym ludziom wiedzy na temat innych krajów, kształtowanie kompetencji społecznych związanych z tolerancją i otwartością na odmienność oraz praktyczna weryfikacja znajomości języka angielskiego.

Zajęcia w języku angielskim poprowadzili zagraniczni studenci WSIiZ – pochodzący z Iranu Alireza Esfahani, student pierwszego roku studiów I stopnia na kierunku Aviation Management, pochodzący z Zimbabwe Gary Kagande, student pierwszego roku studiów I stopnia na kierunku International Business Management oraz pochodzący z Uzbekistanu Firdavs Zoirov, student drugiego roku studiów I stopnia na kierunku Aviation Management. Podczas swoich prezentacji opowiedzieli uczniom o kulturze, zwyczajach w ich krajach, a także przedstawili wiele ciekawostek. 

Jak mówi pochodzący z Iranu Alireza Esfahani, chciałby, żeby uczniowie szkół ponadpodstawowych dowiedzieli się jak najwięcej o jego kraju. Pochodzę z kraju o czystej, bogatej kulturze, z dość ciekawą historią. Jako Irańczyk (Pers) mam o swoim kraju wiele do powiedzenia. Podczas swoich zajęć, przedstawiłem położenie geograficzne Iranu, opowiedziałem o największych miastach i województwach. Ponadto rozmawiałem z uczniami o języku, alfabecie oraz kalendarzu perskim. Uczestnicy mogli dowiedzieć się również o znaczeniu historycznym Iranu, największych atrakcjach turystycznych, a także poznać kulturę perską i jej dziedzictwo. Jako ciekawostkę przedstawiłem historię tradycyjnego perskiego dywanu – mówi Alizera Esfahani, student pierwszego roku studiów I stopnia na kierunku Aviation Management. W ostatniej części Irańczyk zaprezentował coroczne obchody Nowego Roku, które zgodnie z tradycją odbędą się w marcu. 

Pochodzący z Zimbabwe Gary Kagande, podczas swojej prezentacji mówił o tradycjach w swoim kraju. W ramach swoich zajęć, opowiedziałem uczestnikom o tradycjach w swoim kraju np. sposobach witania się ze starszymi osobami, sposobach komunikacji oraz przedstawiłem miejsca, które sprawiają, że Zimbabwe jest pięknym miejscem – mówi Gary Kagande, student pierwszego roku studiów I stopnia na kierunku International Business Management. Moje przemyślenia na temat projektu jakim jest Adaptacja kulturowa są bardzo pozytywne. Wierzę, że jest to dobry sposób, aby pomóc ludziom lepiej zrozumieć kulturę i dziedzictwo innych ludzi, a ponadto może pomóc zmniejszyć konflikty społeczne. Co więcej, kiedy uczymy się innej kultury, znacznie łatwiej jest nam zrozumieć i komunikować się z różnymi ludźmi – dodaje Gary Kagande. 

Firdavs Zoirov, pochodzący z Uzbekistanu student, zwrócił uwagę na tradycyjne dania w jego kraju. Naryn to narodowe danie kuchni uzbeckiej. Jego sekretne składniki to domowej roboty kluski i gotowane mięso, które podawane jest z bulionem. Zazwyczaj naryn gotuje się z baraniny, mięsa końskiego lub kazi (gotowana kiełbasa z mięsa końskiego), a czasami z cielęciny lub wołowiny – tłumaczy Firdavs Zoirov, student drugiego roku studiów I stopnia na kierunku Aviation Management. 

W ramach zajęć uczniowie mieli szansę wziąć udział w sesji Q&A i zadać pytania prowadzącym. Uczestnicy pytali m.in. o doświadczenia prowadzących związane z ich życiem w Polsce, ich plany na przyszłość, o ulubione potrawy, a także zainteresowania.  

O projekcie Adaptacja kulturowa

Projekt Adaptacja kulturowa jest bezpłatnym projektem skierowanym do uczniów szkół ponadpodstawowych. Warto poznawać inne kultury i doceniać ich wartość – to idea, która przyświeca przedsięwzięciu. Zajęcia oferowane w ramach projektu mają na celu kształtowanie kompetencji społecznych związanych z tolerancją i otwartością na odmienność, ponadto dostarczają młodym ludziom wiedzy na temat innych krajów i kultur oraz stanowią praktyczną weryfikację znajomości języka angielskiego.

Współczesny świat w coraz większym stopniu przypomina globalną wioskę, a obecność obcokrajowców staje się naszą codziennością. Wciąż jednak wielu Polaków, w tym również młodych, odczuwa opory przed poznawaniem osób z odmiennych kręgów kulturowych i codziennymi kontaktami z nimi. Projekt Adaptacja kulturowa ma te obawy przełamać. Zajęcia z uczniami odbywają się w języku angielskim, a prowadzą je zagraniczni studenci WSIiZ pochodzący z Zimbabwe, Iranu, Nigerii, Indii, Wietnamu i Uzbekistanu. 

Szkoły mogą zgłaszać swój udział przez cały czas trwania projektu: od grudnia 2022 r. do maja 2023 r. Zgłoszenia są przyjmowane przez Dział Rekrutacji WSIiZ. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.