W Klubie IQ Interdyscyplinarne Koło Naukowe Humanus WSIiZ zorganizowało pełne energii i inspiracji wydarzenie Black History Month, gromadząc studentów, wykładowców oraz uczniów szkół ponadpodstawowych z regionu, by uczcić bogate dziedzictwo kulturowe oraz historyczne wkłady społeczności czarnoskórych na całym świecie. Wydarzenie obejmowało różnorodne wykłady, quizy, prezentacje, dyskusje i występy, tworząc przestrzeń do nauki, dialogu i wymiany kulturowej.
Dlaczego celebrujemy Black History Month?
Black History Month to coroczne wydarzenie obchodzone w lutym w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz w październiku w Wielkiej Brytanii. Powstało z inicjatywy dr. Cartera G. Woodsona w 1926 roku jako Negro History Week, a z czasem przekształciło się w miesięczne obchody, które mają na celu edukację, refleksję i docenienie bogatego dziedzictwa czarnoskórych społeczności.
Black History Month to czas, by uhonorować przeszłość, celebrować teraźniejszość i inspirować przyszłość. To moment refleksji nad niesprawiedliwościami przeszłości, ale również okazja do docenienia wkładu czarnoskórych społeczności w rozwój kultury, nauki i sztuki. Kluczowe jest, byśmy kontynuowali te rozmowy, ucząc się od siebie nawzajem i budując większą świadomość społeczną – podkreśliła dr Paula Wieczorek, Prodziekanka Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej WSIiZ.
Jednym z najważniejszych elementów tego wydarzenia była możliwość usłyszenia historii i doświadczeń bezpośrednio od osób, których dotyczą. Szczególnie istotne jest zwrócenie uwagi na współczesne ruchy społeczne, takie jak Black Lives Matter, które podkreślają, że walka o równość i sprawiedliwość trwa nadal. Dzięki zaangażowaniu studentów pochodzących z różnych części Afryki, uczestnicy wydarzenia mogli w autentyczny sposób poznać kulturę, historię i aktualne wyzwania społeczności czarnoskórych.
To wydarzenie dało przestrzeń do refleksji nad tym, jak możemy aktywnie wspierać zmiany i propagować większą świadomość w społeczeństwie. Uczestnicy nie tylko słuchali wykładów, ale brali aktywny udział w dyskusjach, muzyce, tańcu i innych interaktywnych formach nauki, co sprawia, że przekaz był bardziej angażujący i skuteczny – dodała dr Wieczorek.
Interaktywne wykłady o historii ruchu na rzecz praw obywatelskich
Pierwsza część wydarzenia zaangażowała uczestników w interaktywny wykład Black History Month, prowadzony przez dr Paulę Wieczorek i Isaaca Mhaka, studenta Social Work pochodzącego z Zimbabwe. Wykład obejmował kluczowe momenty, wpływowe postacie oraz mniej znane fakty dotyczące historii czarnoskórych społeczności. Zaprezentowano historię Rosy Parks, której odmowa ustąpienia miejsca w autobusie zapoczątkowała bojkot w Montgomery, a także podkreślono znaczenie Harriet Tubman w prowadzeniu niewolników do wolności poprzez Underground Railroad. Przedstawiono również sukcesy Baracka Obamy jako pierwszego czarnoskórego prezydenta USA.
Następnie Isaac Mhaka poprowadził sesję porównującą filozofie Malcolma X i Martina Luthera Kinga Jr. „Obaj byli liderami z różnymi strategiami, ale ich cele były ostatecznie takie same: sprawiedliwość i równość” – wyjaśnił. W ramach tej sesji omówił również inne kluczowe postacie ruchu praw obywatelskich. Wspólnie z Ramazanem Amangaldiyevem omówili wpływ Nelsona Mandeli na walkę z apartheidem w RPA. Ich prezentacja ukazała, jak różnorodne podejścia i strategie mogły prowadzić do tych samych celów – równości i sprawiedliwości społecznej.
Muzyka, taniec i eksploracja kultury
Druga część wydarzenia była poświęcona kulturowemu wpływowi społeczności czarnoskórych, szczególnie w dziedzinie muzyki. Leonel Mugano, student pielęgniarstwa pochodzący z Nigerii, zaprezentował referat pt. From Harlem to Afrobeats: The Global Influence of Black Music, ukazując ewolucję muzyki czarnoskórych artystów i jej wpływ na kulturę światową. Jego interaktywny quiz sprawił, że uczestnicy z entuzjazmem sprawdzali swoją wiedzę o Afrobeats i legendarnych artystach. Alicja Kot, Marlena Kret i Katarzyna Wilk, studentki filologii angielskiej, poprowadziły Afrobeats Challenge, w którym uczestnicy próbowali rozpoznać wykonawców i utwory.
Ransford Asare zaprezentował referat pt. Made in Ghana, wprowadzając uczestników w unikalne rytmy i style muzyczne Ghany, podczas gdy Donald Matsheza w prezentacji pt. Zimbabwe vs. South Africa porównał kulturowe różnice między tymi dwoma krajami. Nyashe Mukechi zachwycił publiczność wspaniałym pokazem tanecznym, wnosząc do wydarzenia energię tradycyjnych afrykańskich ruchów.
Muzyka jest jednym z najpotężniejszych narzędzi do opowiadania historii i zachowania kultury – zauważyła Karolina Winiarska, redaktorka Rzeszów Info i gość wydarzenia. To, że młodzi ludzie z Afryki sami o tym opowiadają, sprawia, że ich przekaz jest jeszcze bardziej autentyczny i angażujący. Dzięki temu uczestnicy nie tylko słuchają wykładów, ale także biorą aktywny udział w śpiewie, tańcu i interaktywnych grach muzycznych. Taki sposób nauczania najskuteczniej trafia do młodych ludzi, ponieważ pozwala im bezpośrednio doświadczyć kultury, o której się uczą.
Dyskusje na temat reprezentacji, tożsamości i sprawiedliwości społecznej
Po krótkiej przerwie ostatnia część wydarzenia skupiła się na inspirujących dyskusjach prowadzonych przez Rumbidzo Chando i Rianę Baloyi. Ich prezentacja Black Lives Matter: Fact or Fiction? analizowała cele, błędne przekonania i wpływ ruchu Black Lives Matter, przedstawiając jego genezę, kontekst historyczny oraz kluczowe wydarzenia, które przyczyniły się do jego rozwoju. Omówiono m.in. tragiczną śmierć George’a Floyda w 2020 roku, która wywołała międzynarodowe protesty przeciwko brutalności policji i systemowemu rasizmowi. Prelegenci przybliżyli również inne incydenty, które doprowadziły do wzrostu poparcia dla ruchu, a także kontrowersje wokół jego działań i krytykę ze strony niektórych środowisk politycznych.
Po prezentacji odbyła się otwarta debata, podczas której uczestnicy dyskutowali na temat reprezentacji czarnoskórych w Hollywood, marginalizacji historii czarnoskórych społeczności w globalnym systemie edukacji oraz różnorodnych narracji wokół Black Lives Matter. Wiele osób podkreślało, że ruch ten nie tylko zwrócił uwagę na problem rasizmu, ale także przyczynił się do zmian legislacyjnych i reform w systemie sprawiedliwości. Dyskusja objęła także zagadnienia związane z postrzeganiem ruchu w różnych częściach świata oraz jego wpływem na współczesne społeczeństwo.
Podsumowanie
Black History Month w WSIiZ połączył edukację, docenianie kultury i ważne rozmowy. Wydarzenie nie tylko podkreśliło znaczenie historii czarnoskórych społeczności, ale także uwydatniło potrzebę kontynuowania dialogu i reprezentacji. Jak trafnie podsumowała dr Wieczorek: To nie jest tylko świętowanie – to zobowiązanie do nauki, włączania i szacunku, które powinno trwać nie tylko w lutym, ale każdego dnia w roku.