Wykorzystywanie wiedzy o środowisku w praktyce było hasłem przewodnim zajęć z bioindykacji. Studenci kierunku Zrównoważony rozwój w gospodarce realizowali zajęcia na ścieżce dydaktycznej biegnącej przez uczelniany las w Kielnarowej pod opieką mgr inż. Natalii Guz.

Zadaniem studentów, w ramach zajęć z Podstaw bioindykacji, będących jednym z zagadnień realizowanych na przedmiocie „Wyzwania cywilizacyjne z obszaru: środowisko – społeczeństwo-gospodarka”, było uzyskanie jak największej ilości informacji o kielnarowskim lesie. W trakcie badań studenci mieli okazję dowiedzieć się, jak analizować stan ekosystemu/środowiska na podstawie organizmów wskaźnikowych – roślin, porostów oraz niektórych gatunków zwierząt.

Zadanie to, biorąc pod uwagę porę roku i brak liści na drzewach oraz niewielką aktywność zwierząt było niełatwe, jednak studenci przygotowali profesjonalny opis analizowanego siedliska, identyfikując ciekawe gatunki i wzbogacając naszą wiedzę o tym siedlisku – mówi mgr inż. Natalia Guz, prowadząca zajęcia terenowe. Było to możliwe dzięki pracy zespołowej, która pozwoliła przeprowadzić dokładną analizę terenu uwzględniającą różne istotne czynniki jak np. występujące gatunki drzew, krzewów, roślin runa leśnego, grzybów i porostów oraz zwierząt. Ich uwadze nie umknęły także inne obiekty terenowe ważne z biocenotycznego punktu widzenia tj. obalone drzewa czy dziuple.  Na podstawie zebranych informacji określili parametry siedliska, takie jak: warunki świetlne czy wilgotnościowe panujące w lesie, żyzność gleby, a nawet stopień zanieczyszczenia powietrza, czy ślady działalności człowieka. Pasja i zaangażowanie, które wykazali studenci w czasie zajęć cieszą szczególnie mocno!

Poniżej kilka opinii studentów kierunku Zrównoważony rozwój w gospodarce (semestr 1) na temat zajęć:

Forma zajęć nieszablonowa, idealne połączenie teorii z praktyką. Dzięki zajęciom z bioindykacji na świeżym powietrzu, poza poznawaniem świata przyrody, mogliśmy odetchnąć i oczyścić swoje umysły – mówi studentka kierunku Zrównoważony rozwój.

Podczas tych zajęć zaskoczyła nas różnorodność organizmów i ich ogromne znaczenie w ekosystemie. Im dłużej przyglądaliśmy się otaczającej nas przyrodzie, tym więcej interesujących gatunków dostrzegaliśmy. Odkrywaliśmy świat m.in porostów i grzybów, który zazwyczaj był dla nas niezauważalny na pierwszy rzut oka, a okazuje się on niezwykle bogaty w kształty, kolory i tekstury – mówi student kierunku.

Przede wszystkim, mając teoretyczną wiedzę, mogliśmy w praktyce zobaczyć, jak wiele można odczytać z natury, jak działalność człowieka wpływa na środowisko i jak ono się adaptuje np. do zanieczyszczenia powietrza. Jak organizmy wpływają na siebie wzajemnie i budują złożone, zależne ekosystemy – opowiada studentka kierunku.

Praca w grupach, polegająca na wymianie obserwacji oraz dyskusji na temat zaobserwowanych zjawisk, była szczególnie inspirująca. Wspólna analiza danych pozwoliła na uzyskanie głębszego zrozumienia kwestii związanych z bioindykacją. Dodatkowo, doświadczenia zdobyte w terenie z pewnością przyczynią się do ułatwienia przyszłej pracy w laboratoriach oraz na stanowiskach związanych z monitorowaniem stanu środowiska – podsumowuje student kierunku Zrównoważony rozwój.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z krótką fotorelacją prezentującą część zidentyfikowanych w czasie zajęć terenowych interesujących gatunków.