Mgr Michalina Mróz

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych oraz Zarządzania firmą na Politechnice Rzeszowskiej. Ukończyła studia podyplomowe z Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Zainteresowania naukowe skupia na takich obszarach, jak potencjał przedsiębiorczy oraz jego wpływ na postawy liderskie, odpowiedzialne zarządzanie i zrównoważony rozwój, zachowania organizacyjne, zależności pomiędzy kompetencjami miękkimi, a przewagą konkurencyjną na rynku pracy. Członek Zarządu polskiego oddziału międzynarodowej inicjatywy Principles for Responcible Management, PRME Chapter Poland. Koordynator działań podejmowanych w duchu wartości owej inicjatywy.

PRME i5 Playbook- narzędzie wspomagające kształcenie odpowiedzialnych liderów biznesu

Principles for Responsible Management Education (PRME) to inicjatywa wspierana przez ONZ, mająca na celu transformację edukacji zarządzania biznesowego poprzez integrację zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego przywództwa. Priorytetem PRME jest przygotowanie przyszłych liderów do stawienia czoła wyzwaniom gospodarczym, środowiskowym i społecznym w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.

PRME funkcjonuje poprzez regionalne oddziały, zwane Chapterami, które adaptują zasady PRME do lokalnych kontekstów kulturowych i edukacyjnych. Na całym świecie istnieje siedemnaście takich Chapterów. Współpracują one z lokalnymi sieciami Global Compact, aby wspierać projekty zrównoważonego rozwoju, w ramach SDGs (Sustainable Development Goals – Cele Zrównoważonego Rozwoju ) i maksymalizować swój wpływ na społeczności lokalne​.

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jest kluczowym sygnatariuszem jednego z takich lokalnych oddziałów – PRME Chapter Poland, a przedstawicielka uczelni, mgr Michalina Mróz, zasiada w Ogólnopolskim Zarządzie PRME Chapter Poland. Ponadto WSIiZ zarządza budżetem Chapteru, co pozwala uczelni aktywnie uczestniczyć w inicjatywach mających na celu kształcenie odpowiedzialnych liderów przyszłości​ w całej Polsce.

PRME i5 Playbook- uczenie ma znaczenie

PRME i5 Playbook opublikowany został w 2023 roku. Ten przemyślany materiał pedagogiczny został zaprojektowany i opracowany przy wsparciu LEGO Foundation i we współpracy z Harvard Graduate School of Education’s Project Zero (PZ). Jego celem jest integracja zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego przywództwa w programach nauczania szkół zarządzania i biznesu. Playbook skupia się na wdrażaniu pięciu kluczowych wartości, znanych jako cechy i5, są to: 1. Nadawanie nauce znaczenia (Make Learning Meaningfu), 2. Wspieranie radości i dobrostanu (Foster Joy and Well-Being), 3. Rozwijanie wspierającej interakcji społecznej (Develop Supportive Social Interaction), 4. Promowanie aktywnego uczestnictwa (Facilitate Active Engagement), 5. Opracowywanie procesów iteracyjnych (Design for Iteration). Wartości te rozwijają umiejętności poznawcze, kreatywne, społeczne, fizyczne oraz emocjonalne.

To holistyczne podejście do kształcenia umożliwia kształtowanie odpowiedzialnych, empatycznych i świadomych liderów przyszłości, którzy mogą w przyszłości projektować działania organizacji w taki sposób, aby sprzyjały one planecie i społeczeństwu.

Pięć głównych wartości PRME i5 Playbook przedstawia się następująco:

  1. Nadawanie nauce znaczenia (Make Learning Meaningfu): Ta zasada koncentruje się na znaczeniu łączenia doświadczeń edukacyjnych z realnymi kontekstami, dylematami etycznymi i osobistymi wartościami. Zgodnie z tą wartością nauczyciele są zachęcani do tworzenia takich scenariuszy uczenia się, które pobudzają myślenie krytyczne i pozwalają uczniom badać oraz wyrażać własne przekonania i wartości. Podejście to ma na celu zwiększanie zaangażowania i motywacji młodych oraz uczenie ich, jak implementować zdobytą wiedzę w realne życie.
  2. Wspieranie radości i dobrostanu (Foster Joy and Well-Being): Radość i dobrostan są kluczowymi elementami skutecznych środowisk edukacyjnych. Ta zasada inspiruje do tworzenie atmosfery, która jest empatyczna oraz przyjazna. Integracja elementów zabawy w procesy edukacyjne daje nauczycielom możliwość stworzenia dla uczniów bardziej odprężającego i otwartego środowiska, co z kolei wpływa korzystnie na ich wyniki naukowe. Ponadto, nauka w atmosferze radości sprzyja wzrostowi kreatywności, zwiększa odporność oraz zachęca do eksploracji i ryzykowania.
  3. Rozwijanie wspierającej interakcji społecznej (Develop Supportive Social Interaction): Interakcja społeczna jest kluczowa dla nauki, szczególnie w kontekście rozwijania umiejętności przywódczych i zarządczych. Ta zasada podkreśla znaczenie wspólnego uczenia się i tworzenia społeczności w klasie. Zachęcając do pracy zespołowej, dyskusji i zaangażowania między uczniami, studenci mogą uczyć się od siebie nawzajem, zdobywać różnorodne perspektywy i rozwijać niezbędne umiejętności społeczne, takie jak empatia, negocjacje i rozwiązywanie konfliktów.
  4. Promowanie aktywnego uczestnictwa (Facilitate Active Engagement): Aktywne zaangażowanie obejmuje bezpośredni udział studentów w proces edukacyjny, a nie bierny odbiór informacji. Może to obejmować projekty praktyczne, symulacje, gry role-playing i inne interaktywne metody wymagające od studentów stosowania zdobytej wiedzy w dynamicznych ustawieniach. Aktywne uczenie się pomaga uczniom rozwijać umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów oraz powoduje, że mogą oni stosować teoretyczną wiedzę w praktycznych, rzeczywistych sytuacjach.
  5. Opracowywanie procesów iteracyjnych (Design for Iteration): Nauka jest procesem obejmującym refleksje oraz ciągłe doskonalenie. Ta zasada polega na motywowaniu studentów do krytycznego myślenia, traktowania nauki jako procesu ciągłego, analizowania popełnianych błędów, oraz na udoskonalaniu podejmowanych działań. Cykl ten pomaga uczniom rozwijać mentalność samorozwoju i zrozumieć, że błędy nie tylko są nieuniknione, ale również niezbędne.

i5 Playbook a liderzy przyszłości

Playbook i5 znacząco wpływa na rozwój odpowiedzialnego przywództwa poprzez formowanie liderów, którzy realizują cele biznesowe w sposób etyczny i zrównoważony. Połączenie nauki i zrównoważonego rozwoju w edukacji zmienia tradycyjne podejście do przywództwa, podkreślając znaczenie holistycznego podejścia, które obejmuje troskę o dobro społeczne i ochronę środowiska naturalnego. Liderzy kształceni w ramach tego programu uczą się, że prawdziwy sukces w biznesie to nie tylko osiąganie krótkoterminowych korzyści finansowych, ale również budowanie długoterminowej wartości dla społeczeństwa i środowiska. Są wyposażeni w umiejętności i wiedzę, które pozwalają im myśleć globalnie i działać lokalnie, biorąc pod uwagę wpływ swoich decyzji na różne grupy interesariuszy i ekosystemy.

W obliczu globalnych wyzwań dzisiejszego świata, takich jak zmiana klimatu, szybki rozwój technologii oraz migracje, i5 Playbook kształci liderów, którzy aktywnie i wizjonersko reagują na te problemy. Liderzy wykształceni w ramach wartości opisanych w narzędziu edukacyjnym, i5 Playbook, inspirują i motywują innych do angażowania się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i dobrobytu społecznego. Wprowadzenie w programach edukacyjnych narzędzia PRME i5 Playbook, jako podstawy projektowania zajęć, ma szanse kształcić przyszłe pokolenia liderów biznesu bardziej kompetentnie, przede wszystkim w interakcji ze społecznością, rozwiązywaniu skomplikowanych problemów, empatycznego podejścia do innych, budowania trwałych więzi i relacji, opartych na wartościach SDGs.

Lider przyszłości – czyli kto?

Lider przyszłości – według PRME i5 Playbook – to osoba świadoma globalnych wyzwań, inspirująca i empatyczna, zdolna do podejmowania decyzji z uwzględnieniem skutków dla społeczeństwa i środowiska. Potrafi nie tylko brać odpowiedzialność za swoje zadania, ale także kształtować odpowiedzialność u innych. Taki lider cechuje się wysokimi standardami moralnymi, silnym poczuciem własnej wartości i szeroką perspektywą, co pozwala mu działać z wyjątkową skutecznością i determinacją, stając się wiodącym i wpływowym przywódcą przyszłości.

Bibliografia:

Źródła internetowe:

https://unglobalcompact.org/about/government-recognition

https://www.i5playbook.org

https://www.unprme.org

Źródła literatury:

Waldner, C., & Rasche, A. (2024). i5 Playbook—Transforming Business Education with 5 Impactful Methods.

Haertle, J., Parkes, C., Murray, A., & Hayes, R. (2017). PRME: Building a global movement on responsible management education. The International Journal of Management Education15(2), 66-72.

Gentile, M. C. (2017). Giving voice to values: A global partnership with UNGC PRME to transform management education. The International Journal of Management Education15(2), 121-125.

Lim, W. M., Azmat, F., & Voola, R. Innovate or Stagnate: The New Mantra of Responsible Business Schools. In Business School Internationalisation in a Changing World (pp. 49-56). Routledge.

Pietrzak, M. (2024). i5–dydaktyka skierowana na rozwój zrównoważonego przywództwa. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (197), 153-164.

Juchnowicz, M., Kinowska, H., & Krzyżanowska-Celmer, M. (2024). Kompetencje przywódcze menedżerów zorientowanych na zrównoważony rozwój. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (196), 185-202.