Na rynku wydawniczym jest już dostępna książka autorstwa dra Mariusza Pisarskiego pt. „Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji”. Publikacja ukazała się w serii wydawniczej Projekty Komparatystyki Wydawnictwa Universitas. Autor jest adiunktem w Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej WSIiZ.

Tematem książki dra Mariusza Pisarskiego są figury obecności w mediach cyfrowych, a zatem takie sposoby przedstawiania, które wzmacniają iluzję obecności świata opowieści w świecie odbiorcy, bądź odbiorcy w świecie opowieści. Na przykładach książek, aplikacji na smartfony, dialogów ze sztuczną inteligencją czy pionierskich tekstowych gier przygodowych, autor omawia poszerzoną retorykę cyfrowej kultury. Strategie interaktywnej i angażującej komunikacji z odbiorcą oraz performatywne odmiany figur, takich jak metafora i alegoria, autor omawia na przykładzie popularnych motywów podróży, żeglugi, eksploracji domu lub jaskiń, konwersacji z tym, co nieznane. Autor wprowadza też nową figurę cyfrowej retoryki – hiperlepsę.

 W recenzji prof. Ewa Łebkowska pisze – Książka Mariusza Pisarskiego przekonująco udowadnia, że literaturoznawstwo, studia kulturowe i humanistyka w ogólności powinny włączać interaktywne fikcje i – szerzej – literaturę elektroniczną do swoich badań. Figury obecności w cyfrowych mediach to praca dojrzała, napisana językiem naukowym, opartym na precyzyjnej terminologii, ale jednocześnie stylem przejrzystym i jasnym; praca charakteryzująca się nowatorskimi propozycjami, oryginalnością, a także doniosłymi naukowo wnioskami. To niezwykle cenne przedsięwzięcie. I też przekonująco udowodnione. Mariusz Pisarski proponuje w swojej książce systematyzację badawczą i konkretne instrumentarium, sięga do poetyki i retoryki, przymierzając je do literatury elektronicznej (nie darmo tytuł jednego z rozdziałów brzmi: Cyfrowa retoryka i semiopoetyka). Wart docenienia jest też fakt, że badacz z powodzeniem i pełną swobodą przemieszcza się po obszarach retoryki, poetyki, antropologii kultury i antropologii literatury i zarazem najnowszych konstatacji na temat przemian literackich.

Książka dostępna jest w Księgarni Universitas.

Publikacja ukazała się nakładem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie i TAiWPN Universitas. Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Doskonała nauka II