Katedra Logistyki i Inżynierii Procesowej WSIiZ udostępnia dla Pracowników Uczelni symulator jazdy pojazdami ciężarowymi. Sprzęt symuluje jazdę wszystkich znanych na rynku marek pojazdów ciężarowych m.in. Scania, MAN, Mercedes, DAF, Renault, Iveco i Volvo. Symulator jest dostępny w Centrum Turystyki i Rekreacji WSIiZ w Kielnarowej. Na co dzień z urządzenia korzystają studenci kierunku Logistyka w ramach swojego planu kształcenia oraz zajęć dodatkowych.
Sprzęt pozwala na konfigurację jednostek napędowych, skrzyń biegów, kabin, wyposażenia, podwozia oraz na możliwość wyboru naczep wraz z ładunkiem, jego właściwościami i tonażem. Symulator wykorzystuje zestaw mechanicznych siłowników 4×4, który odtwarza wszelkie ruchy i przeciążenia oddziałujące na człowieka podczas jazdy ciężkimi zestawami po różnych typach nawierzchni.
Symulatory weszły już w wiele dziedzin naszego życia. Stosuje się je np. w medycynie, ekonomii, a także właśnie w transporcie. Pozwalają one symulować nie tylko sama jazdę, ale również załadunek, rozładunek czy manipulacje ładunkami w magazynie. Na rynku istnieje symulator magazynu, symulator wózka widłowego czy symulator jazdy zestawami ciężarowymi, który mamy na Uczelni – mówi dr Grzegorz Wróbel, Zastępca Kierownika Katedry Logistyki i Inżynierii Procesowej Kolegium Zarządzania.
Symulator w tej konfiguracji nie służy jedynie rozrywce, to także element edukacji, może stanowić również urządzenie do przeprowadzania testów w badaniach naukowych. Symulator daje nam przede wszystkim możliwości pokazania studentom zasad fizyki, zasad bezpieczeństwa związanych z przewozem ładunków, które mają zazwyczaj do 25 ton, zaś ładunki ponadnormatywne nawet więcej. Zupełnie inaczej zachowuje się zestaw drogowy, a inaczej zwykły samochód osobowy, którego specyfikę jazdy większość z nas zna. Inaczej parkujemy zestawem pojazdów, inaczej zmienia swój układ ciągnik i naczepa niż pojazd, który jest budowany na jednej ramie i płycie podłogowej – tłumaczy dr Wróbel.
Dzięki symulatorowi studenci dowiadują się również, w jaki sposób poruszać się zestawem pojazdów ciężarowych w trudnych warunkach, na czym polega zasada działania retardera, albo czym jest deferencjał i w jaki sposób pomaga w manewrowaniu pojazdem. Tego typu urządzenia nie występują w samochodach osobowych, a znajdziemy je w samochodach ciężarowych. Na symulatorze możemy pokazać ich działanie w zbliżonych do rzeczywistości warunkach – na konkretnej trasie, przy konkretnym ładunku. Symulator jest uzupełnieniem wiedzy związanej z ekonomiką jazdy. Jest też uzupełnieniem wiedzy dotyczącej przygotowania i organizacji przewozu – doboru ciągnika, ilości zastosowanych w nim osi czy mocy silnika. Symulator pozwala na swego rodzaju weryfikację ustawień i warunków otoczenia, daje poczucie pewnej realności sytuacji, nie jest to jedynie teoria – podsumowuje dr Wróbel.
Symulator jazdy zestawem ciężarowym będzie systematycznie unowocześniany i rozbudowywany wspólnie z partnerem biznesowym na kierunku Logistyka – firmą Wanicki Sp. z o.o., oficjalnym dealerem samochodów ciężarowych DAF.
Pracownicy, którzy chcą wypróbować swoich umiejętności w prowadzeniu i manewrowaniu ciężkim zestawem drogowym, mogą to zrobić w sali KA16 w Kielnarowej. Korzystanie z symulatora pod opieką instruktora odbywa się na zasadzie rezerwacji terminu w kalendarzu.
Logistyka we WSIiZ
Logistykę we WSIiZ studiuje blisko 450 studentów. Zgodnie z raportem Instytutu Logistyki i Magazynowania, należącego do Sieci Badawczej Łukasiewicz, postęp cyfryzacji, rozwój nowych technologii oraz rewolucja przemysłowa 4.0 otwierają przed logistyką nowe możliwości, pozwalające jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów biznesowych.
Podczas toku studiów można wybierać spośród wielu certyfikatów o zasięgu międzynarodowym, w tym m.in.: Certyfikat ASAL (Akademii Symulacji i Analiz Logistycznych), Certyfikaty giełdy transportowej TransEdu (Transport drogowy, Spedycja, Magazyn, Manager w branży TSL), Certyfikat TUV Nord Specjalista ds. jakości oraz Certyfikat TUV Nord Specjalista ds. łańcucha dostaw.