– Podkarpackie Dni Biznesu, jak nazwa wskazuje, to przedsięwzięcie realizowane z myślą o ludziach, którzy prowadzą lub chcą prowadzić własną działalność gospodarczą. Jest to największe tego typu wydarzenie, które odbywa się na terenie województwa Podkarpackiego – mówi Wojciech Dyląg z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Rzeszowie. – To dwa tygodnie szkoleń, spotkań, dyżurów eksperckich i informacji przekazywanych bezpośrednio od osób, które zajmują się otoczeniem biznesu na co dzień. Podkarpackie Dni Biznesu są realizowane w ramach Społecznej Podkarpackiej Akademii Najlepszych Praktyk, jedynej tego typu inicjatywy w całym kraju. Tylko na Podkarpaciu udało się sprawić, że urzędy, firmy oraz uczelnie – w tym Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania – podpisały porozumienie o współdziałaniu na rzecz mieszkańców i przedsiębiorców.
Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 10:00. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzieli się m.in. o możliwości dofinansowania na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Aby otrzymać jednorazową pomoc w wysokości 17 tys. złotych, należy spełnić kilka warunków: być zarejestrowanym bezrobotnym (najlepiej co najmniej od miesiąca, jest to czas niezbędny do opracowania Indywidualnego Planu Działania i profilu pomocy) oraz złożyć wniosek, który jest później oceniany pod względem merytorycznym przez specjalną komisję. Prelegenci starali się w jak najbardziej przystępny sposób wytłumaczyć skomplikowane kwestie.
– Chodzi o faktyczne wsparcie praktyczne oraz merytoryczne, ale także bieżącą pomoc. Na skutek sygnałów, które do nas docierały, m.in. od studentów oraz osób, które planują rozpocząć działalność gospodarczą, postanowiliśmy zorganizować m.in. dzisiejsze warsztaty – wyjaśnia potrzebę organizacji spotkania Wojciech Dyląg. – Można dzięki nim dowiedzieć się jak wypełnić dany wniosek czy po prostu porozmawiać z urzędnikiem, który powie jak faktycznie jest z tym biznesem i czy warto postawić na samego siebie, na swój biznes, zamiast pracować na czyjeś zlecenie.
Podczas spotkania omówione zostały także m.in. kwestie związane z rejestrem REGON, rozliczeniem za kupowany sprzęt (w tym ten używany), możliwościami dofinansowania na doposażenie nowego stanowiska pracy, przyjmowaniem pracowników na finansowane staże.
– To bardzo ciekawe i potrzebne wydarzenie, było bardzo wiele zainteresowanych osób. Postanowiłam w nim uczestniczyć, aby poznać możliwości założenia własnej firmy w tym kraju – mówi Marina Akhmedova, studentka Dziennikarstwa i komunikacji społecznej. – Podczas spotkania wyjaśniono urzędnicze procedury oraz omówiono kwestie składania wniosków, dając przy tym praktyczne rady. Oby więcej takich spotkań.
Już teraz planowana jest druga edycja, która ma odbyć się jeszcze w tym roku.
– Podczas szkoleń prelegenci odpowiadali na liczne pytania dotyczące kwestii związanych z zakładaniem własnej działalności gospodarczej. Ze względu na to, iż szkolenia cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem ze strony naszych studentów, absolwentów oraz osób spoza Uczelni planujemy zorganizować kolejny cykl szkoleń jesienią – mówi Ewa Podgórska z Biura Karier WSIiZ.
Podczas cyklu spotkań wiedzą oraz sugestiami z zebranymi dzielili się przedstawiciele Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Miasta Rzeszowa czy Powiatowego Urzędu Pracy, Podkarpackiego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Statystycznego w Rzeszowie. Współorganizatorem Podkarpackich Dni Biznesu jest Biuro Karier WSIiZ.