Cele i zadania Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia
Do podstawowych celów Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia należą:
- podnoszenie jakości procesu kształcenia,
- zapewnienie zgodności realizacji procesu kształcenia z obowiązującymi programami studiów,
- doskonalenie programów studiów oraz dostosowywanie ich do potrzeb rynku pracy,
- optymalizacja warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Do głównych zadań Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia należą:
- ocena programów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, w tym poziomu dostosowania programów studiów do wymogów rynku pracy,
- ocena jakości procesu kształcenia i warunków jego realizacji, w tym:
- ocena wyników ankiet studenckich oraz hospitacji zajęć (stanowiąca m.in. podstawę polityki kadrowej prowadzonej przez Uczelnię),
- ocena zgodności procesu kształcenia z kartami przedmiotów, stanowiącymi obowiązującą podstawę programową dla realizacji poszczególnych przedmiotów,
- ocena warunków kształcenia, w tym m.in.: infrastruktury dydaktycznej, liczebności grup studenckich, dostępności kadry akademickiej dla studentów, dostępu do biblioteki i czytelni, wielkość księgozbioru,
- opracowywanie oraz wdrażanie procedur, metod i narzędzi oceny jakości i przebiegu kształcenia oraz raportowania wyników,
- podejmowanie na wszystkich etapach procesu kształcenia działań doskonalących, mających na celu podniesienie jakości programów i procesu kształcenia.
Zadania USZJK są realizowane w cyklach działań obejmujących planowanie i realizację, a następnie ocenę i wdrożenie działań naprawczych.
Najważniejszym elementem powyższych procedur jest planowanie i realizacja działań naprawczych (tzw. rekomendacji), opracowywanych na dwóch poziomach – przez Zespoły ds. Jakości Kształcenia (ZJK) działające na poziomie Kolegiów oraz Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK) działający na poziomie Uczelni.