Za nami Australia Day we WSIiZ, wyjątkowe wydarzenie zorganizowane przez Interdyscyplinarne Koło Naukowe Humanus w ramach projektu Adaptacja Kulturowa. Wydarzenie zgromadziło studentów, wykładowców oraz uczniów szkół średnich z regionu, oferując bogaty program poświęcony kulturze, historii i tożsamości Australii.

Uroczystość otworzył Prorektor ds. Nauki, dr hab. Konrad Szocik, prof. WSIiZ, który podkreślił znaczenie takich inicjatyw edukacyjnych, sprzyjających promocji wielokulturowości, dialogowi międzykulturowemu oraz budowaniu świadomości globalnej wśród młodzieży i studentów.

Pierwszą częścią wydarzenia był interaktywny wykład dr Pauli Wieczorek, koordynatorki projektu Adaptacja Kulturowa, która w przystępny sposób przedstawiła historię i ciekawostki związane z Australią. Opowiedziała m.in. o początkach Australii jako kolonii karnej, tradycjach rdzennych mieszkańców, takich jak taniec haka, oraz o wielokulturowym charakterze współczesnego społeczeństwa australijskiego. Częścią wykładu był interaktywny quiz, który sprawdził wiedzę uczestników na temat geografii, fauny i kultury Australii, dostarczając zarówno emocji, jak i wiedzy w angażujący sposób.

Następnie odbyło się spotkanie z gościem specjalnym – profesorem Stefanem Markowskim, kierownikiem Katedry Zarządzania na WSIiZ, który od lat 80. mieszka i pracuje w Australii. Profesor Markowski, z niezwykle bogatym doświadczeniem zarówno naukowym, jak i zawodowym, podzielił się swoimi refleksjami na temat życia na Antypodach, wielokulturowości australijskiego społeczeństwa oraz historycznych i współczesnych wyzwań, z jakimi mierzy się ten kraj.

Jednym z głównych tematów rozmowy było znaczenie i kontrowersje związane z obchodami Australia Day. Profesor przypomniał, że dzień ten upamiętnia przybycie Pierwszej Floty do Port Jackson w 1788 roku, co dla wielu Australijczyków jest symbolem początku nowoczesnej historii kraju. Jednocześnie podkreślił, że dla rdzennych mieszkańców Australii – Aborygenów – jest to dzień bolesny, oznaczający początek kolonizacji, utraty ziem i systemowej dyskryminacji, co czyni go jednym z najbardziej dzielących świąt narodowych w Australii.

Jednym z najbardziej angażujących elementów spotkania była możliwość zadawania pytań przez uczestników – uczniów szkół średnich i studentów WSIiZ. Podczas spotkania poruszono wiele kluczowych kwestii związanych z Australią, takich jak jej wielokulturowy charakter, wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi, problematyka pożarów, które regularnie niszczą australijskie krajobrazy, oraz różnice między życiem w dużych miastach a na odległej prowincji. W dyskusji pojawiły się także pytania o codzienne życie w Australii czy tradycyjne dania. Spotkanie stało się platformą do wymiany refleksji i poszerzania wiedzy o współczesnym obliczu Australii.

Kolejną częścią wydarzenia były interaktywne warsztaty przygotowane przez studentów WSIiZ, które w angażujący sposób przybliżyły uczestnikom różne aspekty kultury Australii. Alicja Kowal, Katarzyna Wilk i Marlena Kret, studentki filologii angielskiej, przeprowadziły warsztaty poświęcone australijskiemu slangowi (Aussie slang), wyjaśniając, jak codzienne wyrażenia, takie jak „arvo” (afternoon) czy „fair dinkum” (autentyczny), odzwierciedlają unikalny styl życia i humor Australijczyków. Było zaskakujące, jak wiele skrótów i uproszczeń jest w australijskim języku potocznym – ich lekkość i humor naprawdę oddają ich sposób życia – zauważyła jedna z uczestniczek. Katsiaryna Zubrytskaya, również studentka filologii, poprowadziła warsztaty na temat australijskiej muzyki i piosenek (Australian songs and music), przedstawiając twórczość znanych artystów, takich jak Sia czy AC/DC.

Ramazan Amangeldiyev w swojej prezentacji omówił popularne stereotypy o Australii, takie jak wszechobecne kangury czy niebezpieczne zwierzęta. Mitchell Mazorodze i Rumbidzai Muteeri, studentki Nursing, zabrały uczestników w wirtualną podróż po dwóch dużych australijskich miastach – Brisbane i Perth (Discovering Brisbane and Perth). Pokazały unikalne cechy każdego z miast, od pięknych plaż Perth po nowoczesne centrum Brisbane. Assem Serik i Tolkyn Undash, studentki International Business Management, poprowadziły warsztaty na temat znanych australijskich postaci, miejsc i tradycji (Famous Australian Icons: People, Places, and Traditions). W trakcie prezentacji uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się więcej o takich ikonach jak opera w Sydney, Steve Irwin czy tradycyjna potrawa Vegemite.

Warsztaty studentów nie tylko wzbogaciły wiedzę uczestników, ale również pokazały, jak fascynujący i wielowymiarowy jest kontynent australijski. Dzięki pasji i zaangażowaniu prowadzących każdy z tematów zyskał nowy wymiar, inspirując do dalszego odkrywania tej niezwykłej kultury.

Organizowanie wydarzeń takich jak obchody Australia Day ma ogromne znaczenie edukacyjne i społeczne, wpisując się w założenia projektu Adaptacja Kulturowa. To wyjątkowa okazja, by młodzież i studenci mogli spotkać się z odmiennymi kulturami, rozwijać kompetencje międzykulturowe oraz doskonalić język angielski w praktycznych sytuacjach.

Tego rodzaju inicjatywy uczą tolerancji, otwartości i szacunku wobec różnorodności, pomagając zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się inne społeczeństwa. Wspólne warsztaty i debaty pokazują, że kultura, historia i język mogą łączyć, inspirując do nauki i budowania dialogu w zglobalizowanym świecie – podkreśliła dr Wieczorek.

fot. Dawid Czyż WSIiZ