Trzynaścioro najlepszych studentów z Białorusi skorzystało z programu stypendialnego WSIiZ pn. „School of Leaders for Democracy”. Program adresowany był do studentów narodowości białoruskiej, zrekrutowanych w minionym roku akademickim, bez względu na semestr czy rok studiów, na który aplikowali.

Wsparcie tutora w ramach „School of Leaders for Democracy”

Uczestnicy programu mogli korzystać m.in. z pomocy tutora, czyli z indywidualnej opieki wybranego pracownika naukowego Uczelni. Jak studenci oceniają to rozwiązanie?

Bardzo podobała mi się praca z tutorem. Otrzymałam porady, dzięki którym poprawiłam swoje prace i uzyskałam wyższe wyniki. Interesujące było również wykonywanie powierzonych mi zadań i uzyskanie feedback’u – informuje Hanna Yanchyk, studentka Grafiki komputerowej i produkcji multimedialnej. A jej koleżanka Diana Levchenko, studentka Informatyki, ocenia: Dla mnie język polski używany podczas współpracy z tutorem był na początku dość przytłaczający (biorąc pod uwagę fakt, że w momencie rozpoczęcia nauki we WSIiZ znałam tylko język angielski), ostatecznie jednak stał się zachętą do nauki i poznania lokalnej kultury. Dzięki temu zdanie egzaminu z języka polskiego na pierwszym roku studiów było dla mnie dość łatwe.

Jakie zajęcia dodatkowe oferował program „School of Leaders for Democracy”?

Studenci brali udział w dodatkowych wykładach i warsztatach prowadzonych przez pracowników oraz partnerów Uczelni. Dr Konrad Szocik tłumaczył studentom m.in. to, w jaki sposób społeczeństwa mogą bronić swoich wolności oraz jak pokojowo budować skuteczne społeczeństwo demokratyczne. Mgr Sylwia K. Mazur przybliżyła, czym jest demokracja liberalna oraz czy posiada ona jakieś alternatywy. Studenci poznali także odpowiedź na pytanie: „Czy możliwe jest istnienie demokracji bez wolności lub wolności bez demokracji?”. 
Na warsztatach poprowadzonych przez Ewę Podgórską, Kierownik Biura Karier WSIiZ pt. „Przygotowanie do procesu rekrutacji – profesjonalne CV i rozmowa kwalifikacyjna” studenci dowiedzieli się, jak i gdzie szukać pracy, jak dbać o swój personal branding oraz jakich błędów nie popełniać w trakcie rekrutacji. Interesujący był również warsztat przygotowany przez Panią Barbarę Bilską, HR Business Partner dla działów IT w Deloitte w Centralnej Europie, pt. „Efektywna komunikacja”. W jego ramach studenci wzięli udział w ciekawych zadaniach praktycznych, poznali m.in. style komunikacji, bariery komunikacyjne oraz zasady asertywnego przyjmowania opinii.

Ze względu na sytuację pandemiczną wszystkie warsztaty zrealizowano online za pośrednictwem platformy Cisco Webex. Jak oceniali je studenci? 
Realizowane dla nas webinaria stały się jedną z najprzyjemniejszych części mojego pozalekcyjnego życia. Uważam, że zdobywanie nowej wiedzy w swobodnej atmosferze to swojego rodzaju rozrywka. Przeprowadzone w ramach programu webinaria pozwoliły mi na dogłębne zrozumienie procesów, które wcześniej nie były mi do końca znane. Teraz jestem przekonana, że moje spojrzenie na świat jako całości stało się bardziej dojrzałe mówi Diana Levchenko. Natomiast Hanna Yanchyk dodaje: Na zajęciach online nauczyłam się bardzo wiele, otrzymałam mnóstwo informacji, które uważam za ważne i interesujące.

Jak stypendyści oceniają program „School of Leaders for Democracy” oraz studia w Rzeszowie?

Ten program wzmocnił moje zainteresowanie studiowaniem we WSIiZ. Dał szansę studentom z Białorusi na edukację i wsparł nas stypendiami. Jestem bardzo wdzięczna za tę możliwość w tak trudnym dla nas czasie – ocenia Dziyana Belikava, studentka General Aviation.

Zawsze uważałam, że nauka nie jest jedynym celem studiowania. Ważne są również nowe doświadczenia i wyjście z własnej strefy komfortu. Dlatego przed przyjściem na WSIiZ szukałam międzynarodowych uczelni, które pozwoliłyby mi się sprawdzić i poszerzyć granice mojego światopoglądu. WSIiZ wydawał się właściwym wyborem. Po pierwszym roku studiów mogę  stwierdzić, że wszystkie moje nadzieje się sprawdziły. Jeśli chodzi o Rzeszów, to okazało się, że jest to całkiem przytulne miasto i przyciągnęło mnie od pierwszych minut pobytu. Myślę, że to może być dobre miasto na osiedlenie się w przyszłości – mówi Diana Levchenko.

Mój brat studiował w Rzeszowie i bardzo podobała mu się nauka tutaj, więc za jego radą postanowiłam wybrać właśnie WSIiZ. Moja przyjaciółka również tu studiowała i dużo mi opowiedziała o życiu na Uczelni, wysyłała nawet zdjęcia swoich prac, naprawdę lubiła naukę tutaj. Teraz cieszę się, że wybrałam WSIiZ. Bardzo podoba mi się stosunek nauczycieli do studentów, atmosfera na lekcjach i to, jak zbudowany jest system zajęć. Podoba mi się także, że przedmioty co semestr się zmieniają, to jest fajne, ponieważ mogę spróbować wszystkiego i sama zdecydować, co naprawdę lubię i w czym mogę i chcę się rozwijać. Nie wiem, co będzie dalej i czy nadal będę mieszkała w Rzeszowie, czy nie, ale teraz wszystko jest na plus – opisuje Hanna Yanchyk.

“School of Leaders for Democracy” (SoL-D) to specjalny moduł funkcjonującego we WSIiZ programu edukacyjnego School of Leaders  (SoL). Został uruchomiony w roku akademickim 2020/2021 w związku z napiętą sytuacją na Białorusi po ubiegłorocznych wyborach prezydenckich. Jako wyraz solidarności ze społeczeństwem białoruskim Władze WSIiZ zdecydowały się uruchomić program przeznaczony dla studentów, którzy w wyniku zaangażowania w pokojowe protesty mieli problem z podjęciem lub kontynuowaniem studiów w swoim kraju, a zarazem byli zainteresowani rozwojem wiedzy i kompetencji dotyczących tworzenia i funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego.