Na podstawie § 2 ust. 1 Regulaminu funkcjonowania Komisji do spraw etyki badań naukowych Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Rektor powołał Komisję Zarządzeniem nr 62/2020 z dnia 7 września 2020 r. w składzie:
Przewodniczący komisji: dr hab. Robert Pater, prof. WSIiZ
Członkowie komisji:
Kadencja Komisji rozpoczęła się 7.09.2020 r. i trwa do 31.08.2025 r.
Kontakt: rpartyka@wsiz.edu.pl
Wnioski o wyrażenie opinii przez Komisję mogą składać kierownicy badań oraz osoby planujące podjęcie badań wymagających opinii Komisji.
Wnioski składa się w zamkniętych kopertach u Sekretarza Komisji w pokoju RA 211, ul. Sucharskiego2
Rodzaje badań naukowych, które wymagają oceny etycznej Komisji
Za badania wymagające pozytywnej opinii Komisji uważane są badania, w których planuje się oddziaływanie – w jakiejkolwiek formie – na ludzi, w tym w szczególności:
1. badania, w których mają wziąć udział osoby mające ograniczoną lub wyłączoną zdolność podjęcia decyzji, lub wyrażenia świadomej lub swobodnej zgody na udział w badaniu oraz ograniczoną możliwość ewentualnej odmowy udziału w badaniu przed lub w trakcie badań, szczególnie:
2. badania, w których mają wziąć udział osoby szczególnie podatne na urazy psychiczne i zaburzenia zdrowia psychicznego, a zwłaszcza:
3. badania polegające na aktywnej interwencji w zachowanie człowieka, zmierzające do zmiany tego zachowania bez bezpośredniej ingerencji w działanie mózgu, np. treningi poznawcze, psychoterapia, psychokorekcja, itp. (dotyczy to również sytuacji, gdy zamierzona interwencja ma przynieść korzyść badanemu, np. usprawnić jego pamięć);
4. badania dotyczące kwestii kontrowersyjnych (np. aborcja, in vitro, kara śmierci) albo wymagające zachowania szczególnej delikatności i rozwagi (np. przekonań religijnych lub postaw wobec grup mniejszościowych);
5. badania długotrwałe, męczące, wyczerpujące fizycznie lub psychicznie.
Opinia Komisji nie jest wymagana, jeżeli na prowadzenie planowanych badań wymagana jest przez przepisy prawa opinia lub zgoda innych komisji lub organów, oceniających aspekty etyczne planowanych badań.
Komisja nie opiniuje medycznych badań naukowych mających charakter eksperymentu medycznego w rozumieniu Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.
Pozyskanie opinii odpowiedniej komisji do spraw etyki badań naukowych nie uchyla obowiązku przestrzegania wymogów i warunków realizacji badań naukowych wynikających z przepisów prawa oraz dobrych praktyk obowiązujących w danej dziedzinie/dyscyplinie naukowej.
Projekt Erasmus Výzkumné a výukové případové studie
Projekt „Výzkumné a výukové případové studie jako nástroj transferu aktuálních poznatků z podnikatelské praxe do akademické sféry“ jest realizowany w ramach programu Erasmus+ na rzecz tworzenia międzynarodowych partnerstw strategicznych w obszarze szkolnictwa wyższego, przedsiębiorstw i innych instytucji w celu poprawy jakości nauczania, współpracy z praktykami oraz wsparcia i rozwoju innowacyjności. Projekt ma na celu stworzenie warunków do badania aktualnych podejść do przedsiębiorczości w firmach oraz zmiany treści i metod nauczania przedsiębiorczości w kierunku większego udziału uczniów i większej współpracy z biznesem.
Projekt koncentruje się na dwóch formach studiów przypadków – badawczej i dydaktycznej. Obie formy studiów przypadków znajdują szerokie zastosowanie w środowisku akademickim, gdzie umożliwiają kontakt kadry akademickiej z realnym światem biznesu oraz transfer wiedzy z praktyki do badań i dydaktyki.
Główne cele projektu to:
1. rozwój wiedzy o formach i metodach podejmowania decyzji biznesowych, możliwościach biznesowych i procesie biznesowym w wybranych krajach z naciskiem na zastosowanie
2. logiki skutkujące/przyczynowe;
3. rozwój kompetencji badaczy w zakresie tworzenia studiów przypadków badawczych;
4. rozwój kompetencji kadry dydaktycznej w zakresie tworzenia i nauczania studiów przypadków;
5. tworzenie innowacyjnych materiałów dydaktycznych – studia przypadków typu „Harvard”;
6. zaangażowanie ekspertów z praktyki (aktorów studiów przypadków) jako gości w nauczanie;
7. łączenie kadry naukowo-dydaktycznej z praktyką;
8. dzielenie się doświadczeniami z badań i nauczania w ramach strategicznego partnerstwa międzynarodowego;
9. podniesienie jakości działalności badawczej i dydaktycznej na uczestniczących uczelniach.
MATERIAŁY DO POBRANIA