Wirtualny spacer
Godło Polski

Zadania realizowane w ramach projektu i planowane efekty

W ramach projektu zostaną zrealizowane działania zwiększające dostępność we wszystkich 8 obszarach dostępności:

1. Struktura organizacyjna: 

Ze względu na rosnące potrzeby organizacyjne i wyzwania z jakimi zgłaszają się do Biura Pełnomocnika Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami osoby ze specjalnymi potrzebami, (w tym osoby z niepełnosprawnością), widzimy potrzebę rozszerzenia działalności, zatrudnienie dodatkowych osób, które wsparłyby pracę zespołu. 

2. Dostępność architektoniczna: 

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wskazała w projekcie zdiagnozowane deficyty, z uwagi na brak możliwości sfinansowania likwidacji ogółu barier, wskazano do realizacji w projekcie najistotniejsze z punktu widzenia użytkowników/odbiorców oferty uczelni działania. 

Niezbędne jest wykonanie profesjonalnego audytu dostępności architektonicznej obejmującego ocenę pod kątem dostępności obszarów m.in. otoczenia zewnętrznego tj. trasa dojścia do budynku,  wyposażenie na trasie dojścia. W oparciu o analizę dostępności przygotowane zostaną plany działań dla każdego z obiektów wraz z harmonogramem rzeczowo – finansowym. Będzie ona stanowić podstawę do opracowania rocznych planów remontów i działań w zakresie dostosowania obiektów.

W ramach zadania zaplanowano również:

  • remont wejścia w siedzibie w Rzeszowie;
  • remont pomieszczeń dla potrzeb jednostki ds. dostępności wraz z doposażeniem biura;
  • realizacja systemu/sygnalizacji przeciw pożarowej w całym obiekcie wraz z montażem oświetlenia przeciw pożarowego;
  • zakup specjalistycznych narzędzi do ewakuacji i piktogramów ewakuacyjnych;
  • remont toalet;
  • instalacja windy w siedzibie głównej uczelni;
  • dostosowanie drzwi wejściowych wewnętrznych i wjazdu do pomieszczeń gastronomicznych w Rzeszowie;
  • złagodzenie podjazdu przy głównym parkingu w Kampusie w Kielnarowej;
  • zakup najazdów do Kampusu w Kielnarowej;

3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna 

W ramach zadania zaplanowano:

  • modernizacja systemu dziedzinowego do obsługi procesów związanych z nauczaniem poprawiająca dostępność informacyjno-komunikacyjną systemu;
  • Modernizacja portalu pracowniczego w celu spełnienia wymagań komunikacyjno-informacyjnych z uwzględnieniem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami;
  • Zakup bazy sprzętowej wspierającej rozwiązania informatyczne na rzecz dostępności dla OzN i OzSP;
  • Opracowanie szczegółowej informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach wraz z planem likwidacji barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
  • zakupu dodatkowych oznaczeń dot. siedziby jednostki ds. dostępności tj. tablic, pylona, totemu informacyjnego; 

4. Dostępność cyfrowa:

Realizacja polityki dostępności uczelni wymaga dostosowań kanałów komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej do standardów WCAG. Działania projektowe będą opierały się na:  

  • przeprowadzeniu audytu dostępności kanałów komunikacji wewnętrznej uczelni;
  • opracowaniu standardu dostępności cyfrowej WSIiZ;
  • opracowaniu wytycznych w zakresie przyjmowania zgłoszeń dotyczących błędów w dostępności storn internetowych i aplikacji oraz
  • zweryfikowaniu i dostosowaniu stron rekrutacji na studia do standardów wynikających z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych.  Zaimplementowanie zgodności co najmniej ze standardem WCAG 2.1;
  • Zweryfikowanie i dostosowanie do wymogów języka prostego i opublikowanie informacji zamieszczonych na stronie głównej uczelni oraz stronach rekrutacji na studia;

5. Technologie: 

W ramach działań rozwojowych realizowanych w projekcie dot. technologii na WSIiZ zostanie zakupiona i wdrożona dedykowana dla osób ze szczególnymi potrzebami aplikacja mobilna realizująca wsparcie w zakresie wyznaczania ścieżki dotarcia od miejsca w którym się znajduje dana osoba do miejsca docelowego na terenie uczelni. 

Mając na uwadze również bardzo dynamiczny rozwój innowacji technologicznych, planujemy wykorzystać również sztuczną inteligencję (AI) w procesie dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami tj. zakupimy 3 wtyczki do platformy Moodle, aplikację „Jasnospis”. Planujemy zakup (19 sztuk) komputerów i aplikacji z wbudowanym rozwiązaniem z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby nauczania osób ze specjalnymi potrzebami. 

Dokonamy aktualizacji i opracowania 15 nowych kursów e-learnigowych dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Poprawa dostępności technologicznej pomaga przełamać bariery i tworzy bardziej inkluzywne społeczeństwo, w którym każdy ma równy dostęp do możliwości, stąd, planujemy przeprowadzenie audytu prac w systemach informatycznych pod kątem dostępności.

6. Procedury: 

Wypracowane i zatwierdzone Zarządzeniem Rektora Standardy dostępności w USWPS obowiązują wszystkie osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia i osoby pracujące. W ramach działań projektowych dokument ten zostanie poddany weryfikacji i dostosowaniu w zakresie dostosowań zrealizowanych w ramach niniejszego projektu, a także będzie poddawany cyklicznym analizom i dostosowaniu do zmieniającego się otoczenia i potrzeb.

7. Usługi wspierające edukację osób ze szczególnymi potrzebami: 

W ramach zadania zaplanowano:

  • Poszerzenie działalności Akademickie Centrum Rozwoju Osobistego i Wsparcia Psychologicznego o konsultacje dietetyczne dla pracowników i studentów;
  • Zakup dostępu do platformy z testem MOXO, narzędziem wspomagającym diagnozę zaburzeń uwagi, w tym ADHD;
  • Zakup sprzętów sportowych niezbędnych do dostosowania procesu dydaktycznego z wychowania fizycznego;
  • Opracowanie systemu rocznego planowania działań i wydatków związanych ze wsparciem edukacyjnym osób ze szczególnymi potrzebami;
  • Przygotowanie strony internetowej projektu;
  • Zakup książkomatu, dzięki, którem osoby niepełnosprawne będą mogły samodzielnie wypożyczać i zwracać książki, co zwiększy ich niezależność i dostęp do kultury i wiedzy. To ważny krok w kierunku bardziej inkluzywnego społeczeństwa.

8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności: 

W ramach zadania zaplanowano realizacje szkoleń dla kadry uczelni i przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów, których celem jest nauczenie się właściwej komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności (np. wzroku, słuchu, ruchu, intelektualną). Świadomi liderzy są lepiej przygotowani do tworzenia zespołów, w których różnorodność (także ta związana z niepełnosprawnością) jest źródłem siły, a nie barierą.

W ramach zadania zaplanowano: 

  1. „Podstawowe szkolenie świadomościowe o niepełnosprawności dla kadry uczelni wyższych”
  2. „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami”
  3. „Zaburzenia psychiczne i psychiatryczne u studentów i pracowników”
  4. „Obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami”
  5. „Dostępność cyfrowa – standard WCAG 2.1 w www, social media, aplikacje mobilne”
  6. „Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a obowiązki pracodawcy wobec PFRON”
  7. „Szkolenia z prostego języka- Szkolenie podstawowe”
  8. „Szkolenia z prostego języka- Szkolenie zaawansowane”
  9. „Student z niepełnosprawnością – optymalizacja procesu kształcenia i budowanie długofalowej strategii działania uczelni”
  10. „Środowisko akademickie a student z niepełnosprawnością – bariery czy wyzwanie?”
  11. Rozwój kompetencji pracowników Akademickiego Centrum Rozwoju Osobistego i Psychoterapii
  12. Rozwój kompetencji pracowników BON
  13. „Sztuczna inteligencja w tworzeniu skutecznych szkoleń e-learningowych”
  14. „Szkolenia dla osób zajmujących się przygotowywaniem kursów elearningowych/ materiałów asynchronicznych dla studentów”
  15. „Szkolenia w zakresie podstawowej komunikacji w języku migowym dla pracowników Uczelni”.

 

Czy wiesz, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie należy do czołówki najlepszych uczelni w Polsce? Oferujemy kształcenie praktyczne, dostosowane do trendów panujących na rynku pracy. Badania dowodzą, że nasi absolwenci szybko znajdują dobrze płatną pracę i są zadowoleni ze studiów.

ul. mjr. Henryka Sucharskiego 2

35-225 Rzeszów

Telefon: 17 866 11 11

E-mail: wsiz@wsiz.edu.pl