W ramach projektu zostaną zrealizowane działania zwiększające dostępność we wszystkich 8 obszarach dostępności:
1. Struktura organizacyjna:
Ze względu na rosnące potrzeby organizacyjne i wyzwania z jakimi zgłaszają się do Biura Pełnomocnika Rektora ds. osób z niepełnosprawnościami osoby ze specjalnymi potrzebami, (w tym osoby z niepełnosprawnością), widzimy potrzebę rozszerzenia działalności, zatrudnienie dodatkowych osób, które wsparłyby pracę zespołu.
2. Dostępność architektoniczna:
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wskazała w projekcie zdiagnozowane deficyty, z uwagi na brak możliwości sfinansowania likwidacji ogółu barier, wskazano do realizacji w projekcie najistotniejsze z punktu widzenia użytkowników/odbiorców oferty uczelni działania.
Niezbędne jest wykonanie profesjonalnego audytu dostępności architektonicznej obejmującego ocenę pod kątem dostępności obszarów m.in. otoczenia zewnętrznego tj. trasa dojścia do budynku, wyposażenie na trasie dojścia. W oparciu o analizę dostępności przygotowane zostaną plany działań dla każdego z obiektów wraz z harmonogramem rzeczowo – finansowym. Będzie ona stanowić podstawę do opracowania rocznych planów remontów i działań w zakresie dostosowania obiektów.
W ramach zadania zaplanowano również:
- remont wejścia w siedzibie w Rzeszowie;
- remont pomieszczeń dla potrzeb jednostki ds. dostępności wraz z doposażeniem biura;
- realizacja systemu/sygnalizacji przeciw pożarowej w całym obiekcie wraz z montażem oświetlenia przeciw pożarowego;
- zakup specjalistycznych narzędzi do ewakuacji i piktogramów ewakuacyjnych;
- remont toalet;
- instalacja windy w siedzibie głównej uczelni;
- dostosowanie drzwi wejściowych wewnętrznych i wjazdu do pomieszczeń gastronomicznych w Rzeszowie;
- złagodzenie podjazdu przy głównym parkingu w Kampusie w Kielnarowej;
- zakup najazdów do Kampusu w Kielnarowej;
3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna
W ramach zadania zaplanowano:
- modernizacja systemu dziedzinowego do obsługi procesów związanych z nauczaniem poprawiająca dostępność informacyjno-komunikacyjną systemu;
- Modernizacja portalu pracowniczego w celu spełnienia wymagań komunikacyjno-informacyjnych z uwzględnieniem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami;
- Zakup bazy sprzętowej wspierającej rozwiązania informatyczne na rzecz dostępności dla OzN i OzSP;
- Opracowanie szczegółowej informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej wszystkich urządzeń i technologii znajdujących się w obiektach wraz z planem likwidacji barier w dostępności informacyjno-komunikacyjnej;
- zakupu dodatkowych oznaczeń dot. siedziby jednostki ds. dostępności tj. tablic, pylona, totemu informacyjnego;
4. Dostępność cyfrowa:
Realizacja polityki dostępności uczelni wymaga dostosowań kanałów komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej do standardów WCAG. Działania projektowe będą opierały się na:
- przeprowadzeniu audytu dostępności kanałów komunikacji wewnętrznej uczelni;
- opracowaniu standardu dostępności cyfrowej WSIiZ;
- opracowaniu wytycznych w zakresie przyjmowania zgłoszeń dotyczących błędów w dostępności storn internetowych i aplikacji oraz
- zweryfikowaniu i dostosowaniu stron rekrutacji na studia do standardów wynikających z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych. Zaimplementowanie zgodności co najmniej ze standardem WCAG 2.1;
- Zweryfikowanie i dostosowanie do wymogów języka prostego i opublikowanie informacji zamieszczonych na stronie głównej uczelni oraz stronach rekrutacji na studia;
5. Technologie:
W ramach działań rozwojowych realizowanych w projekcie dot. technologii na WSIiZ zostanie zakupiona i wdrożona dedykowana dla osób ze szczególnymi potrzebami aplikacja mobilna realizująca wsparcie w zakresie wyznaczania ścieżki dotarcia od miejsca w którym się znajduje dana osoba do miejsca docelowego na terenie uczelni.
Mając na uwadze również bardzo dynamiczny rozwój innowacji technologicznych, planujemy wykorzystać również sztuczną inteligencję (AI) w procesie dostosowywania procesu kształcenia do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami tj. zakupimy 3 wtyczki do platformy Moodle, aplikację „Jasnospis”. Planujemy zakup (19 sztuk) komputerów i aplikacji z wbudowanym rozwiązaniem z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby nauczania osób ze specjalnymi potrzebami.
Dokonamy aktualizacji i opracowania 15 nowych kursów e-learnigowych dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Poprawa dostępności technologicznej pomaga przełamać bariery i tworzy bardziej inkluzywne społeczeństwo, w którym każdy ma równy dostęp do możliwości, stąd, planujemy przeprowadzenie audytu prac w systemach informatycznych pod kątem dostępności.
6. Procedury:
Wypracowane i zatwierdzone Zarządzeniem Rektora Standardy dostępności w USWPS obowiązują wszystkie osoby uczestniczące w różnych formach kształcenia i osoby pracujące. W ramach działań projektowych dokument ten zostanie poddany weryfikacji i dostosowaniu w zakresie dostosowań zrealizowanych w ramach niniejszego projektu, a także będzie poddawany cyklicznym analizom i dostosowaniu do zmieniającego się otoczenia i potrzeb.
7. Usługi wspierające edukację osób ze szczególnymi potrzebami:
W ramach zadania zaplanowano:
- Poszerzenie działalności Akademickie Centrum Rozwoju Osobistego i Wsparcia Psychologicznego o konsultacje dietetyczne dla pracowników i studentów;
- Zakup dostępu do platformy z testem MOXO, narzędziem wspomagającym diagnozę zaburzeń uwagi, w tym ADHD;
- Zakup sprzętów sportowych niezbędnych do dostosowania procesu dydaktycznego z wychowania fizycznego;
- Opracowanie systemu rocznego planowania działań i wydatków związanych ze wsparciem edukacyjnym osób ze szczególnymi potrzebami;
- Przygotowanie strony internetowej projektu;
- Zakup książkomatu, dzięki, którem osoby niepełnosprawne będą mogły samodzielnie wypożyczać i zwracać książki, co zwiększy ich niezależność i dostęp do kultury i wiedzy. To ważny krok w kierunku bardziej inkluzywnego społeczeństwa.
8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności:
W ramach zadania zaplanowano realizacje szkoleń dla kadry uczelni i przedstawicieli samorządu studenckiego i innych organizacji zrzeszających studentów, których celem jest nauczenie się właściwej komunikacji z osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności (np. wzroku, słuchu, ruchu, intelektualną). Świadomi liderzy są lepiej przygotowani do tworzenia zespołów, w których różnorodność (także ta związana z niepełnosprawnością) jest źródłem siły, a nie barierą.
W ramach zadania zaplanowano:
- „Podstawowe szkolenie świadomościowe o niepełnosprawności dla kadry uczelni wyższych”
- „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami”
- „Zaburzenia psychiczne i psychiatryczne u studentów i pracowników”
- „Obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami”
- „Dostępność cyfrowa – standard WCAG 2.1 w www, social media, aplikacje mobilne”
- „Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami a obowiązki pracodawcy wobec PFRON”
- „Szkolenia z prostego języka- Szkolenie podstawowe”
- „Szkolenia z prostego języka- Szkolenie zaawansowane”
- „Student z niepełnosprawnością – optymalizacja procesu kształcenia i budowanie długofalowej strategii działania uczelni”
- „Środowisko akademickie a student z niepełnosprawnością – bariery czy wyzwanie?”
- Rozwój kompetencji pracowników Akademickiego Centrum Rozwoju Osobistego i Psychoterapii
- Rozwój kompetencji pracowników BON
- „Sztuczna inteligencja w tworzeniu skutecznych szkoleń e-learningowych”
- „Szkolenia dla osób zajmujących się przygotowywaniem kursów elearningowych/ materiałów asynchronicznych dla studentów”
- „Szkolenia w zakresie podstawowej komunikacji w języku migowym dla pracowników Uczelni”.