Studia w pełni online lub z niemal wszystkimi zajęciami przez Internet coraz częściej reklamowane są w social mediach i pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Takie rozwiązanie nie jest zgodne z prawem (zauważyły to ostatnio nawet popularne portale, na których kandydaci na studia szukają ofert). Dlatego we WSIiZ stawiamy na zgodną z polskimi przepisami, przemyślaną i opartą na analizach innowację – MixedSystem, który łączy wygodę nauki zdalnej, z wartością bezpośredniego kontaktu z wykładowcą.
Zajęcia całkowicie online kuszą wygodą, szczególnie, gdy próbuje się łączyć naukę z pracą. Problem polega jednak na tym, że zdobywanie wyższego wykształcenia w 100 proc. przez Internet jest niezgodne z przepisami polskiego prawa a do tego ma szereg innych wad.
Aby dostrzec nielegalność takiego rozwiązania, wystarczy spojrzeć do ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”* a dokładniej do art. 67. Co więcej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wprost na swoich oficjalnych stronach komunikuje, że „kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich nie może odbywać się w całości (w 100 %) z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, tj. w całości online”.
A jak we WSIiZ podchodzimy do tego tematu? Przede wszystkim uczciwie. Innowacje w dydaktyce nie są nam obce, bo mamy już blisko 30-letnie doświadczenie w nauczaniu i wielokrotnie byliśmy prekursorami nowoczesnych rozwiązań. Zawsze są one zgodne z prawem i rzeczywiście służą polepszaniu komfortu nauki naszych studentów.
My mamy MixedSystem!
Dlatego powstał MixedSystem, czyli przemyślany system organizacji kształcenia w naszej uczelni, który jest połączeniem zajęć realizowanych zdalnie i zajęć odbywających się w salach, w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym. Wykorzystujemy zalety obu form – online i offline, tak, aby jedna i druga najlepiej służyły studentom a ich połączenie dawało najlepsze rezultaty.
Zajęcia realizowane zdalnie obejmują dwie formy: zajęcia prowadzone online w czasie rzeczywistym oraz w formie dobrze przygotowanego e-learningu do realizacji w dowolnym, dogodnym dla studenta momencie (kursy na platformie internetowej). Zajęcia online to głównie wykłady, które dodatkowo są nagrywane, a więc dają studentom możliwość ich odtworzenia, co jest dla nich przydatne podczas przygotowywania do egzaminu albo kiedy nie mogą uczestniczyć w wykładzie.
Online realizujemy też niektóre specyficzne ćwiczenia i zajęcia laboratoryjne np. takie, które opierają się o dostęp do sieci. Co ważne, także podczas zajęć w takim trybie dbamy o ich praktyczność i nastawienie na kształcenie konkretnych umiejętności. Planując zajęcia zdalne przestrzegamy prawnych wymogów określających dopuszczalny odsetek zajęć realizowanych w tej formie.
We WSIiZ, patrząc ogólnie, tylko 18 proc. zajęć jest prowadzonych online. Zgodnie z prawem, kształcenie online może obejmować do 50 proc. punktów ECTS programu nauczania, jeśli chodzi o profil praktyczny i 75 proc. punktów ECTS jeśli chodzi o profil akademicki.
Laboratoria i ćwiczenia najlepsze stacjonarnie
Zajęcia realizowane w sposób tradycyjny, w salach albo w terenie to głównie laboratoria i ćwiczenia, a więc zajęcia wymagające specjalistycznego sprzętu i oprogramowania albo rozwijające kompetencje społeczne wymagające interakcji na żywo z drugim człowiekiem. W przypadku rozwijania kompetencji interpersonalnych, tak bardzo cenionych przez pracodawców, jest oczywiste, że cyfrowe środowisko kształcenia bardzo ogranicza te możliwości, dlatego tradycyjna forma zajęć i kontakt na żywo z drugim człowiekiem jest niezbędny.
Niezwykle istotny jest też aspekt psychologiczny. Według raportu „Zdrowie psychiczne w środowisku akademickim” opracowanym na zlecenie ministerstwa, „Osoby uczestniczące wyłącznie lub w znacznej mierze w kształceniu online doświadczają osamotnienia, stresu i niezadowolenia z kształcenia ze względu na brak naturalnych interakcji społecznych i wysoką zależność efektów uczenia od kompetencji samych studentów do samoregulacji uczenia się.”
Takie podejście do kształcenia ma istotne zalety:
- zapewnia wysoką jakość i praktyczny charakter kształcenia – wiemy, jakie kompetencje ma nabyć student i świadomie planujemy kształtowanie ich;
- pozwala na elastyczność studiowania – pewna część zajęć, w liczbie zgodnej z prawem, jest realizowana w sposób zdalny, co ułatwia studentom pogodzenie studiowania z pracą, bo znaczna część naszych studentów pracuje;
- zapewnia warunki dla dobrostanu psychicznego – to możliwość rozwijania kontaktów międzyludzkich i cennych umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, empatia, współdziałanie z innymi, radzenie sobie z różnorodnymi osobowościami i rozumienie perspektywy innych.
*Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.