Edyta Musiał, studentka II roku Projektowania Graficznego zajęła II miejsce w NASA SPACE APPS CHALLENGE RZESZÓW 2023. Stworzyła grę edukacyjną Aquanomy. Przez 2 dni niespełna 100 uczestników tworzyło innowacyjne projekty w odpowiedzi na wyzwania postawione przez NASA. Spośród 26 zespołów jury wyłoniło autorów najciekawszych rozwiązań.
I miejsce ( nagroda 15 000 zł) i 1. wyróżnienie za najlepszy zespół uczniowski zdobył team Interceptor za projekt innowacyjnej aplikacji, która umożliwia obejrzenie sondy i/lub satelity w modelu 3D, korzystając z technologii AR i VR. W naszej aplikacji zawarliśmy także podstawowe informacje o danej misji. Dzięki temu idealnie nadaje się do nauki w ciekawy i przystępny sposób. Prezentuje również sondy w interesujący, graficznie sposób – mówią Dominik Zwoliński, Adrian Panek i Kacper Rzegocki z Zespołu Szkół nr 2 w Łańcucie.
II miejsce (nagroda 10 000 zł) oraz 1. wyróżnienie dla zespołu studenckiego, a także nominację do nagrody globalnej zdobył jednoosobowy team CinnamonStar. Edyta Musiał, jak mówi o sobie: ambitna, kochająca robić coś z niczego studentka Projektowania Graficznego WSIiZ w Rzeszowie, stworzyła grę edukacyjną Aquanomy.
Aquanomy łączy w sobie edukację na temat zjawisk klimatycznych oraz daje możliwość eksplorowania różnych rozwiązań na pozyskiwanie energii oraz wody zdatnej do picia. To w jaki sposób wybrana społeczność poradzi sobie z problemami pozyskania podstawowych zasobów jest decyzją gracza. Bierze on pod uwagę rozmaite czynniki, takie jak: położenie geograficzne regionu, którym zarządza, predyspozycje położenia względem możliwości budowy różnych infrastruktur energii odnawialnej oraz w jakim stopniu będą one zaspokajały potrzeby mieszkańców – tłumaczy Edyta Musiał. Gracz zmaga się z wydarzeniami związanymi ze zmianami klimatycznymi, które utrudniają mu utrzymanie równowagi zasobów i ich produkcji do zapotrzebowania ludności. Chcąc wzbogacić swoje produkcje może inwestować w energię słoneczną, wodną, wiatrową lub kopalnianą. By zaradzić negatywnym skutkom wydarzeń globalnych i lokalnych inwestuje w różnorodne infrastruktury takie jak: wały przeciwpowodziowe, zbiorniki retencyjne, recykling wody szarej oraz wiele innych zasobów – dodaje Edyta.
Ogromnie się cieszymy, że nasza Studentka odniosła sukces w tym maratonie kreatywności. Przedsięwzięcia tego typu to z jednej strony ogromne wyzwanie dla młodych ludzi, ale także miejsce do pokazania i sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności, do poznania innych pełnych pomysłów osób i pracy z mentorami – specjalistami i praktykami biznesu. Cieszę się, że nasi studenci biorą udział w tego typu przedsięwzięciach i udowadniają, że warto inwestować w swój rozwój nieustannie – mówi dr Barbara Przywara, Prorektorka ds. Nauczania we WSIiZ.
III miejsce ( nagroda 5 000 zł) i 2. wyróżnienie dla zespołu uczniowskiego oraz nominację do nagrody globalnej zdobył zespół MCX Studio. Maciej Wróbel, Radosław Sowa, Kacper Sroczyk, Kacper Pliś i Krzysztof Krówka z ZST Leżajsk opracowali grę strategiczną.
Nominację do nagrody globalnej zdobył również team Fire 5składający się z uczniów ZSE w Rzeszowie i I LO w Łańcucie.
Drugą studencką nominację do NASA zdobył team 3DEX-POL z Politechniki Rzeszowskiej.
W tym roku NASA postawiła przed uczestnikami wiele niezwykłych wyzwań kreatywnych, artystycznych, gamingowych, wykorzystujących sztuczną inteligencję, multimedialnych, a także związanych z ekologią.
Młodzi kreatorzy przez dwa dni swojej pracy mogli liczyć na wsparcie mentorów w składzie: Michał Borkowski (Ekspert od rozwiązań IT, Xebia), Mateusz Olszewski (Lider zespołu Science w sekcji łazika marsjańskiego w AGH Space Systems), Marcin Kapusta (Polska Organizacja Wsparcia Biznesu), Krzysztof Stańko (Pełnomocnik Prezydenta Miasta Rzeszowa ds. Innowacji i Rozwoju), Łukasz Dziągwa (Urząd Miasta Rzeszowa), Nikita Gostiev (IT Technology Cluster), Mykhailo Pavlov (IT Technology Cluster), Łukasz Szubart (Prototypista UX designer, PCI), Rafał Fuksa (Specjalista ds. druku 3D i szybkiego prototypowania PCI), Dawid Wojciechowski (Technik elektronik PCI), Kamil Koszela (Technik mechanik PCI).
O godz. 16.00 wszystkie projekty zostały przesłane do oceny lokalnej przez jurorów w składzie: Maja Wasilewska (Ekspert Departamentu Rozwoju Innowacji PARP), Tomasz Skoczylas (Dyrektor Centrum Innowacji Miejskich UrbanLab Rzeszów) oraz Radosław Krajewski (Specjalista ds. Rozwoju Technologii w PCI). Po 18.00 ogłoszone zostały wyniki.
To już trzecia edycja NASA Space Apps Challenge organizowana w Rzeszowie przez Podkarpackie Centrum Innowacji.