Studenci WSIiZ po raz kolejny wzięli udział w projekcie „Most między kulturami”. W ramach inicjatywy, prowadzonej w 18 grupach lektoratowych, odbyły się specjalne zajęcia z udziałem studentów zagranicznych. Spotkania miały na celu, nie tylko rozwijanie kompetencji językowych, ale także budowanie postaw otwartości, wzajemnego zrozumienia i współpracy w różnorodnym kulturowo środowisku akademickim.
– To wyjątkowy projekt, który łączy praktykę językową z realnym doświadczeniem międzykulturowym. Studenci uczą się nie tylko angielskiego, ale też empatii, uważności i gotowości do dialogu – mówi dr Paula Wieczorek, koordynatorka inicjatywy i Prodziekan Kolegium Komunikacji Społecznej i Mediów.
Zajęcia miały formułę warsztatową i odbywały się w języku angielskim. Studenci polskojęzyczni przygotowywali w grupach krótkie prezentacje o polskiej kulturze – dotyczące muzyki, jedzenia, świąt czy systemu edukacji – i przedstawiali je kolegom z innych krajów. Spotkania prowadzone były przez trójkę zaangażowanych studentów zagranicznych kierunku Praca socjalna: Donalda Matsheze, Isaaca Mhakę i Fay Kay, którzy z entuzjazmem moderowali dyskusje i dzielili się swoimi doświadczeniami kulturowymi.
– Czułam, że studenci mnie słuchają i są szczerze ciekawi mojego punktu widzenia. Dla mnie to była także okazja, by nauczyć się czegoś o Polsce, o tym, jak się tu świętuje i spędza czas – podkreśla Fay Kay, studentka prowadząca zajęcia.
Z perspektywy studentów polskojęzycznych projekt okazał się świetną okazją do sprawdzenia swoich umiejętności językowych w praktyce, poznania nowych perspektyw oraz urozmaicenia tradycyjnych zajęć.
– Dzięki tym spotkaniom mogliśmy mówić po angielsku w sposób naturalny, bez presji. To była wartościowa wymiana, można było dowiedzieć się czegoś o innych, ale też spojrzeć na własną kulturę z innej strony – mówi jedna z uczestniczek, studentka II roku grafiki.
Projekt pozwolił studentom doskonalić kompetencje językowe w praktycznym kontekście, przełamywać bariery komunikacyjne i uczyć się funkcjonowania w środowisku wielojęzycznym. Ale to nie tylko spotkanie z językiem – to również przygotowanie do rynku pracy, który coraz częściej wymaga otwartości, komunikatywności i elastyczności kulturowej.
– To świetny sposób, by przygotować studentów do pracy w międzynarodowym biznesie i sektorze zarządzania. Uczą się komunikować z osobami z różnych kręgów kulturowych i rozumieć globalne konteksty – mówi dr Wieczorek.
Nie bez znaczenia był również aspekt integracyjny. Spotkania sprzyjały budowaniu relacji między studentami z różnych krajów i środowisk. Jak zauważają prowadzący, wielu uczestników zadawało pytania, dzieliło się spostrzeżeniami, a rozmowy kontynuowane były nawet po zakończeniu zajęć.
– Widać było, że studenci czują się coraz pewniej. Przestają się bać mówić po angielsku, chętniej angażują się w rozmowy, a co najważniejsze naprawdę słuchają się nawzajem – dodaje mgr Joanna Urbanik, jedna z lektorek prowadzących zajęcia.
Projekt „Most między kulturami” będzie kontynuowany w kolejnych semestrach. Jego formuła – oparta na bezpośrednim kontakcie i dialogu – pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi w rozwijaniu praktycznych umiejętności językowych i miękkich, tak potrzebnych we współczesnym świecie.