W dniach 8-9 grudnia 2018 r. Koło Naukowe Fotografii im. Gustava Metzgera zorganizowało wyjazd do Lublina na warsztaty w Galerii Labirynt, jednej z najciekawszych niekomercyjnych galerii sztuki współczesnej w Polsce.
Pierwszego dnia uczestnicy pracowali nad tematyką sztuki krytycznej, koncentrując się na kwestii wolności artystycznej w społeczeństwie demokratycznym. Celem warsztatów było otwarcie studentów na odbiór sztuki i budowanie twórczych oraz krytycznych postaw.
Drugiego dnia warsztaty odbyły się w przestrzeni wystawy Six Memos – opierającej się na koncepcji sześciu pojęć, które mają pomóc w zrozumieniu procesu nieustannej transformacji współczesnego świata. Studenci mieli okazję zaobserwować ekspozycję artystyczną zrealizowaną na najwyższym poziomie, gromadząc doświadczenia, które pomogą stworzyć wystawę prac Koła, planowaną na wiosnę 2019 r. w IQ Clubie.
Ponadto ćwiczenia objęły tematykę wystawy „Dotknij tego, co widzę” – opartej na półrocznym cyklu eksperymentalnych warsztatów, w których udział wzięły osoby dorosłe i młodzież z niepełnosprawnościami wzroku oraz lubelscy fotografowie i fotografki. Studenci WSIiZ rozwijali swoją kreatywność, poznawali możliwości korzystania z materiałów tyflograficznych (grafika wypukła) oraz zwrócili uwagę na różnego rodzaju percepcje języka wizualnego.
Poza warsztatami w Galerii Labirynt członkowie Koła odwiedzili Warsztat fotograficzny, dowiadując się jak wyglądało i funkcjonowało dawne atelier fotograficzne oraz na czym polegała praca fotografa i laboranta przełomu XIX i XX wieku.
Lokalizacja Warsztatu fotograficznego jest na wskroś symboliczna, gdyż znajduje się w Zaułku Hartwigów, nazwą bezpośrednio nawiązując do nazwiska rodziny, z której wywodził się jeden z najwybitniejszych polskich fotografików XX wieku – Edward Hartwig. Co ciekawe, oprowadzającym był Roman Krawczenko – uchodźca z Ukrainy, któremu po wydarzeniach na majdanie grożono śmiercią, przez co musiał opuścić kraj. Pan Krawczenko jest artystą tworzącym fotografie techniką ambrotypii. Odtwarzając tę XIX-wieczną technikę, jest jednym z nielicznych artystów w Polsce używających tej unikalnej technologii tworzenia fotografii na szkle.
Plan wycieczki nie pominął oczywiście wizyty w Zamku Królewskim. Studenci zwiedzili jego wnętrza wraz z Galerią Malarstwa Polskiego XVII-XIX wieku oraz z prezentacją działań artystycznych Tadeusza Mysłowskiego, które odwołują się do tradycji abstrakcji geometrycznej – wschodnioeuropejskiego konstruktywizmu oraz amerykańskiego minimal artu.
Z okazji 600-lecia fresków Kaplicy Trójcy Świętej przy Zamku, Muzeum Lubelskie zorganizowało konkurs fotograficzny „Moja Kaplica Trójcy Świętej” – na najlepsze zdjęcia kaplicy, w którym wzięli udział także nasi studenci.
Autor tekstu i zdjęć: Dominika Piętak