Nowoczesność, technologia i edukacja na najwyższym poziomie – tak w skrócie można opisać otwarte wczoraj w Kielnarowej Centrum Symulacji Medycznej im. dr. Ryszarda Palczaka przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. To przełomowe przedsięwzięcie nie tylko podnosi standard kształcenia przyszłych pracowników ochrony zdrowia, ale także stawia uczelnię wysoko wśród instytucji oferujących innowacyjne metody nauczania medycyny w Polsce.

Wspomnienia i przecięcie czerwonej wstęgi 

Gości zgromadzonych na otwarciu Centrum Symulacji Medycznej (CSM) im. dra n.med. Ryszarda Palczaka w Kielnarowej przywitali Dziekan Kolegium Medycznego dr hab. n. farm. Katarzyna Gaweł-Bęben, prof. WSIiZ, oraz dr Wergiliusz Gołąbek, Wiceprezydent WSIiZ. Uroczystości towarzyszyło wiele uśmiechów i wzruszeń podczas wspomnień o doktorze Palczaku, który głęboko zapisał się w pamięci wielu osób, szczególnie pacjentek. Działalność naukowa doktora koncentrowała się głównie na onkologii ginekologicznej. W roku 2002 związał się w Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, gdzie odegrał kluczową rolę tworząc fundamenty pod rozwój kształcenia medycznego we WSIiZ. Doktor Palczak uwielbiał uczyć, to była jego pasja i misja, studenci byli dla niego bardzo ważni. Był nie tylko znakomitym lekarzem i wykładowcą, ale przede wszystkim wspaniałym człowiekiem, przyciągał do siebie ludzi swoją serdecznością i mądrością. Aktywny zawodowo pozostał do ostatnich dni swojego życia.

Tablicę Centrum Symulacji Medycznej (CSM) im. dra n.med. Ryszarda Palczaka odsłonili jego dwaj synowie, wnuczka i synowa oraz Rektor WSIiZ.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować za uhonorowanie pracy naszego taty poprzez nadanie jego imienia Centrum Symulacji Medycznej. To dla naszej rodziny ogromny zaszczyt i wzruszające wyróżnienie. Tata zawsze z wielkim oddaniem i pasją poświęcał się w medycynie, w kształceniu lekarzy, jak i w pracy edukacyjnej i organizacyjnej w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania. Piękną i największą jego spuścizną są zaś tysiące kobiet, którym uratował życie przez dziesiątki lat pracy ginekologiczno-onkologicznej. Gdy już nie medycynie i leczeniu, ale właśnie uczelni i studentom w głównej mierze poświęcał swój czas, dowiedziałem się, że został bardzo dobrze oceniony przez studentów właśnie. Gdy go o to zapytałem, z właściwym sobie szelmowskim błyskiem w oku powiedział, że ta ankieta była jeszcze przed egzaminami. Gdy odszedł, podczas uroczystości pogrzebowej, zobaczyłem bardzo wielu młodych ludzi. Myślę, że to nie byli tylko ci, którzy zdali za pierwszym podejściem. Dzisiaj z prawdziwą wdzięcznością i ogromną radością uczestniczymy w tej uroczystości, ciesząc się, iż państwo i władze uczelni tak doceniliście pracę i zaangażowanie taty w życie akademickie. Cieszymy się i jesteśmy wdzięczni, że tak uhonorowano tego skromnego człowieka, jakim był doktor Palczak – tak swojego tatę wspomniał Michał Palczak.

Po odsłonięciu tablicy i wspomnieniach przeszedł czas na zwiedzenie Centrum Symulacji Medycznej.

Centrum Symulacji Medycznej (CSM) przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zostało utworzone z inicjatywy władz uczelni jako odpowiedź na rosnące wymagania współczesnej edukacji medycznej oraz konieczność dostosowania się do nowych standardów kształcenia. Pomysł stworzenia CSM zrodził się z potrzeby zapewnienia studentom możliwości nauki na jeszcze wyższym poziomie – z wykorzystaniem najnowszych technologii i w środowisku maksymalnie zbliżonym do realiów pracy klinicznej – powiedział Rektor dr hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ.

Otwarcie Centrum stanowi istotny krok w rozwoju kształcenia studentów kierunków medycznych, umożliwiając naukę z wykorzystaniem nowoczesnych metod i technologii. Symulacja medyczna pozwala na zdobywanie praktycznego doświadczenia w warunkach odzwierciedlających realia pracy klinicznej, jednocześnie zapewniając pełne bezpieczeństwo i eliminując ryzyko dla pacjentów. Takie rozwiązania podnoszą zarówno jakość, jak i etykę procesu nauczania.

Trzy poziomy zaawansowania symulacji

Centrum Symulacji Medycznej przy WSIiZ oferuje trzy poziomy zaawansowania symulacji:

  • sale niskiej wierności – wyposażone w trenażery, pozwalają ćwiczyć podstawowe umiejętności, takie jak wkłucia, badania fizykalne czy techniki ratunkowe.
  • sale pośredniej wierności – w których studenci uczestniczą w złożonych scenariuszach klinicznych, ucząc się algorytmów postępowania oraz pracy zespołowej.
  • sale wysokiej wierności – wyposażone w zaawansowane symulatory pacjentów, które reagują na podane leki, zmieniają parametry życiowe, wydają odgłosy, a także symulują różnorodne stany nagłe. To w pełni immersyjne środowisko nauki, maksymalnie odwzorowujące warunki szpitalne.

W procesie kształcenia wykorzystujemy również pacjentów symulowanych oraz standaryzowanych, co pozwala na jak najwierniejsze odtworzenie rzeczywistej relacji pacjent–zespół medyczny. Integralną częścią każdej sesji symulacyjnej są specjalnie przygotowane sale prebriefingu i debriefingu. Prebriefing to moment wprowadzenia studentów w scenariusz i ustalenia zasad współpracy, natomiast debriefing to niezwykle ważna faza podsumowania całej symulacji – moment refleksji, analizy działań, omówienia decyzji i emocji uczestników. To właśnie podczas debriefingu następuje najgłębsze przyswajanie wiedzy – dzięki spokojnej, merytorycznej rozmowie uczestnicy rozumieją, co zrobili dobrze, a co można było wykonać inaczej. Jest to kluczowy element procesu uczenia się poprzez doświadczenie – mówi Karolina Kuśnierz, Kierownik Centrum Symulacji Medycznej.

Co więcej, nasi studenci uczą się także pracy zespołowej, komunikacji z pacjentem, zarządzania stresem i podejmowania decyzji pod presją czasu – czyli wszystkiego, co czeka ich w prawdziwej praktyce klinicznej. Dzięki symulacji medycznej nie tylko uczymy skuteczniej – ale uczymy bezpieczniej, etyczniej i bardziej kompleksowo – dodaje.

Centrum zostało wyposażone w nowoczesny sprzęt medyczny i symulacyjny najwyższej klasy – m.in. fantomy i symulatory pacjentów dorosłych, dzieci oraz noworodków, sprzęt do monitorowania funkcji życiowych, aparaturę ratowniczą i diagnostyczną, stanowiska do resuscytacji, a także sale dydaktyczne z pełnym zapleczem audio-wideo umożliwiającym rejestrację i analizę przebiegu symulacji.

Projekt został sfinansowany ze środków własnych uczelni oraz funduszy zewnętrznych, w ramach projektu „Kadry dla Regionu”.

Centrum Symulacji Medycznej będzie służyć przede wszystkim studentom kierunków medycznych WSIiZ, jednak jego potencjał umożliwia również organizację szkoleń i warsztatów dla przedstawicieli sektora ochrony zdrowia z całego regionu. Tym samym CSM stanie się nie tylko przestrzenią dydaktyczną, ale również ważnym ośrodkiem doskonalenia zawodowego i współpracy środowiska medycznego.