Czy można w 45 minut przenieść się na drugi koniec świata, poznać inny język, tradycje i sposób życia? Tak – jeśli jest się uczestnikiem zajęć w ramach projektu Adaptacja Kulturowa Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania!

W marcu i kwietniu 2025 roku w Zespole Szkół nr 3 w Rzeszowie odbył się cykl zajęć, które na długo pozostaną w pamięci zarówno uczniów, jak i prowadzących. W klasach o profilach technik reklamy, technik eksploatacji portów i terminali oraz technik analityk zagościli studenci naszej uczelni – Isaac Mhaka, Nashe Mukechi (Social Work) oraz Brendan Gobru (Computer Science) – aby opowiedzieć o kraju swojego pochodzenia: Zimbabwe.

Zimbabwe oczami studentów. Języki, rytmy i codzienność

Podczas zajęć uczniowie mieli okazję poznać wielokulturowe oblicze Zimbabwe – kraju o aż 16 językach urzędowych, bogatej tradycji muzycznej i wyjątkowej różnorodności krajobrazów. Studenci mówili o codziennym życiu, rodzinnych zwyczajach, jedzeniu (nie zabrakło ciekawostek o sadza – daniu narodowym z mąki kukurydzianej), świętach, tańcach i relacjach społecznych. Wszystko to przedstawione było w interaktywny i przystępny sposób, z pasją i humorem.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach – nie tylko słuchali, ale i pytali, dyskutowali, dzielili się wiedzą o polskiej historii i kulturze, opowiadali o symbolice flagi, odzyskaniu niepodległości, polskiej muzycejęzyku. Dzięki temu spotkanie zamieniło się w prawdziwy dialog międzykulturowy – równoprawny, autentyczny i pełen wzajemnej ciekawości.

„Zajęcia w ramach Adaptacji Kulturowej to nie tylko spotkanie z inną kulturą – to przede wszystkim ćwiczenie empatii, otwartości i umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim. Takie doświadczenia przełamują stereotypy, budują wzajemny szacunek i pokazują, że różnorodność może inspirować” – mówi dr Paula Wieczorek..

Edukacja przez doświadczenie. Język angielski w praktyce

Zajęcia były prowadzone w języku angielskim, co pozwoliło uczniom przełamać barierę językową i rozwinąć umiejętności komunikacyjne w naturalny sposób. Taka forma nauki – poprzez autentyczny kontakt z osobą z innego kraju – jest znacznie skuteczniejsza niż tradycyjne lekcje. Uczniowie mogli zadawać pytania, ćwiczyć mówienie i rozumienie ze słuchu, a jednocześnie poszerzać horyzonty kulturowe.

Zachwycała otwartość i entuzjazm uczniów, którzy z chęcią podchodzili do prowadzących, nawiązywali rozmowy i robili sobie wspólne zdjęcia – pokazując, że młodzież chce poznawać świat, gdy tylko da się jej taką możliwość.

 O projekcie Adaptacja Kulturowa

Projekt Adaptacja Kulturowa to inicjatywa WSIiZ, której celem jest:

  • budowanie świadomości międzykulturowej,
  • wzmacnianie kompetencji językowych,
  • przełamywanie stereotypów i uprzedzeń,
  • inspirowanie młodzieży do otwartości i współpracy.

W zajęciach uczestniczą studenci z różnych krajów, m.in. Zimbabwe, Rwandy, Indii i Iranu, którzy odwiedzają szkoły średnie w regionie i opowiadają o swoich krajach. Każde spotkanie składa się z prezentacji oraz sesji Q&A i trwa 45 minut.

👉 Więcej o projekcie: https://wsiz.edu.pl/dla-otoczenia/adaptacja-kulturowa/

Zostań częścią projektu!

Jeśli reprezentujesz szkołę średnią i chcesz, aby Twoi uczniowie również wzięli udział w zajęciach Adaptacji Kulturowej, skontaktuj się z nami!

Te spotkania to coś więcej niż lekcja – to inspirujące doświadczenie, które zostaje w pamięci i kształtuje postawy młodych ludzi. Dzięki nim uczniowie widzą, że różnorodność nie dzieli – ona wzbogaca.