Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie zaprasza nauczycieli z całej Polski na szkolenia online z zakresu edukacji medialnej. Zajęcia są bezpłatne i kończą się uzyskaniem certyfikatu uczestnictwa.

Szkolenia obejmują trzy bloki tematyczne, które odbędą się w marcu, kwietniu i maju 2022 roku. Jeden uczestnik może skorzystać z jednego wybranego przez siebie dwudniowego modułu: 

  • Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi w mediach: 19-20 marca 2022 r.  
  • Krytyczni odbiorcy mediów: 23-24 kwietnia 2022 r.  
  • Kreatywni twórcy mediów: 14-15 maja 2022 r. 

Łącznie przeszkolonych zostanie 60 nauczycieli. Szkolenia poprowadzą medioznawcy z WSIiZ, która od lat kształci studentów na kierunkach medialnych: Dziennikarstwie i komunikacji społecznej, Grafice komputerowej i produkcji oraz Komunikacji cyfrowej. Oprócz szkoleń zespół projektowy opracował m.in. rekomendacje dla polskiego Ministerstwa Edukacji i Nauki dotyczące wdrażania edukacji medialnej w programy szkolne. Obecnie nie ma osobnego przedmiotu z tego zakresu, a treści związane z korzystaniem z mediów są rozproszone. Szybko zmieniająca się rzeczywistość medialna weryfikuje też przydatność realizacji niektórych zagadnień – widzą to dydaktycy zajmujący się z pracą ze studentami różnych kierunków. Tym ostatnim brakuje głównie umiejętności miękkich związanych z odbiorem treści w sieci.

Już teraz wiadomo, że najważniejsze są dla dzieci i młodzieży kwestie związane z weryfikacją i bezpieczeństwem informacji, oceną wiarygodności źródeł, konieczność ochrony danych osobowych i umiejętność zachowania higieny cyfrowej – mówi dr Małgorzata Gosek, autorka badań z zakresu kształcenia kompetencji medialnych.  Nowinki techniczne i obsługa urządzeń są mniejszym problemem, jako że młodzi ludzie wychowują się w otoczeniu technologii, jest ona dla nich naturalna i łatwo się jej uczą. 

Jak podkreśla dr Gosek, w nauczaniu ważna jest diagnoza kompetencji, aby mieć świadomość obszarów, gdzie uczniowie mają braki. Aby wspomóc nauczycieli w Polsce w diagnozowaniu poziomu kompetencji, badacze z WSIiZ stworzyli narzędzia diagnostyczne w postaci kwestionariuszy z kluczem – dla klas starszych. Dla najmłodszych opracowano grę planszową pod nazwą „Medialna podróż”. Gra, podobnie jak kwestionariusze, będzie dostępna za darmo do ściągnięcia ze strony internetowej, do samodzielnego wydrukowania w warunkach szkolnych. 

Badacze z WSIiZ na tym jednak nie kończą – choć projekt przewidziany jest do realizacji do końca czerwca br., planują dalsze prace naukowe w zakresie badania kompetencji medialnych oraz edukacji medialnej.

Szkolenia organizowane są przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie w ramach projektu „Kompetencje medialne uczniów i nauczycieli kluczem do edukacji w społeczeństwie zmediatyzowanym” realizowanego dzięki wsparciu finansowemu Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG w partnerstwie z Norwegian University of Science and Technology w Trondheim. 

O przyjęciu na szkolenie decyduje kolejność zgłoszeń oraz spełnienie wymogów rekrutacyjnych, określonych w regulaminie rekrutacji na szkolenia. Głównym warunkiem udziału w szkoleniach jest zatrudnienie w szkole oraz poprawne wypełnienie formularza rekrutacyjnego, który znajduje się TUTAJ. Warunkiem uzyskania certyfikatu jest udział we wszystkich zajęciach w ramach wybranego modułu. Dodatkowe informacje o warsztatach można uzyskać mailowo: szkolenia.wsiz@gmail.com.