Pracownicy Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wzięli udział w VII Kongresie Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, który odbył się w dniach 22-24 września 2025 roku w Katowicach. Tegorocznym motywem był „Człowiek w centrum współczesnej transformacji medialnej”.
Kongres Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej to najważniejsze wydarzenie polskiego środowiska medioznawczego, które z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. W swojej idei łączy integrację polskich badaczy mediów, wymianę doświadczeń pomiędzy naukowcami ze wzmacnianiem pozycji nauki o komunikacji społecznej i mediach.
W wydarzeniu udział wzięło 369 prelegentów w 47 panelach, a obradom towarzyszyły dwie sesje specjalne poświęcone polityce cyfrowej z udziałem światowej sławy badaczy – prof. Rachel Gibson z University of Manchester oraz prof. Claesa De Vreese z University of Amsterdam.
Podczas trzydniowych obrad skupiono się na analizie przemian komunikacji medialnej, wyzwaniach związanych z cyfryzacją oraz wpływie sztucznej inteligencji na kulturę i społeczeństwo.
Wystąpienia badaczy ze WSIiZ
WSIiZ reprezentowali badacze i wykładowcy z Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej. Każda osoba miała indywidualne wystąpienie:
- Dr. hab. Andrzej Adamski, Prof. WSIiZ – „Sacrum w kodzie: Transformacja doświadczenia religijnego poprzez interfejsy cyfrowe i systemy AI w erze postcyfrowej” w panelu Komunikacja robotyczna z perspektywy antropocentryzmu.
- Dr hab. Marcin Szewczyk, Prof. WSIiZ w panelu Komunikacja robotyczna z perspektywy antropocentryzmu, wygłosił referat na podstawie badania opracowanego z Marcinem Balonem – „LLM jako mediator: jak SI może wspierać komunikację, pomagać w dyfuzji nastrojów i łagodzeniu sporów w firmie przy użyciu technik psychologicznych”
- Dr Iwona Leonowicz-Bukała – „Grozi, boli, nie musi być przeszkodą? Polscy dziennikarze o cukrzycy na łamach mediów online”, której badanie zreferowała mgr Karolina Góraj w panelu Ciało, płeć, zdrowie i narracje bio-społeczne
- Dr Gabriela Piechnik-Czyż – „Wygenerowane pokolenia – generacje w wizualnej narracji sztucznej inteligencji” w panelu Media i zmiany pokoleniowe
- Dr Magdalena Bednarska – „Deaf Not Stupid. Analiza framingowa publikacji o Głuchych (i głuchych) w polskich mediach internetowych” w panelu Media a tożsamość, różnorodność i inkluzywność.