Projekt SPM² – Sustainable Project Management Education and Training jest innowacyjną inicjatywą, która ma na celu transformację edukacji w zakresie zarządzania projektami w Europie. Jego głównym celem jest integracja zasad zrównoważonego rozwoju z szeroko stosowaną metodologią zarządzania projektami PM², opracowaną przez Komisję Europejską. Dzięki temu projekt ma nie tylko edukować przyszłych liderów projektów, ale również wyposażyć ich w umiejętności, które są niezbędne do skutecznego prowadzenia projektów w duchu Zielonego Ładu Unii Europejskiej oraz Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

SPM² jest projektem realizowanym w ramach programu Erasmus+ (Erasmus Strategic Partnership for Higher Education) i współfinansowanym przez Unię Europejską. Jego realizacja potrwa od 1 września 2024 roku do 31 sierpnia 2026 roku. Partnerami w projekcie są prestiżowe uczelnie i organizacje z całej Europy, w tym Uniwersytet w Nowym Sadzie (Serbia), Uniwersytet w Tesalii (Grecja), Europejska Akademia (Łotwa), Advise Institute (Serbia), PM² Alliance (Belgia) oraz Scientific Events – PM² Center (Grecja).

Projekt ma na celu stworzenie kompleksowego przewodnika oraz cyfrowego centrum zasobów edukacyjnych dla zarządzania projektami w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Kluczowymi rezultatami projektu będą:

  • Opracowanie standardowego programu nauczania dla edukacji w zakresie zrównoważonego zarządzania projektami, który będzie zgodny z potrzebami branży oraz międzynarodowymi standardami.
  • Utworzenie elastycznego systemu mikro-kwalifikacji – modułowych certyfikatów, które umożliwią profesjonalistom zdobywanie uznawanych na rynku umiejętności związanych z zrównoważonym zarządzaniem projektami.
  • Zatwierdzenie i certyfikacja metodyki SPM² przez odpowiednie organizacje certyfikujące, w tym ośrodki szkoleniowe oraz instytucje akredytujące.

W ramach projektu planujemy:

  1. Przeprowadzenie dokładnych konsultacji ze stakeholderami –  zbieranie informacji od środowisk akademickich, zawodowych i przemysłowych, które pozwolą opracować SPM² Guide, zawierający kluczowe informacje, narzędzia, szablony i studia przypadków dotyczące zrównoważonego zarządzania projektami.
  2. Opracowanie i testowanie programu nauczania – stworzenie znormalizowanego curriculum, które będzie obejmować wszystkie aspekty zrównoważonego zarządzania projektami. Program ten będzie wykorzystywany zarówno przez uczelnie wyższe, jak i przez centra kształcenia zawodowego (VET).
  3. Wdrożenie systemu mikro-kwalifikacji – opracowanie ram mikro-kwalifikacji dla osób pracujących w branży zarządzania projektami. Modułowe certyfikaty będą pomagały specjalistom w dalszym rozwoju zawodowym i zwiększeniu ich kompetencji w obszarze zrównoważonego zarządzania.
  4. Angażowanie certyfikujących i akredytujących organizacji – współpraca z ciałami certyfikującymi i akredytującymi w celu stworzenia procedur zapewniających, że metoda SPM² będzie odpowiednio oceniana, certyfikowana i uznawana na całym świecie. 

Jakie będą rezultaty projektu?

Po zakończeniu realizacji projektu SPM², jego wyniki będą miały szerokie zastosowanie w edukacji i praktyce zawodowej, w tym:

  • Przewodnik SPM² i Cyfrowe Centrum Zasobów – dostępne dla wszystkich zainteresowanych, zawierające narzędzia, szablony oraz case studies dotyczące zrównoważonego zarządzania projektami, wspierające zarówno naukę, jak i praktykę.
  • Standardowy program nauczania i profil zawodowy – dla przyszłych liderów projektów, który podniesie jakość i spójność szkoleń w zakresie zrównoważonego zarządzania projektami w całej Europie.
  • Modułowy system mikro-kwalifikacji – umożliwiający zdobycie uznawanych certyfikatów w zakresie zrównoważonego zarządzania projektami, pomagający profesjonalistom w rozwoju kariery i zdobywaniu nowych kompetencji.
  • Certyfikacja i uznanie metodologii SPM² – poprzez uzyskanie certyfikacji ISO 17024, projekt zapewni, że metodyka SPM² będzie uznawana i ceniona na rynku międzynarodowym.

Data realizacji projektu: 01.09.2024 - 31.08.2026

Program z którego finansowany jest projekt: Erasmus+, Erasmus Strategic Partnership for Higher Education

OPIS PROJEKTU