Lic. Michał Mryczko

Student I roku studiów magisterskich na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna ze specjalnością Grafika komputerowa w mediach. Rzecznik prasowy Stali Rzeszów S.A. i redaktor oraz młodszy specjalista ds. marketingu w FIBRAIN. Wcześniej m.in. redaktor i komentator w Biurze Prasowym Stali Rzeszów, dziennikarz sportowy w lokalnych mediach oraz dziennikarz studenckiego portalu intro.media. Interesuje się sportem oraz muzyką.

Po co klubom sportowym media społecznościowe?

Media społecznościowe stały się na przestrzeni ostatnich lat podstawowym kanałem komunikacji. Wobec powszechności i popularności tych portali, ich używanie gwarantuje firmom czy instytucjom bezpośrednie dotarcie do odpowiedniego użytkownika. Nie inaczej jest w przypadku klubów sportowych, które wykorzystują social media do komunikacji z kibicami – specyficzną grupą odbiorców, będącą tak rodziną, klientami, jak i motywatorami działań promocyjnych.

Zyskiwanie kibiców i sponsorów przez promowanie marki

Komunikacja klubów sportowych przez social media jest jednym z narzędzi promocyjnych wyróżnionych w marketingu organizacji sportowych. Głównym celem marketingu sportu stosowanego przez kluby sportowe czy związki jest zyskiwanie sponsorów i widzów. Zdecydowanie niezbędne do odniesienia sukcesu na tym polu jest odpowiednie kreowanie marki klubu – wartości i atrybutów, które pozwolą bezbłędnie odbierać dany klub sportowy przez otoczenie. Na markę klubu składają się m.in. takie elementy jak:

  • symbole (barwy klubu, herb, zawodnicy klubu)
  • historia (osiągnięcia i tradycje);
  • rytuały (np. przyśpiewki stadionowe lub hymny klubowe)
  • poczucie przynależności (m.in. ten sam ubiór czy wspólne wspieranie ulubionego zespołu na trybunach).

Mocna marka pozwala w sporcie na przyciągnięcie kibiców i sponsorów oraz poszerzenie obszaru działalności poza tradycyjne stadiony czy hale. Jednocześnie budzi silne emocje, dlatego jest podstawą identyfikacji z klubem, zawodnikami czy społecznością skupioną wokół niego.

Social media to nie tylko Facebook i Instagram

Wbrew pozorom, w świecie sportu to nie Facebook jest głównym graczem na rynku mediów społecznościowych. Ważniejszym kanałem dotarcia, dzięki swojej szybkości i prostocie, staje się Twitter. Strona spod znaku ćwierkającego ptaszka gromadzi coraz większe rzesze fanów danych klubów sportowych, bo pozwala na łatwiejszy i bardziej bezpośredni kontakt z ukochanym klubem. W odróżnieniu od Facebooka, który jest ostatnio przede wszystkim medium informacyjnym, Twitter nie tylko przekazuje wieści od klubu, ale także daje możliwość na szybką i bezpośrednią interakcję – także z zawodnikami, prezesami i innymi kibicami.

Coraz mocniej w sportowym świecie mediów społecznościowych wyróżnia się też Tik-Tok. Portal, z którego korzystają w większości bardzo młodzi użytkownicy (10-15 lat), stał się kanałem dotarcia do dzieci i młodzieży. Mogą oni wpływać na decyzje zakupowe rodziców, ale także sami identyfikować się z klubem i być później jego wiernymi kibicami. Na Tik-Toku kluby sportowe zamieszczają przede wszystkim luźne i proste w odbiorze materiały, które mają śmieszyć i skracać dystans pomiędzy organizacją a fanem, a także promować działalność klubu.

Facebook i Instagram nadal są ważnymi kanałami social media. Mimo że wyżej wymienione Twitter i Tik-Tok rosną w siłę, to nadal wielu kibiców używa portali sygnowanych spółką Meta. Jest to główny kanał dotarcia, który poprzez zdjęcia, grafiki, filmy i teksty pozwala na promowanie klubu i informowanie kibiców o aktualnych działaniach. Grupy na Facebooku mogą jednocześnie służyć za narzędzie do integracji kibiców i do wymiany zdań na temat działań podejmowanych przez klub (poprzez np. ankiety, pytania, sugestie).

Promocja meczów, sponsorów i akcji CSR

Media społecznościowe służą klubom głównie do budowania marki. Jest to jednak pojęcie zbyt ogólne – przede wszystkim social media to potęga obecnej komunikacji i to za ich pośrednictwem odbywają się podstawowe działania promocyjne klubów sportowych. Poprzez takie formy jak posty, relacje (stories) czy wydarzenia, kluby sportowe informują o swoich działaniach i promują je pośród odbiorców.

Do aktywności podejmowanych przez kluby należą przede wszystkim mecze i związane z nimi akcje sprzedaży biletów czy karnetów. Dzięki promocji wydarzeń sportowych na trybunach zasiąść może więcej kibiców, co pozwoli klubom na większy zysk. Jednocześnie kluby sportowe prowadzą akcje w ramach CSR (Społecznej Odpowiedzialności Firmy), do których należą np. współpraca z lokalnymi organizacjami charytatywnymi czy schroniskami dla zwierząt. Takie działania najczęściej są wykonywane we współpracy ze sponsorami, co dodatkowo promuje partnerów klubu w środowisku. Pochwalenie się takimi działaniami w mediach społecznościowych pozwoli na zbudowanie bliższej relacji z kibicami i wykreowanie pozytywnego wizerunku klubu.

Sport i social media to idealna symbioza

Na tym, że kluby sportowe promują się poprzez media społecznościowe, zyskują obie strony. Kluby wykorzystują popularność social mediów i fakt, że używa ich zdecydowana większość aktualnych i potencjalnych kibiców, przez co zyskują zasięgi i szeroką promocję swojej marki. Media społecznościowe z kolei zgarniają większą aktywność obecnych użytkowników oraz przypływ nowych – tych, którzy chcą być bieżąco z informacjami przekazywanymi przez klub.

Wyżej wymienione efekty współpracy sportu z mediami społecznościowymi są efektem tego, że tak sport jak i social media bazują na emocjach. Kibic po meczu swojej drużyny ma ochotę na ocenę spotkania, a może to zrobić np. w komentarzu pod postem swojego klubu czy materiałami mediów, które udostępniają swoje publikacje na Facebooku, Twitterze, Instagramie. Dlatego też wydaje się trudnym do wyobrażenia brak profilu danego klubu sportowego na najpopularniejszych kanałach social media. Organizacje sportowe zyskują dzięki temu popularność, dalsze budowanie własnej marki oraz promocję podejmowanych przez siebie działań, co w efekcie daje wymierne korzyści materialne i wizerunkowe.