Mamy piją kawę i mają czas na rozmowę, młodsze rodzeństwo bawi się z animatorami, a starsze dzieci… programują roboty. Lekcje robotyki przygotowali dla nich wykładowcy WSIiZ oraz uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego, to jedna z wielu propozycji, jakie dla ukraińskich uchodźców ma działająca od 8 marca przy WSIiZ świetlica „Przyjdź i odpocznij”. Nauka, relaks, zabawa”.

Zajęcia z robotyki to połączenie zabawy z nauką. Za pomocą edukacyjnych klocków LEGO dzieci uczą się programowania najprawdziwszych robotów. Dużo radości sprawia im uruchomianie prawidłowo napisanego programu, a jeszcze więcej napisanie własnego programu. Widać to po ich uśmiechu i zachowaniu, gdy pędzą na korytarz, aby sprawdzić zachowanie robota.  Przez chwilę zapominają o całym świecie i o tym, co ich spotkało w Ukrainie – opisuje dr inż. Barbara Fryc z Katedry Kognitywistyki i Modelowania Matematycznego WSIiZ oraz nauczycielka ALO.

Kurs dla ukraińskich dzieci to kurs dla początkujących. Podczas zajęć wykorzystywane są interaktywne zestawy LEGO Mindostorms EV3. Składają się one z inteligentnej kostki do programowania, sensorów oraz mnóstwa elementów, które mogę posłużyć jako elementy konstrukcji robota. Podczas zajęć uczniowie wykorzystują środowisko graficzne przeznaczone do programowania robota, jest to intuicyjny i łatwo przyswajalny przez dzieci język. Programowanie polega na układaniu kolorowych bloczków, które zawierają konkretne polecenia dla robota, np. „Jedź prosto przez 30 sekund”.  Podczas takich zajęć dzieci rozwijają wyobraźnię przestrzenną, myślenie analityczne oraz zmysł techniczny.

W zajęciach robotyki poza nauczycielem uczestniczą uczniowie ALO z klas o profilu informatycznym: Ewa, Bartosz, dwóch Maksymilianów i dwóch Piotrów. Uczniowie sami przygotowują program dla dzieci. Robią to nie pierwszy raz, ponieważ tego typu zajęcia prowadzimy również dla uczniów szkół podstawowych z Rzeszowa. Można wiec powiedzieć, że uczniowie ALO mają w tym zakresie doświadczenie – informuje dr inż. Barbara Fryc.

Uczniowie ALO prowadzący zajęcia na samym początku omawiają podstawy budowy robota oraz podstawy budowy i działania programu. W kolejnych krokach pokazują proste programy, a ostatni etap to praca samodzielna, kiedy to uczniowie włączają swoją wyobraźnię i starają się stworzyć swój własny program. Przez całe zajęcia wsparciem dla prowadzących są wolontariusze – studenci WSIiZ znający język ukraiński.

Pytani o to, jak się czują przekazując wiedzę swoim rówieśnikom i dzieciom trochę młodszym uczniowie ALO odpowiadają, że sprawia im to dużo satysfakcji: Chcieliśmy dać im możliwość ucieczki od panującej sytuacji, widzimy spore zaangażowanie oraz szczere zainteresowanie przedmiotem. Cieszymy się z tego, że mogliśmy pomóc naszym młodszym kolegom i koleżankom z Ukrainy oraz z niecierpliwością wyczekujemy następnej takiej okazji.