12 – 14 kwietnia 2025 roku odbędzie się druga edycja HackCarpathia – największego hackathonu w Rzeszowie. Wydarzenie przybierze innowacyjną formułę, łącząc 24-godzinne zmagania z uroczystą galą w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego, która odbędzie się 14 kwietnia br.
Startuje HackCarpathia 2025!
Na konferencji, która odbyła się w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie – Władze WSIiZ oraz Prezes Podkarpackiego Centrum Innowacji, czyli twórcy i organizatorzy największego hackathonu w Rzeszowie – zdradzili szczegóły drugiej edycji HackCarpathia 2025.
Jako uczelnia od lat mamy doświadczenie w organizacji hackathonów. W ubiegłym roku po raz pierwszy wspólnie z Podkarpackim Centrum Innowacji zorganizowaliśmy HackCarpathię – co okazało się strzałem w 10! Chętnych do udziału w naszym hackathonie było więcej niż miejsc. Na Podkarpaciu mamy wielu zdolnych młodych ludzi – studentów, maturzystów, ale także osoby pracujące. Wszyscy, którzy skończyli 18 lat mogą wziąć udział w HackCarpathii. Jest to doskonała okazja, żeby wyłowić młode talenty. Pula nagród w tej edycji na pewno przekroczy ubiegłoroczną, dlatego będzie o co walczyć. Nie boję się o sukces tej edycji, dlatego, że koordynatorem tego przedsięwzięcia, tak jak w ubiegłym roku, jest dr Maciej Ryś, pomysłodawca HackCarpathia – mówi Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie dr hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ.
W tegorocznej edycji może wziąć udział 200 osób, przy czym pierwszych stu zarejestrowanych ma zagwarantowane uczestnictwo. Pozostali kandydaci przejdą proces selekcji prowadzony przez organizatorów.
W tym roku otwieramy się na formułę międzynarodową i prezentujemy nowy format hackathonu z Galą Finałową, która odbędzie się w Filharmonii Podkarpackiej. Rangę wydarzenia podkreślają też jego partnerzy, wśród których znalazły się uznane marki, takie jak LOT, Deloitte oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Lista partnerów jest wciąż otwarta – podkreśla Michał Tabisz, prezes zarządu Podkarpackiego Centrum Innowacji, współorganizatora wydarzenia.
Hackathony są skutecznym narzędziem edukacyjnym, które promuje współpracę, kreatywność i innowacyjność. Uczestnicy mają okazję do praktycznego zastosowania swojej wiedzy, rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów oraz zdobywania doświadczenia w pracy zespołowej. Takie wydarzenia nie tylko poszerzają horyzonty edukacyjne, ale również integrują społeczności wokół wspólnych celów i wyzwań – mówi dr Barbara Przywara, Prorektor ds. Nauczania Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Uczestnicy zmierzą się z wyzwaniami w czterech głównych kategoriach:
- Gaming – twórz innowacyjne gry, które zachwycą graczy unikalnymi mechanikami, narracjami i technologiami;
- Sztuczna inteligencja (AI) – projektuj nowatorskie rozwiązania oparte na AI, które zrewolucjonizują różne dziedziny życia;
- Zrównoważony rozwój i ekologia – kreuj ekologiczne rozwiązania wspierające ochronę środowiska i zrównoważony rozwój;
- Cyberbezpieczeństwo – opracuj narzędzia i strategie zwiększające bezpieczeństwo w cyfrowym świecie.
W każdej kategorii zostanie wyłoniony jeden finalista, który będzie miał szansę zaprezentować się podczas gali w Filharmonii Podkarpackiej, zaplanowanej na poniedziałek 14 kwietnia. Finaliści mogą też liczyć na dodatkowe wsparcie w postaci warsztatów, które pomogą im przygotować się do pięciominutowej prezentacji przed jury.
Wyzwania stawiane przed uczestnikami nie muszą opierać się wyłącznie na informatyce czy programowaniu. Będą również dotyczyć istotnych kwestii społecznych, takich jak ekologia, medycyna czy wsparcie osób z niepełnosprawnościami.
Nasi studenci o udziale w hackathonach
Bycie uczestnikiem hackathonu to tak naprawdę cały pakiet. Super jest zobaczyć tak dużo pasjonatów z różnych branży, którzy są tak samo zaangażowani i mają tą samą motywację do pracy. Niezwykle cenne są rozmowy z mentorami, którzy mają wielkie doświadczenie w danej branży. Udział w hackathonach jest męczący, ale bardzo gratyfikujący. To bardzo przyjemna rzecz móc drużynowo coś zrobić. Ja to uwielbiam – mówi Mateusz Seredyński, student kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna we WSIiZ, członkowie grupy HexaTeam.
Liderka grupy HexaTeam – Angelika Prędka, studentka kierunku Projektowanie graficzne we WSIiZ – opowiedziała jak to jest przewodniczyć samym chłopakom. – Startowałam w hackathonach znacznie wcześniej, interesowałam się nimi już w liceum. Gdy mój zespół się wykruszył, zaczęłam szukać nowego zespołu i tak w 2021 roku znalazłam chłopaków w kole naukowym Grafiki Trójwymiarowej i Projektowania Gier 3DxDev. Okazało się, że każdy idealnie pasuje, jak puzzle z jednej układanki, mimo że każdy zajmuje się czymś innym. Dobrze mi się nimi przewodzi, nigdy jeszcze nie doszło między nami do kłótni, choć trzeba mieć dużą cierpliwość, gdy organizuje się wyjazd dla pięciu osób. Oczywiście zamierzamy wystartować w HackCarpathia z myślą o wygranej.
Wydarzenie jest otwarte i bezpłatne dla wszystkich zainteresowanych osób pełnoletnich – zarówno studentów, licealistów, jak i osób pracujących. Zespoły mogą liczyć do 6 osób, a rejestracja odbywa się poprzez stronę wydarzenia.
Pierwsza edycja HackCarpathia w 2024 roku już w swoim debiucie stała się największym tego typu wydarzeniem w Rzeszowie, przyciągając przeszło 200 uczestników, mentorów i ekspertów, którzy wspólnie stworzyli 41 innowacyjnych projektów.