8 i 9 czerwca 2016 roku odbył się finał konkursu „Wirtualny Menedżer”, zorganizowany przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie we współpracy z Fundacją „Na rzecz nauki i edukacji Talenty”. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z województw podkarpackiego, małopolskiego, lubelskiego i świętokrzyskiego zarządzali wirtualną firmą. Projekt został dofinansowany przez Narodowy Bank Polski w ramach programu edukacji ekonomicznej. Zwycięzcą została drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego z Przemyśla pod wodzą Pani Małgorzaty Krzeszowskiej.

Zdobywcy I miejsca w konkursie WIRTUALNY MENEDŻER 2016

– Wziąłem udział w konkursie, by rozwinąć swoje umiejętności z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem. Ja odpowiadałem za techniczne aspekty pracy naszego zespołu. Opracowałem program komputerowy, który analizuje dane finansowe firm – to było dla mnie wyzwanie, bo ważne było, by oprogramowanie wszystko dobrze liczyło. Istotna była też praca zespołowa – musieliśmy się zgrać, by każdy z nas robił to, co jest najlepsze dla naszej "firmy". Konkurs nauczył mnie lepszej analizy danych i odpowiedzialnego podejmowania decyzji – mówi Jan Busz ze zwycięskiej ekipy z I Liceum Ogólnokształcącego z Przemyśla.

Konkurs „Wirtualny Menedżer 4” znakomicie wpisuje się w potrzeby kształtowania wśród młodzieży postaw przedsiębiorczych. Uczy ich zarządzania firmą.

– Głównym celem projektu jest wykształcenie postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadgimnazjalnych – wyjaśnia Wojciech Pitura z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, administrator konkursu. Każdy z finalistów podkreśla, że dzięki konkursowi znacznie się one poprawiły.

– Konkurs nauczył nas tego, że trzeba podejmować przemyślane decyzje, a nie spontaniczne. To był przedsmak prawdziwego biznesu – mówi Patryk Kosiorowski z Zespołu Szkół Agrotechniczno-Ekonomicznych w Weryni.

Podobnego zdania są też inni uczestnicy finału we WSIiZ.

– Udział w konkursie trwał tak naprawdę kilka miesięcy. Wiązał się z poświęceniem sporej ilości czasu. Na początku kompletnie nie rozumieliśmy tej gry. Było ciężko. Ale z dnia na dzień było coraz lepiej. Aż w końcu trafiliśmy do finału. Konkurs nauczył mnie odpowiedzialności. Musieliśmy zorganizować sobie czas, miejsce pracy. Trzeba było się spiąć i działać razem. Nauczyliśmy się zarządzać firmą. Super byłoby doświadczyć prawdziwego życia, bez konsekwencji w prawdziwym życiu w razie błędów. Zobaczyliśmy, że każda decyzja niesie za sobą konsekwencje – mówi Wiktoria Romek z Technikum TEB Edukacja z Krakowa.

Czy kształtowanie takich postaw wśród młodzieży jest potrzebne? – Zdecydowanie tak. Przedsiębiorczość jest postawą, która w dużej mierze decyduje o życiowym powodzeniu i sukcesie człowieka. To zdolność konsekwentnego dążenia do realizacji wyznaczonych celów, szukania nowych rozwiązań i wdrażania ich w działaniu. To odwaga w podejmowaniu decyzji osobistych i zawodowych. Mówiąc krótko to zdolność „brania spraw w swoje ręce” – mówi Małgorzata Matląg, opiekun finalistów z Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Nowym Sączu.

Na czym polega „Wirtualny Menedżer”

Konkurs jest realizowany z wykorzystaniem symulacji biznesowej „Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne”, a uczniowie biorący w nim udział wcielą się w zarządy wirtualnych przedsiębiorstw.

– Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne to wyrafinowany program komputerowy, który naśladuje konkurencyjny, ciągle zmieniający się rynek. W odróżnieniu od nauki tradycyjnej, opartej na podręcznikach teoretycznych, ćwiczenie symulacyjne umożliwia uczniom czy menedżerom naukę i zdobywanie doświadczenia poprzez podejmowanie realistycznych decyzji biznesowych – dodaje Wojciech Pitura.

– W konkursie najfajniejsza była możliwość rywalizowania z innymi zespołami. Taki konkurs to nie tylko zgłębianie wiedzy ekonomicznej, ale też fajna zabawa, dzięki której jest wiele emocji w trakcie sprowadzania wyników z poszczególnych miesięcy działalności naszych wirtualnych firm – dodaje Jan Busz.

„Wirtualny Menedżer 4” składa się dwóch etapów: rozgrywka eliminacyjna oraz rozgrywka finałowa. W konkursie udział wzięli uczniowie z 56 szkół. Do wygrania były nowoczesne tablety, czytniki e-booków i odtwarzacze mp4.

Szczegółowe informacje na temat konkursu: www.wm.wsiz.pl.