Studenci WSIiZ oraz wykładowczyni prof. Patrycja Longawa dopisują do swoich osiągnięć kolejne artystyczne sukcesy. W swojej twórczości podejmują różne wyzwania – globalne, społeczne, muzyczne, a nawet baśniowe. Prace naszych artystów można podziwiać na wielu polskich i międzynarodowych wystawach.

Poster Stellars 2025

Jest to konkurs cieszący się ogromną popularnością, organizowany od 2021 roku. O profesjonalizmie konkursu świadczy zarówno liczba zgłoszonych prac, jak i skład jury. Wystawa finałowych prac Poster Stellars 2025 odbędzie się w dniach 17 września – 21 października br. w Galerii Harolda B. Lemmermana, na Uniwersytecie New Jersey City w USA. 

Dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ, otrzymała w tym konkursie 3 nagrody:

  • EUROPE STELLAR
  • SILVER STELLAR ADVERTISING CATEGORY PROFESSIONAL
  • GOLD STELLAR ECOLOGICAL CATEGORY PROFESSIONAL

Najwyższą nagrodę w kategorii studenci – GRAND STELLAR OF THE SHOW – FROM POLITICAL, otrzymał plakat „Depression” Izabeli Miodunki, studentki kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna.

Plakat przedstawia postać, której głowa opiera się na ostrzu noża, i odnosi się do problemu depresji. Czerwone tło nawiązuje do cierpienia wywołanego przez współczesne kryzysy, wojny i katastrofy. Uproszczona sylwetka to uniwersalna figura – znak samotnego, cichego cierpienia, które często pozostaje niewidoczne. Pomysł powstał podczas pracy nad piktogramami projektowanymi w ramach zajęć. Na plakacie zyskał nową formę i stał się wymownym symbolem odnoszącym się do aktualnych problemów społecznych i politycznych – tak swój plakat opisuje Izabela Miodunka.

 Alive Poster Festival 2025

Konkurs ten zrodził się z przekonania, że plakat jest żywym, dynamicznym medium artystycznym – formą komunikacji, która umożliwia dialog, konfrontację i twórczą wymianę z artystami z całego świata. Tegoroczne tematy konkursu to – „Przemyśl” jako jedno z najstarszych miast w Polsce oraz „Rzeka dla życia” – gdzie uczestnicy mieli się zmierzyć z praktyczną, społeczną i symboliczną rolą Sanu.

W tym roku na Alive Poster Festival wpłynęło 565 plakatów z całego świata – łącznie z 44 krajów. W ramach festiwalu planowane są dwie wystawy tematyczne w plenerze w Przemyślu oraz wystawa jurorska w Przemyskim Centrum Nauki i Kultury ZAMEK.

Wśród prac zakwalifikowanych do wystaw, w obu kategoriach tematycznych, znalazły się prace naszego studenta Dominika Kamińskiego i wykładowczyni WSIiZ prof. Patrycji Longawy.

Plakat pt. „Muzeum Fajki w Przemyślu” jest plakatem turystycznym. Kilka lat temu, jak byłam w Przemyślu, zaraz po wyjściu z pociągu zobaczyłam małego kotka. Mając to wspomnienie w głowie, postanowiłam wykorzystać ten motyw na plakacie. Co więcej, aby plakat był dowcipny, dodałam kotu wąsy w kształcie dwóch fajek. „Stop water pollution” jest plakatem społecznym, poruszającym problem zatrucia wód. W wielu miejscach na świecie wody są w tragicznym stanie, bo ludzie je wyniszczają i zatruwają. Za pomocą kropli wody wykonanej z drutu kolczastego chciałam podkreślić, że jeśli sytuacja będzie dalej miała miejsce i coraz więcej akwenów będziemy zatruwać, to poskutkuje to tym, że woda nie będzie w końcu zdatna do picia – tak swoje plakaty opisuje prof. Patrycja Longawa.

Festiwal „Jazz w Ruinach”

To wydarzenie muzyczno-plastyczne mające swój początek w 2011 roku. Kuratorem tego wydarzenia jest dr hab. Tomasz Kipka, prof. UŚ. Wystawa zwycięskich prac odbyła się w miejscu nietuzinkowym – w Hali Modeli GZUT w Gliwicach, która liczy sobie 150 lat.

Do konkursu prace przesłali artyści z 38 krajów. 21. Festiwal Jazz w Ruinach odbył się pod hasłem „Taming improvisation”. Do wystawy zakwalifikowano 130 prac z 34 krajów. Wśród nich znalazły się prace naszych studentów kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna: Kacpra Łogonowicza i Katarzyny Panek (w kategorii Young blood) oraz wykładowczyni WSIiZ prof. Patrycji Longawy (w kategorii Master class).  

Plakat „Tame me” powstał do hasła „Taming improvisation”. Chciałam pokazać energię i emocje, jakie niesie ze sobą jazzowa improwizacja. Postać grająca na trąbce jest w ruchu, trochę przerysowana, żeby było widać tę wolność i żywiołowość. Dla mnie „tame” nie oznacza ograniczenia, ale raczej próbę znalezienia równowagi między chaosem a harmonią. Plakat ma wyrażać radość grania i improwizowania – mówi Katarzyna Panek.

Głównym elementem mojego plakatu jest napis „JAZZ FLOW”, ułożony w dynamiczny sposób z dużych, kontrastowych liter. Symbolizuje to swobodę i energię improwizacji jazzowej. Dodatkowo w literze „O” umieściłem napis „Taming improvisation”, który jest hasłem przewodnim wystawy – mówi Kacper Łogonowicz.

Poster4Peace

Organizatorem konkursu jest Muzeum Pokoju w Wiedniu, które dąży do przyczyniania się do pokoju na świecie poprzez edukowanie społeczeństwa. Do konkursu Poster4Peace dostały się prace dwóch studentek WSIiZ – Izabeli Miodunki i Katarzyny Panek.

Plakat ukazuje origami w kształcie gołębia – symbol pokoju. Na jego powierzchni znajdują się słowa „pokój” zapisane w różnych językach, co podkreśla ideę jedności ponad granicami i kulturami. Całość przypomina, że utrzymanie pokoju na świecie wymaga wspólnego wysiłku wszystkich narodów – mówi Izabela Miodunka.

Inspiracją dla plakatu „Peace” były tradycyjne wycinanki. Zależało mi na prostym, czytelnym symbolu pokoju i wspólnoty. Dwie postacie trzymające ptaki mają oznaczać nadzieję i zgodę. Niebieskie tło to kolor nieba, a biały wzór kojarzy się z czystością i prostotą – mówi Katarzyna Panek. 

Konkurs plastyczny „KWIAT PAPROCI – własne poszukiwania” edycja 2025

Organizatorem konkursu jest Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej. Zadaniem konkursowym było przygotowanie pracy plastycznej, która będzie przedstawiać KWIAT PAPROCI. Organizatorzy zachęcali do indywidualnych poszukiwań wskazówek w literaturze słowiańskiej, fantasy, obyczajowej i archiwaliach. Efektem konkurs miał być zbiór unikalnych wyobrażeń magicznego kwiatu, który zgodnie z przekazami ma pojawiać się tylko raz w roku, a jego zerwanie zapewnia ogromne bogactwo!

Za rzeźbę wyróżnienie otrzymała Katarzyna Panek, studentka Grafiki komputerowej i produkcji multimedialnej WSIiZ.  

Moja praca była próbą pokazania własnej interpretacji motywu kwiatu paproci. Zależało mi na stworzeniu formy organicznej, która łączy w sobie elementy natury i fantazji. Użycie mchu miało podkreślić więź z przyrodą, a nietypowa, fantastyczna postać symbolizuje poszukiwania czegoś niezwykłego, ukrytego. Chciałam, żeby praca była jednocześnie trochę baśniowa i trochę niepokojąca – tak jak legenda o tajemniczym kwiecie paproci – mówi Katarzyna Panek.

Naszym Artystom gratulujemy i życzymy wielu kolejnych sukcesów.