Rosa plathycantha czyli endemiczny gatunek róży o delikatnych, żółtych kwiatach, rosnący w górach Trans-Ili Alatau w południowo-wschodnim Kazachstanie, stał się przedmiotem zainteresowań naukowych. Badania na jego temat opublikowali pracownicy Katedry Kosmetologii WSIiZ, Narodowego Uniwersytetu Medycznego w Ałmatach (Kazachstan) oraz Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Nieopisany dotąd w literaturze naukowej gatunek róży wzbudził zainteresowanie naukowców ze względu na swoje stanowisko występowania – od dawna wiadomo, że gatunki roślin narażone na działanie ekstremalnych czynników środowiska (promieniowanie słoneczne, susza, wiatr, wahania temperatury) są bogate w aktywne fitozwiązki o szerokim spektrum działania. W swoich badaniach naukowcy z Polski i Kazachstanu przeanalizowali ekstrakty z m. in. z kwiatów, paków i liści Rosa plathycantha pod kątem wybranych właściwości kosmetycznych. Przeanalizowano m. in. zawartość substancji biologicznie aktywnych, działanie antyoksydacyjne, przeciwstarzeniowe, zapobiegające powstawaniu przebarwień skórnych oraz hamujące namnażanie komórek czerniaka skóry. Przeprowadzone analizy wykazały, że szczególnie interesującym źródłem składników kosmetycznych jest ekstrakt z pąków róży, o szczególnie silnym potencjale przeciwprzebarwieniowym.
Wyniki badan opublikowane zostały w specjalnym numerze czasopisma Molecules pt. „Biological Activities of Natural Products” i są dostępne w pełnej wersji TUTAJ:

Badania nad różą R. plathacantha były finansowane ze środków projektu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach projektu Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe pt. „CosmeticValley – International Scientific and Implementation Cooperation at the Cosmetology Department”, PPI/APM/2018/1/00042/U/00.

NAWA