31 plakatów poświęconych operze pekińskiej będzie można oglądać od 28 kwietnia br. w Kampusie WSIiZ w Kielnarowej. Celem wystawy jest prezentacja tej najbardziej znanej formy chińskiej opery, mającej rangę klasycznego teatru narodowego.

Opera pekińska ukształtowała się w połowie XIX wieku, a w 2010 roku została wpisana na listę dziedzictwa UNESCO. Jest oparta jest na symbolice i alegorii, jej miejsce i czas akcji określa najczęściej muzyka, dekoracja natomiast jest sprowadzona do minimum. Aktorzy posługują się symbolicznymi rekwizytami: na przykład bat w ręku oznacza jazdę konną, wiosło – przeprawianie się przez rzekę, chorągwie za plecami – prowadzenie oddziału wojskowego. Funkcję i pozycję społeczną postaci ukazują noszone przez aktorów stroje, zaś maski – charakter granej postaci. Maska czerwona oznacza człowieka uczciwego, biała kłamcę, żółta wojownika, zaś złota bóstwo.

Rozpoczęte w 2022 Międzynarodowe Biennale Plakatu „Beijing Opera Art International” jest działalnością twórczą i wystawienniczą plakacistów z całego świata. Wystawę w Polsce zaprezentuje między innymi Rretroavangarda – prestiżowa galeria z Warszawy. Na biennale nadesłano 1194 prac projektantów z 35 krajów. Dr Patrycja Longawa dokonała selekcji i wybrała 31 plakatów, które będzie można oglądać od 28 kwietnia br. w Centrum Turystyki i Rekreacji w Kielnarowej. Wystawa jest wspólnie zainicjowana przez uznanych projektantów graficznych: chińskiego kuratora  Xu Li i Sebastiana Smita, przewodniczącego Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lublinie.

Artyści biorący udział w wystawie to: Cai Junhui, Carlos Andrade, Carlos Gonzalez, Chang lin lin, Chen Binrui, Gan sen Zhong, Ii Zhi Ming, Istvan Horkay, Jaime Nieto, Keizo Matsui, Lex Drewinski, li Zhaoxi, Lisa Winstanley, Luo Rong Biao, Nakajima Akiyrtu, Pang Xingshao, Patrycja Longawa, Peng lin Yan, Xie li Zhong, Xu Kai, Xu Kai, Xu Ri, Xuwei Zhang, Yang Dikai, Ye zhao, Yoshimaru Takahash, Yue Haotian, Zhang Keqing, Zhang Shaofei, Zhang Yu Na, Zheng Zhong.