Tegoroczna edycja projektu „Most Między Kulturami” ponownie przyniosła fascynującą wymianę doświadczeń między studentami z różnych części świata. Projekt stał się przestrzenią dla rozwijania kompetencji językowych, międzykulturowych i społecznych w praktyce. Studenci kierunków Logistyka, Kosmetologia, Grafika komputerowa i produkcja medialna i Informatyka mieli okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez międzynarodowych studentów z Zimbabwe.

Warsztaty były prowadzone przez studentów kierunku Praca Socjalna na ścieżce anglojęzycznej: Vongai Petros, Isaaka Garikaia Mhaka, Deana Murape, Faith Mbambo i Ropafadzo Princess Tembo. Dzięki ich zaangażowaniu i pasji uczestnicy mogli poznać tradycje, historię oraz współczesne realia życia w Zimbabwe.

Kulturowa podróż w języku angielskim

Warsztaty obejmowały szeroką tematykę – od codziennego życia i sztuki, przez muzykę i wierzenia, aż po bardziej złożone kwestie społeczne i polityczne. Polscy studenci mogli porównać zaprezentowane treści z własnym postrzeganiem kultury polskiej, co prowadziło do inspirujących dyskusji. Dzięki temu, że warsztaty były prowadzone w języku angielskim, uczestnicy mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji językowych w naturalnym, konwersacyjnym kontekście. Dla wielu studentów była to także szansa na przełamanie barier komunikacyjnych i zbudowanie pewności siebie w posługiwaniu się językiem angielskim.

Rozwój kompetencji międzykulturowych i zawodowych

Spotkania w ramach projektu nie ograniczały się do biernego słuchania – studenci aktywnie uczestniczyli w dyskusjach, zadawali pytania, a nawet dzielili się własnymi doświadczeniami. Taka interakcja przyczyniała się do budowania kompetencji międzykulturowych, które są dziś niezwykle cenione na rynku pracy.

Dialog międzykulturowy jest nieodłącznym elementem kształcenia przyszłych profesjonalistów, którzy będą pracować w międzynarodowym środowisku. Tego rodzaju projekty pozwalają studentom nie tylko poszerzać horyzonty, ale również rozwijać umiejętności, które są kluczowe w dzisiejszym świecie. Pracodawcy coraz częściej poszukują kandydatów, którzy potrafią odnaleźć się w wielokulturowych zespołach, rozumieją różnice kulturowe i potrafią efektywnie komunikować się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk kulturowych. Umiejętność dostrzegania i doceniania różnorodności staje się obecnie jednym z kluczowych atutów na globalnym rynku pracy. Projekty takie jak Most Między Kulturami przygotowują studentów do tych wyzwań, rozwijając ich kompetencje językowe, kulturowe i interpersonalne – podkreśla dr Paula Wieczorek, inicjatorka projektu i Prodziekan Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej ds. Kierunku Filologia.

Polscy studenci podkreślali, że warsztaty pozwoliły im lepiej zrozumieć, jak różnorodny jest świat, a jednocześnie nauczyły ich patrzeć na kulturę własną i innych z większym szacunkiem i otwartością. Dzięki warsztatom mogliśmy nie tylko poprawić swoje umiejętności językowe, ale też lepiej przygotować się do przyszłej pracy, gdzie znajomość języka angielskiego i kompetencje międzykulturowe mogą być kluczowe – zauważył jeden z uczestników.

Wartość edukacyjna i integracyjna

Projekt „Most Między Kulturami” doskonale wpisuje się w misję WSIiZ jako uczelni kształcącej przyszłych profesjonalistów zdolnych do działania w globalnym środowisku. To wydarzenie nie tylko poszerza horyzonty, ale również integruje społeczność akademicką, budując mosty między studentami z różnych krajów. Jest to unikalna inicjatywa, która łączy edukację, praktykę językową oraz promocję wartości takich jak otwartość, tolerancja i szacunek.