Koło Naukowe Fotografii im. Gustava Metzgera po raz kolejny uczestniczyło w wyjazdowych warsztatach w znaczących instytucjach kultury. Tym razem studenci mieli okazję poznać Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, znajdujące się w dawnych halach Fabryki Schindlera, stanowiące obecnie jedno z głównych centrów sztuki współczesnej w Polsce.
W MOCAKu przyglądali się głośnej wystawie „Natura w sztuce”, gromadzącej prace ponad 70 artystów z wielu krajów, wykonane nie tylko w najbardziej interesującej dla studentów technice fotografii, ale także w formie instalacji, obiektów, malarstwa czy wideo. Swoimi odczuciami na temat prac mogli podzielić się z innymi podczas warsztatów Dzień Wolnej Sztuki, które z założenia mają kształtować własny sposób zwiedzania muzeum, a które jednocześnie umożliwiły uczestnikom pogłębienie odbioru dzieła, dzięki dyskusji z wolontariuszami, zachęcającymi do samodzielnej interpretacji. Warsztaty objęły także „Pięciokształty” Stanisława Drozda – artysty z nurtu sztuki konceptualnej i najwybitniejszego polskiego przedstawiciela poezji konkretnej. Podsumowanie ćwiczeń miało miejsce w bibliotece Mieczysława Porębskiego, gdzie studenci mogli wymienić się wrażeniami z wystaw i wykonać finalne ćwiczenia.
Ostatnią muzealną atrakcją dnia pierwszego było oprowadzanie Doroty Nieznalskiej po ekspozycji „Przemoc i Pamięć”. Dużych rozmiarów instalacja, przywołująca formę ikonostasu karpackiego podejmuje niełatwy temat badań rasowych na rzecz Instytutu Niemieckich Prac na Wschodzie z czasów II wojny światowej. Dzięki bezpośredniej obecności artystki studenci mogli lepiej zrozumieć jej intencje, a także zadawać pytania, których przy tak skomplikowanej pracy nie zabrakło.
Kolejny dzień rozpoczął się od wizyty w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Począwszy od opowieści na temat niesamowitości miejsca, w którym znajduje się ośrodek, przewodniczka z wielką pasją omawiała twórczość Kantora, odnosząc się do konkretnych obiektów na ekspozycji, by finalnie zapoznać studentów z tętniącą kolorami wystawą czasową „Zapraszanie. Sarkis–Kantor”. Korzystając z chwili czasu wolnego, z kawiarni na najwyższym piętrze muzeum uczestnicy mogli podziwiać panoramę Krakowa.
„Czas przełomu. Sztuka awangardy w Europie Środkowej 1908–1928” – to tytuł kolejnej wystawy, która wpisana została w plan wycieczki. Prezentowana w Międzynarodowym Centrum Kultury ekspozycja ukazuje artystów polskich, czeskich, słowackich, węgierskich, rumuńskich, chorwackich czy serbskich wobec wielkich światowych kierunków w sztuce. Niezwykle interesującym punktem podczas podróży po ruchu awangardowym w regionie stały się dla studentów scenariusze filmowe, fotografie i plakaty, będące świadectwem poszukiwania nowych technik obrazowania.
Wyjazd do Krakowa zakończyło zwiedzanie wystaw w Bunkrze Sztuki. Pierwsza – „ W nocy twarzą ku niebu” to zbiór form wizualnych, stworzonych przez artystów współczesnych, którzy inspiracje czerpią z historii literatury Ameryki Południowej i Środkowej. Studenci zwrócili szczególną uwagę na krytyczne spojrzenie twórców na opresyjny charakter warunków politycznych, choć nie umknęła im iskierka nadziej wyrażona w dziełach. Dzięki drugiej „Jesteś tym, co jesz”, zrealizowanej w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie pojawiły się refleksje na temat pożywienia, analizowanego pod kątem polityki, tożsamości i ideologii.