Młodych ludzi nie interesuje polityka i to, kto będzie zasiadał na najważniejszych stanowiskach w Państwie. Ten stereotyp możemy usłyszeć niemalże wszędzie. Naprzeciw temu wychodzą studenci Koła Naukowego Nowe Media, które działa przy WSIiZ. Wspólnie stworzyli kampanię społeczną, której celem jest przekonanie swoich rówieśników (i nie tylko) do tego, aby oddali swój głos w zbliżających się wyborach parlamentarnych.
Kampania składa się z trzech filmików. Każdy z nich prezentuje inną osobę. W ten sposób możecie poznać Ewę, Kingę oraz Michała, którzy pokazują dlaczego warto wybrać się na wybory i zagłosować według własnego sumienia. – Pomysł powstał dosyć spontanicznie. Siedziałam z koleżanką na rzeszowskim rynku, rozmawiałyśmy o polityce, o tym że zbliżają się wybory, a Polaków to w ogóle nie interesuje. Wtedy pomyślałam – zróbmy coś! Miesiąc później nagrywałyśmy już pierwszy filmik. – opowiada Ewa Kuźniar, liderka KN Nowe Media oraz pomysłodawca projektu. W takim razie, czy faktycznie z nami, Polakami jest aż tak źle?
Według danych Polskiej Komisji Wyborczej, w 2015 roku do urn ruszyło 50,92% uprawnionych do głosowania. Ktoś może stwierdzić, że to jest i tak dużo. Jednak w porównaniu chociażby z Belgią lub Szwecją – zazwyczaj frekwencja sięga ponad 80% – wypadamy bardzo kiepsko. Połowa z nas uważa, że „mój głos się nie liczy”, „nie znam się na polityce”, „mam ważniejsze problemy na głowie”, „nie ma na kogo głosować”. – To jest jakiś absurd. Czy osoby, które w ten sposób się wypowiadają nie wiedzą, że i tak biorą udział w wyborach? Nie głosując dają możliwość wygranej ugrupowaniom i osobom, które myślą i działają kompletnie inaczej niż one – komentuje Ewa. – Uważam, że to jest bardzo ważne mówić i tłumaczyć młodzieży o roli ich głosu. Jako studentka-obcokrajowiec nie mogę głosować, jednak bardzo dobrze odczuwam skutki wyboru polskiego społeczeństwa. Właśnie to mnie motywowało podczas realizacji naszego projektu. Czasami nam się wydaje, że nie mamy wpływu na inne osoby, kraj lub świat. Jednak patrząc na doświadczenie mojego państwa, mogę stwierdzić, że każdy głos się liczy. – dodaje Nataliia Filimoniuk, również liderka KN Nowe Media.
Dziewczyny wspólnie podkreślają, że celem realizowanego projektu było budowanie wśród Polaków postawy obywatelskiej i świadomości, że każdy może mieć realny wpływ na to, jak będzie wyglądał nasz kraj za kilka, a nawet kilkadziesiąt lat. Właśnie dlatego wszyscy bohaterowie nagrań opowiadają o swojej Polsce marzeń. – Każda inicjatywa promująca udział w wyborach jest niezwykle cenna, bo oprócz potencjalnego, zakładanego efektu podwyższenia odsetka frekwencji, edukuje ku standardom społeczeństwa obywatelskiego. A Akcja Koła Naukowego Nowe Media jest tym bardziej wartościowa, bo mobilizuje najbardziej „oporną” na zaangażowanie polityczne grupę jaką są młodzi ludzie. – tłumaczy dr Olga Kurek-Ochmańska, opiekun Koła. O potrzebie realizacji tego rodzaju spotów, świadczą chociażby same reakcje i udostępnienia materiałów przez młode osoby. To może świadczyć tylko o jednym. Młodzi ludzie coraz bardziej interesują się tym, co dzieje się wokół nas, łamiąc w ten sposób współcześnie powszechny stereotyp, a studenci WSIiZ dokładają do tego sporą „cegiełkę”.
Wybory parlamentarne odbędą się 13 października, a każdy lokal wyborczy czynny będzie od godziny 7:00 do 21:00.
Więcej o kampanii: Facebook intro.media