W Centrum Szkół Doktorskich Uniwersytetu Łódzkiego 9–10 października odbyła się trzecia edycja konferencji naukowej ANIMOWANE, nieANONIMOWE – Konferencja O! Polskiej Animacji. Za organizowane co dwa lata wydarzenie odpowiadają Grupa Badawcza Polska Animacja, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych oraz Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego.
Konferencja poświęcona jest polskiemu filmowi animowanemu i wszystkiemu, co z nim związane. Hasłem tegorocznej konferencji były GRANICE ANIMACJI, nawiązujące do „granic rozumianych w animacji jako twórczej swobody zamkniętej w ramach rzeczywistości produkcyjnej, dystrybucyjnej, instytucjonalnej czy interpretacyjnej”.
W trakcie dwudniowej konferencji odbyły się cztery panele tematyczne, poświęcone zagadnieniom historii polskich studiów produkcyjnych, rozważaniom nad tematyką, estetyką i formą zarówno historycznej, jak i współczesnej polskiej animacji, aspektom ekonomicznym ich produkcji i dystrybucji czy wdrażania zasad zrównoważonej produkcji przy filmie animowanym.
„Klatki generowane. Animacja AI w ujęciu teoretycznym”,
Dr Mikołaj Birek z Katedry Projektowania Graficznego, artysta multimedialny i członek działającego na WSIiZ interdyscyplinarnego zespołu badawczego poświęconego badaniom społecznego, kulturowego i poznawczego wpływu sztucznej inteligencji, wygłosił referat pt. „Klatki generowane. Animacja AI w ujęciu teoretycznym”, w którym zaprezentował wstępne wyniki badań nad próbą osadzenia animacji i wideo powstających przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w ramach istniejących teorii i definicji filmu animowanego.
Dr Birek poprowadził także panel tematyczny konferencji, poświęcony zagadnieniom animacji lalkowej, takim jak trudności w konserwacji oryginalnych lalek z „Misia Colargola”, podobieństwach między produkcjami animacji hollywoodzkiej a polskim serialem animowanym z PRL czy twórczości Jerzego Kotowskiego.
Spotkanie Grupy Badawczej Polska Animacja
Przy okazji konferencji odbyło się także otwarte spotkanie Grupy Badawczej Polska Animacja, działającej przy Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Założona przez badaczki dr Ewę Ciszewską oraz mgr Oliwię Nadarzycką GBPA jest dobrowolnym zrzeszeniem osób realizujących badania naukowe z zakresu polskiej animacji filmowej, a zajmuje się wspieraniem rozwoju studiów nad animacją filmową (Animation Studies) oraz inicjowaniem i prowadzeniem projektów naukowych i popularyzacyjnych, poświęconych animacji filmowej.
Podczas spotkania liderzy grupy przedstawili swoje dotychczasowe działania i plany na przyszłość, a sama grupa powiększyła się o badaczy z innych uczelni – w tym dr Birka, który zgłosił także swoją kandydaturę do rady naukowej GBPA.
– Po raz pierwszy z Grupą Badawczą Polska Animacja miałem styczność przy okazji 14. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego StopTrik 2024, w ramach którego odbyło się spotkanie badaczy i twórców filmu animowanego Animacja na Akademii. Tam dostałem zaproszenie do zgłoszenia referatu na tegorocznej konferencji ANIMOWANE, nieANONIMOWE – mówi dr Mikołaj Birek.
– To była świetna okazja do skonfrontowania badań naszego zespołu interdyscyplinarnego z teoretykami animacji i zawiązania współpracy między badaczami z uczelni z całej Polski. Takie działania wpisują się doskonale w ideę interdyscyplinarności, pozwalającą na wymianę doświadczeń i wspólne działania teoretyków i praktyków z różnych dziedzin, co zwłaszcza w przypadku spotkania nauki i sztuki jest niezwykle cenne – dodaje.
Udział w ANIMOWANE, nieANONIMOWE był dla dr Birka doskonałą okazją do zaprezentowania swojej perspektywy badacza i artysty oraz nawiązania kontaktów w środowisku teoretyków polskiego filmu animowanego. Prelekcje i dyskusje, w których wziął udział, będą przydatne w dalszej pracy naukowej i artystycznej.