Świadomość ekologicznych postaw jest w Polsce bardzo niska w porównaniu do krajów zachodniej Unii Europejskiej. Polskie Radio donosi, że w Europie w kategorii tzw. zasobów dyspozycyjnych wody Polska jest na jednym z ostatnich miejsc. Mimo to woda w polskich domach po prostu się „przelewa”. Razem z nią przeciekają przez palce pieniądze płacone w rachunkach za wodę i odprowadzanie ścieków.
Odpowiedzią na tę sytuację jest projekt “Woda się opłaca”. Ta kampania społeczna ma na celu budowanie świadomości ekologicznej wg organizatorów zwłaszcza wśród studentów i osób wchodzących w dorosłe życie, a także właścicieli mieszkań na wynajem. Beneficjenci kampanii są zachęcani do budowania właściwych nawyków dzięki uzmysłowieniu korzyści finansowej z racjonalnego gospodarowania zasobami.
– Kampania społeczna nie straszy wizją odległej katastrofy ekologicznej. To zbyt słaby bodziec, żeby zmusić kogokolwiek do zmiany swoich nawyków. Natomiast pieniądze to temat, który jest w stanie rozpalić ludzką wyobraźnię. Zastosowanie się do porad zamieszczanych na blogu akcji skutkuje niższym kosztem utrzymania mieszkania już przy okazji najbliższego rachunku za wodę. To perspektywa czasowa, na którą warto poczekać by zobaczyć efekty – komentuje Konrad Bosak, członek zespołu realizującego, student rzeszowskiej WSIiZ.
Narzędziami wykorzystywanymi na rzecz tej akcji społecznej będą głównie media elektroniczne tj. portal WODA SIĘ OPŁACA z mnóstwem porad i wartościowej wiedzy na temat oszczędzania wody, a także fanpage akcji na Facebook-u budujący i aktywizujący społeczność zainteresowaną tematem oraz kanał YouTube z seria viralowych filmów.
– Wszystkie kanały komunikacji są wypełnione atrakcyjnymi wizualnie, krótkimi i łatwymi do zapamiętania materiałami o jednym wspólnym mianowniku: łączeniu dbałości o środowisko z obniżaniem kosztów utrzymania mieszkania – przybliża Konrad Bosak, członek zespołu realizującego, student rzeszowskiej WSIiZ.
Partnerem akcji społecznej zostało Stowarzyszenie Właścicieli Mieszkań na Wynajem “Mieszkanicznik”. Na spotkaniach stowarzyszenia w Warszawie i Rzeszowie zostanie zaprezentowana idea akcji, a także zbiór porad na temat przygotowania mieszkania do najmu pod kątem ekonomicznego i ekologicznego użytkowania w przyszłości.
Projekt “WODA SIĘ OPŁACA” jest realizowany przez grupę studentów z Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz SGH z Warszawy w ramach olimpiady “Zwolnieni z teorii”. Projekt jest realizowany pod nadzorem mentorów z organizacji „Social Wolves” i firm takich jak: PZU, T-Mobile i Bank Zachodni WBK.