Sztuczna inteligencja nie jest już przyszłością, lecz codziennością. Dlatego Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wspólnie z Podkarpackim Centrum Innowacji zorganizowała warsztaty z AI dla studentów Kolegium Zarządzania. Zajęcia mają charakter nieobowiązkowy i kończą się uzyskaniem mikropoświadczenia.
Kompetencje związane ze sztuczną inteligencją stają się dziś jednym z najcenniejszych atutów na rynku pracy. Według badania Cedefop „AI Skills Survey” (2024), osoby posiadające zaawansowane umiejętności w tym obszarze zarabiają od 5 do 21 procent więcej, w zależności od stanowiska i branży. Dlatego WSIiZ dba o to, by absolwenci kończyli studia nie tylko z wiedzą kierunkową i praktyczną, ale też z kompetencjami technologicznymi, które pozwolą im odnaleźć się w świecie nowych technologii.
AI pojawia się w programie nauczania zarówno w ramach obowiązkowych zajęć, jak i dodatkowych aktywności. Jedną z nich są warsztaty kończące się mikropoświadczeniem, czyli dokumentem potwierdzającym zdobycie konkretnej umiejętności jeszcze przed uzyskaniem dyplomu.
Warsztaty z AI, które kończą się mikropoświadczeniem
Od listopada do lutego z tej możliwości korzystają studenci Kolegium Zarządzania, biorąc udział w warsztatach „Zastosowanie generatywnych modeli sztucznej inteligencji w praktyce”. Zajęcia odbywają się online, a ich harmonogram został dostosowany do planów zajęć studentów. Po zakończeniu cyklu uczestnicy otrzymują mikropoświadczenia wydane wspólnie przez WSIiZ i Podkarpackie Centrum Innowacji.
Zajęcia prowadzi Radosław Krajewski, ekspert PCI, lider w obszarze sztucznej inteligencji, innowacji i transformacji cyfrowej. Specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu strategii AI, zarządzaniu portfelem innowacji oraz budowaniu centrów kompetencji technologicznych.
AI to kluczowa umiejętność
– Korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji staje się jedną z umiejętności, które są oczekiwane przez pracodawców – mówi dr Joanna Świętoniowska, dziekanka Kolegium Zarządzania WSIiZ
– Dlatego chcemy, aby absolwenci Kolegium Zarządzania byli przygotowani do tych wyzwań oraz potrafili korzystać z tych narzędzi w sposób efektywny – dodaje.
Podkarpacie dynamicznie się zmienia i coraz więcej firm buduje przewagę dzięki innowacjom technologicznym. AI jest naturalnym katalizatorem tego rozwoju. Pozwala firmom usprawniać działalność procesową, analizować dane rynkowe, optymalizować koszty, personalizować produkty i lepiej obsługiwać klientów
mówi dr Joanna Świętoniowska
Szkolenie ma także pokazać, jak etycznie i bezpiecznie korzystać ze sztucznej inteligencji, również podczas tworzenia prac zaliczeniowych, projektowych i dyplomowych. – Wierzymy, że tego typu kompetencje będą dawać młodym ludziom przewagę na rynku pracy – mówi dr Świętoniowska.
Warto dodać, że jedną z tzw. inteligentnych specjalizacji Podkarpacia jest informacja i telekomunikacja. Obszar ten ma charakter wspierający, ponieważ dostarcza rozwiązania technologiczne dla pozostałych specjalizacji: lotnictwa i kosmonautyki, jakości życia oraz motoryzacji. – Podkarpacie dynamicznie się zmienia i coraz więcej firm buduje przewagę dzięki innowacjom technologicznym. AI jest naturalnym katalizatorem tego rozwoju. Pozwala firmom usprawniać działalność procesową, analizować dane rynkowe, optymalizować koszty, personalizować produkty i lepiej obsługiwać klientów – mówi dr Świętoniowska.
– Studenci, którzy potrafią wykorzystywać sztuczną inteligencję w praktycznym, biznesowym ujęciu, stają się cennymi kandydatami dla lokalnych pracodawców. To z kolei zwiększa ich szanse na atrakcyjne zatrudnienie i daje firmom dostęp do kompetencji, których wciąż brakuje na rynku – dodaje.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie ma w planie zorganizować warsztaty z AI dla studentów każdego kolegium.
Program szkolenia:
Moduł 1: Skuteczna komunikacja z AI (2 h)
- Jak formułować dobre polecenia?
- Zero-shot (uczenie bezstratne), few-shot (uczenie na kilku przykładach), Chain-of-Thought prompting, CoT) to technika pozwalająca dużym modelom językowym na rozwiązywanie problemów poprzez serię kroków pośrednich, zanim udzielą ostatecznej odpowiedzi.
- Bezpieczeństwo (halucynacje, stronniczość, dezinformacja, ćwiczenia praktyczne).
Moduł 2: AI w pracy studenta (2h)
- Wspieranie pisania prac i projektów.
- Wyszukiwanie literatury, analiza danych, organizacja nauki.
- Etyka, plagiat, ochrona danych.
- Praktyczne narzędzia krok po kroku.
Moduł 3: Tworzeni własnych asystentów AI (2 h)
- Jak działa asystent AI?
- Samodzielne projketowanie własnego narzędzia.
- Podsumowanie i wskazówki rozwojowe.



