Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 9:30. W auli im. prof. Jerzego Chłopeckiego zebrało się około 160 osób, w tym specjaliści zajmujący się na co dzień komunikacją poprzez media społecznościowe, ale także podkarpacka młodzież akademicka oraz uczniowie rzeszowskich szkół średnich. Wszystkich zebranych powitała dr Anna Martens – główna inicjatorka wydarzenia – po czym oddała głos dr Iwonie Leonowicz-Bukale – prodziekan ds. kierunków Dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz Media cyfrowe i komunikacja wizerunkowa – która krótko przedstawiła idee całego spotkania.
Jako pierwsza wśród zaproszonych gości wystąpiła Karolina Nikorowska – psycholog i doradca zawodowy. Podczas prezentacji mówiła o kreowaniu własnego wizerunku za pomocą portali społecznościowych:
– „Jedna praca przez całe życie” to stwierdzenie już dawno przeszło do lamusa. Podobnie jak przekonanie, że to my musimy szukać wymarzonej pracy. W dobie internetu to ona może znaleźć nas. 90% rekruterów „googluje” imię i nazwisko potencjalnego pracownika. Właśnie dlatego warto świadomie kreować swój wizerunek w social media, bo za ich pośrednictwem rekruterzy szukają pracowników.
Nikrowska omówiła w jaki sposób skutecznie kreować swój wizerunek za pomocą takich narzędzi jak Linkedin czy Facebook. Wspomniała też m.in. o konieczności zachowania polityki prywatności oraz podała praktyczne porady zarządzania swoim profilem na portalach społecznościowych.
Następnie wystąpił Konrad Gryczan z firmy Cyfrowa Foto, który omówił kwestie mikrotargetowania w marketingu internetowym. Wyjaśnił w jaki sposób analizowane są dane zbierane za pomocą portali społecznościowych. Programy pozwalają na podstawie polubień, kontaktów, publikowanych postów, odwiedzin stron, pisanych komentarzy wychwytywać pewne wzorce. Jak mówił Gryczan, obecnie Facebook próbuje stworzyć algorytm, który na podstawie takich danych będzie określał prawdopodobieństwo rozwodu w małżeństwie.
Kolejnym prelegentem był Mikołaj Winkiel z Brand24. Opowiedział o korzyściach płynących z monitoringu internetu oraz o nagannych praktykach internautów. Wspomniał m.in. o zagrożeniach płynących z nieprzemyślanego publikowania zdjęć, np. karty kredytowej – co wykorzystują złodzieje.
W reakcji na ten problem jeden z operatorów kart kredytowych wpadł na pomysł monitorowania sieci w poszukiwaniu takich fotografii, dzięki czemu szybko blokuje daną kartę i informuje o tym właściciela. To działanie chroni klienta przed stratą pieniędzy oraz kreuje wizerunek banku jako bezpiecznej instytucji.
Po trzech pierwszych wystąpieniach nastąpiła przerwa kawowa, podczas której można było porozmawiać w kuluarach z zaproszonymi gośćmi.
Po przerwie nastąpiła pora na kolejne wystąpienia. Na temat danych pobieranych przez aplikacje mobilne i gry opowiedział prezes firmy PrimeBitStudio – Michał Ręczkowicz. W nawiązaniu do wystąpienia Mikołaja Winkiela powiedział także o innych złych praktykach internautów.
– Najczęściej hakerzy włamują się za pomocą tego, co publikujemy nieostrożnie na swoich kontach w sieci. Śledzą nas, aż popełnimy błąd i to wykorzystują. Nie należy też informować o wyjazdach na portalach internetowych – to informacja dla włamywacza na temat tego, kiedy i jak długo nie ma nas w domu.
Ręczkowicz odniósł się także do kwestii prywatności rozmów prowadzonych na czatach i komunikatorach. Jak podkreślał, tzw. prywatne wiadomości, wcale nie są takie bezpieczne i prywatne. Przeczytać je może chociażby administrator portalu, o ich udostępnienie w pewnych okolicznościach może też prosić policja. Najbezpieczniej jest rozmawiać twarzą w twarz – w sieci nie ma bezpiecznych połączeń.
Po Michale Ręczkowiczu wystąpiła Ewa Gyurkovich – właścicielka agencji kreatywnej Ever Press – która przedstawiła problemy związane z korzystaniem z portali społecznościowych:
– Ludzi denerwuje szczęście znajomych prezentowane w social media, jesteśmy zazdrośni, jest gonitwa po lajki, smucą nas własne posty z przeszłości – opisywała ciemną stronę social media Ewa Gyurkovich. – Istnieje też pewien paradoks: media, które mają być społecznościowe, sprawiają, że jesteśmy aspołeczni. Siedzimy na spotkaniu towarzyskim i trzymamy nosy w smartphone’ach.
Gyurkovich w prezentacji poruszyła także problem hejtu w sieci, ponadto wzbogaciła wystąpienie o dwa krótkie filmy plastycznie prezentujące ten problem.
Na temat budowanie marki osobistej, o kulturze komunikacji w social media, opowiedziała natomiast Paulina Kawa – coach, pomysłodawczyni organizacji Life Roots oraz Klubu Świadomego Życia.
– Wszystko co dajemy – wraca. Dlatego nie warto rozpętywać burzy na Facebooku, lepiej kłótnie wyciszać.
Jak twierdzi prelegentka w mediach społecznościowych warto kierować się prostymi życiowymi zasadami: otwartością, życzliwością, tolerancją. To pozwoli nam stworzyć pozytywny wizerunek w sieci.
Ostatnim prelegentem był Marcin Rudzik – właściciel firmy Brand Active – który opowiedział o roli botów we współczesnym marketingu internetowym:
– Na messengerze działa 34 tys. botów, które pomagają firmom w kontaktach i obsłudze klienta, a także realizacji transakcji. Multikontobot pozwala np. w messengerze – jednej aplikacji – wybrać film, zobaczyć zwiastun, wybrać lokalizację kina, miejsce na sali, odpowiedni seans i wreszcie kupić bilet.
Jak przekonywał Marcin Rudzik, stworzenie własnego bota jest proste, można tego dokonać w czterech krótkich krokach. Jednak jest to dopiero początek prawdziwego procesu programowania bota. Aby odpowiadał on na skomplikowane pytania potencjanych klientów niezbędne jest jego dopracowanie, co jest zajęciem czasochłonnym.
Na zakończenie ogłoszony został konkurs – w jego ramach należy przygotować materiał dziennikarski w dowolnej formie (pisemnej, zdjęciowej, audio, wideo). Praca może być przygotowana indywidualnie lub w grupie do 3 osób. Nagrodą za najlepszy materiał będzie jego publikacja na portalu intro.media oraz praktyki w dziale komunikacji marketingowej w firmie PrimeBitStudio. Szczegóły oraz regulamin konkursu zostaną opublikowane wkrótce na stronie intro.media.
Pozostała jeszcze ostatnia niespodzianka II edycji New Media Meeting. Przyszedł wreszcie czas na rozstrzygnięcie konkursu WSIiZ Media Challange.
– WSIiZ Media Challange to pomysł, na który wpadliśmy w ramach tegorocznej edycji New Media Meeting. Wytypowanych zostało troje młodych wykładowców naszej uczelni, którzy mieli zebrać trzyosobowe składy – wyjaśniła dr Anna Martens. – Zespoły te ruszyły w Polskę: do Zakopanego, Krakowa oraz Lublina, gdzie zrealizowane zostały reportaże na temat bezpieczeństwa w mediach społecznościowych.
Następnie wyświetlone zostały trzy reportaże, wszystkie zrealizowane na wysokim poziomie technicznym i merytorycznym. Konkurs wygrał zespół mgr Gabrieli Piechnik w składzie: Paweł Ciupak, Jakub Jadczak, Vladyvlav Tsovma. Zwycięzcy zostali zwolnieni z jednej raty czesnego.
New Media Meeting zorganizowane zostało we współpracy Katedry Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji WSIiZ, Biura Karier WSIiZ oraz firmy PrimeBitStudio. Partnerami wydarzenia byli Splentum, Brand24, Ideo, Ever Press oraz Czwartkowe Spotkania Social Media. Patronem medialnym były Gazeta Codzienna Nowiny, portal Nowiny24, TVP Rzeszów oraz grupa medialna Intro Media.
Galerie zdjęć oraz relacje z wydarzenia można obejrzeć na fanpage’u Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania