Można powiedzieć, że plakaty naszych studentów, absolwentów i prof. Patrycji Longawy, już na dobre zagościły na ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach. 3rd International Poster Exhibition. The International Day for the Elimination of Violence Against Womena, 29 Biennale Plakatu Polskiego, 6th Bolu International Poster Design Competition, to tylko część artystycznych wydarzeń, na których można oglądać plakaty naszych artystów.

3rd International Poster Exhibition. The International Day for the Elimination of Violence Against Womena

Jest to wystawa plakatów społecznych na temat przemocy wobec kobiet prezentowana w przestrzeni online. Wystawa stawia pytania na temat nierówności płci, jak i przemocy wobec kobiet. Twórcy plakatów zakwalifikowanych do wystawy posługują się ciekawymi metaforami graficznymi oraz ironią, aby zmusić odbiorcę do myślenia i refleksji.

Do wystawy zakwalifikowały się prace trzech naszych studentek:

  • Izabela Miodunka, studentka kierunku GKiPM
  • Katarzyna Panek, studentka kierunku GKiPM, plakat „Don’t Swallow Her Voice”
  • Gabriela Wrzesień, studentka kierunku PG 
  • Zuzanna Poplewska, studentka kierunku PG i absolwentka kierunku GKiPM

Plakat ukazuje wizerunek kobiety, za pomocą jabłka. Ogryzek symbolizuje sposób odarcie z godności, przemoc i zniszczenie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Ogryzek pozostały po pięknym niegdyś jabłku jest również symbolem nierealnych wizji społeczeństwa na temat kobiet oraz ich ciała, w tym sztucznej idealizacji kosztem natury – tak o swoim plakacie mówi Izabela Miodunka, studentka kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna.  

 

W tym plakacie poruszam temat odbierania kobietom prawa do głosu. Zależało mi na pokazaniu mechanizmu uciszania poprzez mocny, symboliczny kontrast między bohaterką a postacią, która próbuje ją „połknąć”. Praca ma zwracać uwagę na widoczność i rolę kobiet we współczesnym społeczeństwie – tak swój plakat opisuje Katarzyna Panek, studentka kierunku Grafika komputerowa i produkcja multimedialna. 

 

Plakat ukazuje akt przemocy poprzez brutalne ciągnięcie za włosy, będące metaforą kontroli, dominacji i przekraczania granic. Kontrastujące białe nożyczki symbolicznie odcinają od traumy, niosąc nadzieję na odzyskanie wolności – tak swój plakat opisuje Gabriela Wrzesień, studentka kierunku Projektowanie graficzne.

Plakat „Her Hands Hold the World” ukazuje kobietę wykonującą wiele czynności naraz – gotującą, opiekującą się, dbającą o siebie. To obraz kobiecej siły i codziennej wielozadaniowości. Mimo przytłaczających obowiązków bohaterka pozostaje pogodna i wytrwała, udowadniając, że jej wewnętrzna moc potrafi unieść cały świat – mówi Zuzanna Poplewska.

 

Poster’s Not Dead

Międzynarodowy konkurs, który podjął temat muzyki barokowej. Do konkursy wpłynęło 356 plakatów, a do wystawy wybrano tyko 56. Wernisaż wystawy odbył się pod koniec listopada br. w galerii Museo Kaluz w Mexico City.

Do wystawy zakwalifikował się plakat studentki pierwszego roku kierunku Projektowanie graficzne Zuzanny Poplewskiej.

Plakat L’Orfeonawiązuje do barokowej opery, ukazując charakterystyczny instrument Orfeusza połączony z wężem. To symboliczne przedstawienie odnosi się do kluczowych wydarzeń fabuły. Kompozycja podkreśla dramatyczny charakter opowieści, w której piękno muzyki staje się jednocześnie źródłem miłości i tragedii – tak swój plakat opisuje autorka.

 

29 Biennale Plakatu Polskiego

Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach to najstarszy konkurs plakatowy na świecie. Jego pierwsza edycja odbyła się w 1965 r. Jest to najważniejszy konkurs plakatowym w Polsce, przeznaczonym tylko dla polskich artystów. Rangę tego wydarzenia potwierdza profesjonalne jury wybierające najlepsze plakaty.

Do wystawy i następnego etapu konkursu komisja kwalifikacyjna wybrała 395 plakatów (wykonanych przez 233 autorów i autorek) spośród 1598 zgłoszonych. Wystawa 29 Biennale Plakatu Polskiego odbędzie się 19 grudnia 2025 r.

Do wystawy dostali się:

  • Dr hab. Patrycja Longawa, prof. WSIiZ, i jej 3 plakaty.
  • Plakat Wojciecha Błażeja, studenta kierunku Projektowania graficznego.

Plakat „Make Jazz Not War” stanowi artystyczny komentarz do współczesnej rzeczywistości, w której konflikty zbrojne są obecne na każdym kroku. Połączenie trąbki z elementami karabinu tworzy wyrazisty kontrast między światem sztuki a przemocą, skłaniając odbiorcę do refleksji. Inspiracją projektu były klasyczne plakaty antywojenne oraz symbolika jazzu jako muzyki wolności i sprzeciwu wobec opresji. Przekaz plakatu podkreśla potrzebę dialogu i kultury w czasach narastającej agresji – mówi Wojciech Błażej.

6th Bolu International Poster Design Competition

To szósta odsłona tego ważnego przeglądu plakatowego, jakim jest Międzynarodowy Konkurs Plakatu w Bolu. W tym roku tematami konkursu są cele zrównoważonego rozwoju i podniesienie świadomości „Przeciw Uzależnieniom”. Do konkursu zgłoszono łącznie 2187 projektów plakatów z 58 krajów na sześciu kontynentach. Wystawa odbędzie się na Uniwersytecie Bolu Abant Izzet Baysal od 2 do 9 grudnia 2025 r.

Do wystawy dostała się studentka kierunku GKiPM Katarzyna Panek ze swoim plakatem „Poisoned Reflection”.

 

Plakat dotyczy problemu uzależnień i niszczących nawyków, które stopniowo przejmują kontrolę nad człowiekiem. Chciałam pokazać ten temat poprzez prosty, ale mocny symbol – odbicie ukryte w cieniu odłamka szkła. Praca ma skłonić do refleksji nad tym, jak trudno jest dostrzec skalę problemu, zanim będzie za późno – opisuje swoją pracę Katarzyna Panek.