150 uczestników warsztatów i prawie 2600 odtworzeń wykładu inauguracyjnego – tak w liczbach wygląda projekt Człowiek 4.0 zrealizowany przez Podkarpackie Centrum Innowacji. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie była patronem honorowym projektu.

Podczas spotkania, które odbyło się 13 czerwca br. w siedzibie PCI, odbyła się debata podsumowująca cykl warsztatów. WSIiZ reprezentowała dr Iwona Leonowicz-Bukała, Dziekanka Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej WSIiZ, która wraz z dr Ewą Kubejko-Polańską z Uniwersytetu Rzeszowskiego rozmawiały na temat sztucznej inteligencji w kontekście szkolnictwa wyższego.

Uczestniczki debaty zwróciły uwagę na to, że przez to, że obecnie mamy wiedzę na wyciągnięcie ręki, młodzi coraz rzadziej decydują się na studia. Co więcej, coraz częściej sięgają oni po AI, zamiast zaufać własnym umiejętnością. Na dłużą metę takie podejście może skutkować negatywnym wpływem, nie tylko na zdolności poznawcze młodych, ale także może postawić pod znakiem zapytania ich uczciwość w zdobywaniu wiedzy.

Jednym ze sposobów na zmniejszenie negatywnych skutków stosowania przez studentów AI, jest egzamin ustny. Według dr Kubejko-Polańskiej to nie tylko metoda na uczciwe sprawdzenie wiedzy, ale także dodatkowy trening umiejętności miękkich dla studentów. Naukowczyni z Uniwersytetu Rzeszowskiego zauważyła także, że samo w sobie korzystanie z AI nie jest złe. Chodzi o to, aby mądrze i świadomie korzystać z technologii oraz wiedzieć jakie ma ona ograniczenia. Tego młodzi mogą dowiedzieć się właśnie podczas studiów.

Z kolei dr Iwona Leonowicz-Bukała dodała, że umiejętność weryfikacji treści dostarczanych przez AI nie zastąpi samodzielnego tworzenia. We WSIiZ studenci kierunków kreatywnych takich jak np. grafika komputerowa czy marketing i nowe media są podczas zajęć oceniani ze swojej kreatywności. Wtedy kluczowym dla wykładowcy zadaniem jest rozpoznanie czy praca zaliczeniowa nie jest wykonana przez sztuczną inteligencję.

dr Iwona Leonowicz-Bukała zachęciła także młodych dorosłych, aby nie wykorzystywali ChatGPT jako pomocnika do wszystkiego. Jej zdaniem powierzając wszystkie codzienne zadania AI, pozbawiamy się umiejętności, które już mamy.

Rynek pracy w dobie AI i powszechnej technologizacji

Podczas spotkania podsumowującego cykl warsztatów dyskutowano także o rynku pracy oraz kompetencjach przyszłości. W tym panelu wzięli udział: dr Maciej Chrzanowski, wykładowca Politechniki Rzeszowskiej, specjalista w dziedzinie AI oraz Edyta Kuczmenda, CEO Human Resources Advisor w HR Futurum.

Rynek pracy został w tej dyskusji porównany do improwizowanego teatru. O ile w przeszłości mogliśmy liczyć na suflerów w postaci np. rodziców, o tyle dziś dobrych suflerów jest coraz mniej. Rynek pracy dynamicznie się zmienia i dla rekrutera najważniejszym jest zweryfikowanie posiadanych przez kandydata umiejętności. Co więcej, mogą pochodzić z różnych dziedzin, przy czym elastyczność jest wysoko ceniona.

Według Edyty Kuczmendy studia, choć dalej są ważne, nie są już gwarantem zatrudnienia. Prelegentka porównała dawny rynek pracy do drabiny, a współczesny do mapy metra. Ścieżki kariery w aktualnym świecie są nieliniowe i oczekuje się od młodych ludzi umiejętności adaptacji. Komunikacja odgrywa kluczową rolę, dlatego umiejętności interpersonalne, będące efektem stałego kontaktu z technologią, są szczególnie cenione.

Z perspektywy dra Chrzanowskiego, współczesny natłok informacji jest kroplą w morzu, które może nam zagwarantować sztuczna inteligencja. Jednocześnie na poziomie deklaratywnym ludzie nie chcą oglądać treści wytworzonych przez AI. Ze swojego doświadczenia opowiada, że prawdziwy boom zainteresowania sztuczną inteligencją ma miejsce dopiero teraz – ponad dwa lata od pierwszego udostępnienia szerszej publice Chatu GPT. Firmy chcą inwestować w AI, często nie wiedząc, czym ono dokładnie jest. – Chcemy nauczyć się latać samolotem, ale nigdy nie byliśmy na lotnisku – powiedział dr Maciej Chrzanowski.

AI we WSIiZ

Warto podkreślić, że Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie podjęła szereg działań służących kreatywnemu i etycznemu wykorzystywaniu GenAI (generatywnej sztucznej inteligencji) przez studentów i wykładowców. Opracowano dokument „Wszystko co chciałbyś wiedzieć o GenAI na WSIiZ… Zasady wykorzystywania technologii generatywnej AI w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie”. 

Co więcej, pracownicy uczelni mają dostęp do wewnętrznych dokumentów i raportów na temat wykorzystania AI na uczelni. Zorganizowano dla nich warsztat oraz webinaria dotyczące sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej. Dostępny dla wszystkich odwiedzających Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie jest awatar AI. Na jednym z ekranów w głównym holu uczelni wyświetlany jest model 3D wirtualnej studentki WSIiZ, która chętnie odpowie na wszelkie pytania dotyczące uczelni.

Wreszcie, w Kolegium Mediów i Komunikacji Społecznej pracuje zespół badawczy, który pod kierunkiem dr Leonowicz-Bukały już od 2023 roku realizuje projekty naukowe poświęcone społecznemu wpływowi generatywnej sztucznej inteligencji.

 Zdjęcia: Podkarpackie Centrum Innowacji oraz Kacper Kucharski, Intro.media