Przedstawiciele WSIiZ oraz czterech innych uczelni wyższych z Europy spotkali się na Uniwersytecie w Luksemburgu, aby oficjalnie zainicjować realizację projektu CERISE. Celem projektu jest promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez edukację studentów, trenerów oraz instytucji edukacyjnych w zakresie zielonych kompetencji. Spotkanie odbyło się 10 i 11 czerwca br.
Projekt CERISE to innowacyjna inicjatywa realizowana w ramach programu Erasmus+ (KA220-HED) mająca na celu włączenie zielonych umiejętności do programów nauczania na wybranych uczelniach partnerskich. Projekt trwa od 1 lutego 2024 roku do 31 maja 2026 roku, a jego budżet wynosi 400 000 EUR.
Czym są zielone umiejętności?
Zielone umiejętności to kompetencje niezbędne do pracy w sposób przyjazny dla środowiska, wspierające zrównoważony rozwój i ochronę środowiska naturalnego. Więcej informacji na temat zielonych umiejętności można znaleźć w publikacji ESCO dostępnej tutaj.
Partnerzy Projektu
Projekt realizowany jest przez konsorcjum składające się z sześciu instytucji z pięciu krajów:
- Université du Luxembourg (koordynator projektu) – Luksemburg
- Web2Learn – Grecja
- National Technical University of Athens (NTUA) – Grecja
- Université de Lorraine – Francja
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie (WSIiZ) – Polska
- Kauno Technologijos Universitetas – Litwa
Główne Cele Projektu
- Promowanie cyfrowych dyplomów: Zachęcanie instytucji i studentów do rezygnacji z drukowania materiałów na rzecz cyfrowych dyplomów i certyfikatów. Instytucje będą mogły uzyskać odznaki (brązowe, srebrne, złote) w zależności od poziomu zaangażowania w promowanie zielonych inicjatyw.
- Zielone portfele studentów: Umożliwienie studentom przechowywania swoich umiejętności cyfrowych, w tym zielonych, w specjalnych portfelach. Dzięki temu przyszli pracodawcy będą mogli łatwiej wyszukiwać kandydatów z odpowiednimi kwalifikacjami.
- Budowanie potencjału: Opracowanie raportów i analiz dotyczących polityki szkolnictwa wyższego i rynku pracy w kontekście zielonych umiejętności.
Etapy Realizacji Projektu
- Analiza i badania: Określenie potrzeb i wymagań w zakresie zielonych umiejętności w uczelniach partnerskich.
- Rozwój narzędzi i usług: Opracowanie technologicznej platformy wspierającej zielone umiejętności.
- Wdrożenie i testowanie: Pilotażowe wdrożenie platformy na wybranych uczelniach partnerskich.
- Ewaluacja i raportowanie: Ocena wyników projektu oraz opracowanie raportów końcowych.
Oczekiwane Efekty
- Zwiększenie świadomości ekologicznej wśród studentów i instytucji edukacyjnych.
- Cyfrowe portfele: Ułatwienie przechowywania i prezentowania umiejętności przez studentów.
- Raporty i statystyki: Dostarczenie decydentom i dostawcom usług edukacyjnych niezbędnych informacji na temat zielonych umiejętności.