Badania zachowań użytkowników są coraz silniej rozwijającą się dziedziną badań marketingowych. Tzw. user experience określa doświadczenie użytkownika, jakie towarzyszy mu podczas korzystania z produktu czy usługi, najczęściej interaktywnej. W Polsce powoli pojawiają się elementy kształcenia w tym zakresie, choć dobrych specjalistów, a przy tym dydaktyków, jest wciąż niewielu. We WSIiZ odbyły się niedawno warsztaty z tego zakresu ze specjalistką z Berlina.

Zajęcia z analityki internetowej oraz user experience (UX) prowadziła Paulina Walkowiak, współzałożycielka cux.io – aplikacji do analizy badań użytkowników. (Firma Pauliny jest partnerem strategicznym kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna). Celem organizowanych zajęć było poszerzenie kompetencji studentów z zakresu badań zachowań użytkowników.

Podczas czterodniowych warsztatów studenci mieli okazję poznać i samodzielnie przejść przez cały proces kreatywnego tworzenia aplikacji mobilnej. Celem było skupienie się na funkcjonalnościach oraz potrzebach użytkownika. – Dostaliśmy zadanie, żeby stworzyć aplikację, która pomoże studentom gromadzić i wymieniać pliki. Nie było łatwo. Robiąc analizę zapotrzebowania okazało się, że wszyscy studenci są bardzo przyzwyczajeni do korzystania w tym celu z Facebooka – komentuje Natalia Filimoniuk, uczestniczka warsztatów. Zatem co zrobić, aby zmienić przyzwyczajenia użytkowników? Z pomocą przychodzą badania zachowań tych ostatnich.

Statystyka to nie wszystko

Henry Ford mówił: „gdybyśmy zapytali klientów czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli czym właściwie jest samochód”. Znany inżynier z pewnością miał rację. Jednak, znając cele i potrzeby konsumentów można bardzo łatwo wysnuć wnioski, co należy zrobić aby zwiększyć sprzedaż lub użytkowanie produktu. – Analizując zachowania użytkowników pokazujemy firmom jak faktycznie klienci korzystają z ich produktów. W ten sposób mogą szybko zidentyfikować problemy, wprowadzać zmiany, usprawniać development oraz zwiększyć sprzedaż – tłumaczy Paulina Walkowiak.

Jak podkreślała prowadząca zajęcia, same dane liczbowe nie rozwiążą wszystkich problemów, istotna jest również analiza jakościowa. – Analiza statystyk to tak naprawdę pierwszy krok, warto je rozszerzyć o analizę zagregowanych wyników w postaci tzw. heatmap – opowiada Paulina. Obserwując ruchy użytkowników można zauważyć zachowania, do których liczby nie zawsze są w stanie doprowadzić. – Mieliśmy okazję przetestować nie tylko Google analytics, ale również cux.io. Do tej pory nie zdawałam sobie sprawy jak przydatne mogą być takie narzędzia. Analizowaliśmy wszystkie dane, a cux dodatkowo umożliwił nam obserwację ruchów Internautów – komentuje Natalia.

Podkarpacki rynek potrzebuje specjalistów z zakresu UX

Organizacja takich zajęć akurat w Rzeszowie nie jest przypadkowa. Na Podkarpaciu brakuje specjalistów kompetentnych w tym zakresie, a zapotrzebowanie z roku na rok wzrasta. Firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, jak inwestycja w badanie zachowań użytkowników może mieć wpływ na finalną sprzedaż produktu. Warsztaty zainicjowane przez WSIiZ oraz cux.io to dobry początek na rozszerzenie umiejętności przyszłych specjalistów user experience w naszym regionie.

Uczelnia już wdraża przedmioty z tego zakresu do katualnych programów studiów na kierunkach medialnych – Dziennikarstwie i komunikacji społecznej oraz Grafice komputerowej i produkcji multimedialnej. To wśród studentów tych kierunków warsztaty wzbudziły największe zainteresowanie, choć mógł zgłosić się każdy. Zwieńczeniem warsztatów było wręczenie wszystkim studentom certyfikatu potwierdzającego poszerzenie kwalifikacji z zakresu UX.

Warsztaty dofinansowano ze środków Koła Naukowego „Nowe Media” oraz programu Santander Universidades.

Autor: Ewa Kuźniar