Serdecznie gratuluję liderce projektu,  dr hab. Katarzynie Gaweł-Bęben, jak również dr Beacie Antosiewicz-Klimczak oraz dr Joannie Świętoniowskiej. Zwycięski projekt jest bowiem interdyscyplinarnym przedsięwzięciem Katedry Kosmetologii oraz Centrum Rozwoju Dydaktyki WSIiZ – powiedział dr hab. Konrad Szocik, prof. WSIiZ, Prorektor ds. Nauki.

Do konkursu złożono 142 wnioski w całej Polsce, podczas gdy do finansowania zakwalifikowano tylko 11 z nich. Projekt pod kierownictwem prof. Gaweł-Bęben jest jedynym projektem złożonym przez uczelnie niepubliczne, któremu przyznano pieniądze. Wśród pozostałych zwycięzców tego konkursu, obok WSIiZ, znajdują się m. in. Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mirosława Mossakowskiego Polskiej Akademii Nauk, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, czy Warszawski Uniwersytet Medyczny. 

Celem „Green Sunscreen – International research network implementing advanced methods in a search for the UV-protecting natural ingredients”  jest stworzenie międzynarodowej grupy badawczej, ukierunkowanej na wspólne rozwijanie i wdrażanie innowacyjnych, zaawansowanych metod eksperymentalnych celem określenia skuteczności i bezpieczeństwa naturalnych składników aktywnych chroniących skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania ultrafioletowego (UVR).

Przedmiotem badań będą ekstrakty z wyselekcjonowanych gatunków roślin z Chorwacji, Mongolii i Grecji, które z racji występowania na silnie nasłonecznionych stanowiskach oraz tradycyjne zastosowanie na skórę mogą stanowić cenny składnik aktywny kosmetyków o wielokierunkowym działaniu chroniącym przed bezpośrednimi i pośrednimi skutkami działania UVR – wyjaśnia prof. Katarzyna Gaweł-Bęben, Dziekan Kolegium Medycznego.

Do ekstrakcji związków aktywnych z materiału roślinnego wykorzystane zostaną niskoenergetyczne, ekologiczne metody oraz nietoksyczne rozpuszczalniki, dopuszczone do stosowania w recepturach preparatów naturalnych. Ekstrakty poddane zostaną szczegółowej analizie z wykorzystaniem zaawansowanych i innowacyjnych metod eksperymentalnych. Badania obejmować będą chromatograficzne i spektrometryczne metody analizy fitochemicznej oraz badania biologiczne z wykorzystaniem embrionów rybich i modeli 3D ludzkiego naskórka.

Wymianie doświadczeń w zakresie prowadzonych badań oraz budowaniu trwałych relacji między Partnerami służyć będą organizowane wspólnie 2 szkoły letnie (w Chorwacji i Mongolii), warsztaty oraz uczestnictwo i prezentowanie wyników prowadzonych wspólnie badań podczas prestiżowych międzynarodowych konferencji naukowych.

Dodatkowo zostaną opracowane metody i narzędzia dydaktyczne adekwatne do wymagań nowych pokoleń studentów (tj. praca zespołowa nad realnymi, istotnymi i wymagającymi wyzwaniami z świata rzeczywistego; aktywne uczestnictwo w procesie uczenia się; wykorzystanie technologii; uczenie multimodalne w małej skali (ang. microlearning). Za tę część projektu odpowiedzialni będą pracownicy Centrum Rozwoju Dydaktyki WSIiZ.

Opracowane metody i narzędzia będą testowane podczas mobilności studenckich, uwzględniając tematykę projektu. Docelowo mogą być wdrożone w ramach różnych ścieżek kształcenia na kierunkach medycznych/farmaceutycznych.

Finansowany przez NAWA projekt będzie trwał do sierpnia 2027 roku.